A Mol Rt. stratégiája 1999-ben változott meg alapvetően, amikor Csák János akkori elnök kijelentette, a Mol 4-6 éven belül a legerősebb céggé kíván válni a kelet-közép-európai régióban. Az általa elhatározott cél akkor kicsit merésznek tűnt, még akkor is, ha a Mol már akkor messze a legfejlettebb olajipari vállalat volt a régió egykori szocialista országai között. Viszont még szinte elképzelhetetlennek tűnt, hogy a magyar olajvállalat felveheti a versenyt a gazdag sógorral, az OMV-vel.
A sikerek viszont gyorsan jöttek. A TVK részvényeinek megvásárlására még kevesen kapták fel a fejüket, hiszen országon belül még természetesnek is tűnt, hogy a nagyobb cég megveszi a kisebbet. Az viszont már komoly eredmény volt, hogy sikerült Szlovákia legnagyobb társaságát bekebelezni. Amikor ugyanis a Mol elindult a Slovnaft-tenderen sokan legyintettek, hogy mit akar ez a kis cég ott, ahol a magyarok amúgy sem túl népszerűek. A Mol azonban ezzel mit sem törődve győzte le ajánlatával az osztrák OMV-t, amely vélhetően kicsit le is becsülte a magyar társaságot.
Innentől kezdve egyértelművé vált, hogy a Mol és az OMV versenyez a régió vezető szerepéért, hiszen ekkor már egyenlő fél volt a két vetélytárs. A lépéselőny megszerzéséért így komoly verseny alakult ki a horvát INA-ért. A Mol már 1999 augusztusában előzetes tárgyalásokat kezdett a horvát INA olajtársasággal kizárólagos együttműködésről. Bár erről írásos megállapodás is született, a kezdeményezés szép csöndben elhalt a horvát politikai választások közeledtével. Az INA privatizációját 2003-ban írták ki újra, ekkor ugyanis már nagy szükség volt Horvátországban költségvetési bevételekre. A verseny azonban itt már sokkal élesebb volt, mivel egyértelműen előnyt jelentett az INA megvásárlása bármelyik félnek. Azt, hogy mindkét cég komolyan vette a versenyt, az is mutatja, hogy a Mol által kínált, először túlzottan magasnak ítélt 505 millió dollárt az OMV is megadta volna utólag.
Az INA elvesztése már komoly pofont jelentett az OMV-nek, visszavágásra pedig úgy tűnik, egészen mostanáig várnia kellett. Jelenleg ugyanis neki áll a zászló Romániában az ottani olajtársaság, a Petrom privatizációjában. Bár az is igaz, hogy a Mol nem adott be kötelező érvényű ajánlatot a román cégre. Erre pedig jó oka volt, a vezetőknek ugyanis tisztában kellett lenniük azzal, hogy magyar cég nem vásárolhatja meg Románia stratégiai vállalatát. Ezért húzták elő ismét a jól csengő partnerséget, ami az egyetlen lehetséges út politikailag. A döntés ugyan még hátravan, de az azért nagy meglepetés lenne, ha nem az OMV nyerne, akik már azt is kezdik nyilvánosságra hozni, hogy milyen átszervezéseket igényel a román cég megszerzése.
A Mol vezetőinek így a PKN megszerzése maradt, főleg azután, hogy nem indultak a cseh Unipetrolért. A cseh céget egyébként a PKN veheti meg, így könnyen lehet, hogy a Mol visszalépése összefügg a PKN-nel megkötött, de még nyilvánosságra nem hozott megállapodással. A lengyel PKN megszerzésére 2001 óta tesznek erőfeszítéseket a Mol vezetői, a lengyel politika azonban az elmúlt években döntésképtelennek bizonyult. A lengyelek határozatlansága annak tudható be, hogy a mai napig nem tudják eldönteni, egyesítve a két olajcégüket, saját erőből fejlesszék azokat, vagy pedig az értékesítés mellett döntsenek. A Mol vezetői ezért egy másik utat választottak. Tavaly ugyanis egyenesen a PKN vezetőivel írtak alá egy szándéknyilatkozatot arról, hogy tárgyalnak a szorosabb együttműködésről, esetleges egyesülésről. A tárgyalások végső határideje április 30., így várhatóan a pénteki közgyűlésen a tulajdonosok kaphatnak először tájékoztatást az elért eredményről vagy eredménytelenségről. Azt, hogy mi lesz az eredmény, nehéz lenne megmondani, mert a lengyel politikusok mind a mai napig képesek egyik napról a másikra ellentmondó nyilatkozatot tenni.
Az mindenesetre biztos: ma már egyértelműen komolyan kell venni Csák János öt évvel ezelőtti kijelentését. Abban az esetben ugyanis, ha a lengyel PKN-nel kapcsolatos terve is sikerülne a Mol vezetésének, akkor valóban a térség legerősebb vállalatcsoportja jöhet létre, ami persze világviszonylatban még mindig éppen csak nagyobb lenne egy kis pontnál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.