Egy kínai és egy szingapúri cég Magyarországon kezd színes televíziót gyártani. A hír még akkor sem mindennapi, ha tudjuk: az egyik vállalkozó szellemű társaság a Flextronics, amely már több éve ténykedik nálunk, országszerte mintegy 10 ezer embernek adva munkát.
Miközben az elektronikai termékeket áruló boltok dugig vannak a Távol-Keletről behozott olcsó elektromos készülékekkel, a Hinsense és a Flextronics a keleti alacsonyabb gyártási és munkaerőköltségekre fittyet hányva mégis a Kárpát-medencében próbál szerencsét. A magyarázat alighanem hasonlatos ahhoz, mint ami egykor a Suzukit csalogatta hozzánk: az uniós piacok közelsége, a megfelelő európai hozzáadott érték arány elérése ellensúlyozza a többletkiadásokat.
A Flextronics néhány hónapja büszkén jelentette be, hogy Magyarországon elsőként kezdte meg az európai piacokra szánt kínai berendezések bérgyártását. Jól kalkulált hát a cég, amikor arra számított: kellően modern gyártókapacitással, megfelelő helyismeretet szerezve hasznot húzhat Ázsia növekedéséből és a magyar uniós csatlakozásból.
A jelenség emellett azért is figyelemre méltó, mert mögötte - a piacot csak "kóstolgatók" óvatossága mellett - a gyártást így kiszervező cégek stratégiaváltása is meghúzódhat: csak akkor célszerű ugyanis költségelőnyről lemondani, ha árvezető helyett termékmegkülönböztető profilt kezdünk alkalmazni. Vagyis a tömegszerűség, az olcsóság és a nem túl magas minőség imázsából kilépve az eddig alig-alig ismert kínai márkaneveket meg kell ismertetni a piaccal, sőt a környezet függvényében esetleg át is kell keresztelni azokat, mint azt a japán autógyárak nemegyszer teszik is.
Ha ez a trend erősödik, alighanem újfajta kihívás elé néz az öreg kontinens ipara. A távol-keleti import eddig ugyanis csak az alsó árkategóriát veszélyeztette, s ezért a költségversenyt nem bírók a minőségi termékek felé tolták el kínálatukat. Ilyen előremenekülés volt például a könnyűiparban is. Ha viszont a dinamikusan fejlődő kínai gazdaság csak egy vékony rétege is a mennyiségi helyett a minőségi szemléletre áll át, a magas bérektől, állami terhektől és elöregedő társadalmaktól sújtott nyugati világ vállalatainak többé a keletre menekülés sem ad majd túlélési esélyt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.