A különböző kormányok alatt hatalmas közös teljesítményt nyújtottunk, szabadságot, demokráciát, jogállamot, versenyképes piacgazdaságot teremtettünk, elindítottunk egy gazdasági felzárkózási folyamatot, amelynek végén Magyarországnak el kellene érnie a nyugat-európai életszínvonalat. E visszatekintés után együtt örülhetünk és ünnepelhetünk, miközben a tekintetünket máris a jövő felé fordítjuk, a kibővített Európa és benne a tagállam Magyarország továbbfejlődése irányába.
A rövidesen sorra kerülő európai parlamenti választások, amelyeken önök, kedves olvasók remélhetően valamennyien részt vesznek, a jövő sorsdöntő kérdéseiről fognak szólni: vajon lesz-e közös alkotmánya az EU-nak, hogy hatékonyabban tudja kezelni a jövőbeni problémáit, és közelebb kerülhessen polgáraihoz.
Magunk vagyunk felelősek a jövőnk építéséért, és ezt sikeresebben tudjuk tenni, ha együtt cselekszünk. Az Európa előtt ma álló kihívások kontinentálisak, méreteikben és természetükben egyaránt, velük csak egyesülten tudunk szembenézni. Egyetlen európai állam - legyen bármilyen hatalmas - sem bír azzal a súllyal vagy erőforrással, hogy a maga útját járhassa. A nacionalizmus és a túlzott polarizáció nem illeszkedik az EU politikai kultúrájába. Európának kell tudnia egy hangon beszélnie, hogy - lehetőség szerint az USA-val meglévő stratégiai partnerség kereteiben - képes legyen befolyásolni a globális ügyek menetét. Európának ténylegesen közös kül- és biztonságpolitikára lenne szüksége. Európának a globális ügyek vitelében meglévő súlya nem felel meg a gazdasági és intellektuális súlyának. Ezen csak akkor tudunk változtatni, ha egyetértünk egy közös európai politikai irányvonalban, ami a gyakorlatban többségi döntéshozatal alkalmazását jelenti.
Néhány év óta az európai gazdaságnak problémái vannak, ami szintén veszélyezteti az unió egyik pillérét, a gazdasági és szociális modellt. Emiatt el kell szánnunk magunkat gazdasági rendszereink messzemenő reformjára. Tudás alapú társadalmat és gazdaságot kell teremtenünk, emellett vissza kell szereznünk a világon a tudományos innovációban és a technológiában a vezető helyet. Ennek kulcsa az oktatásban, a képzésben és a kutatásban rejlik. Meg kell ragadnunk a bővítés által kínált alkalmakat, amelyek lehetővé teszik, hogy a világ legnagyobb egységes piacán tevékenykedjünk, az EU bővülését pedig az új tagok dinamikusan növekvő gazdaságai révén serkentsük. Ezeket a kérdéseket kell az európai gazdasági és társadalmi fejlődés modelljének középpontjába állítani, ha a nekünk okkal büszkeséget jelentő modellt meg akarjuk őrizni.
Emellett büszkék vagyunk a jelképeinkre, az euróra és a belső határellenőrzések megszűntére, amiben a meggyőződéses EU-tag Magyarország rövidesen szeretne és fog is részt venni. Azt pedig az EU versenyképessége miatti közös aggodalmaink közepette sem szabad elfelejteni, az új tagálla-
mok, mint Magyarország, elvárják, hogy részesedhessenek az EU szolidaritási politikájának gyümölcseiből, amiből a szegényebb országoknak és régióknak jelentős pénzügyi juttatások származnak. Most, amikor oly sok gazdaságilag kevéssé fejlett ország lép be az EU-ba, ez a szolidaritási politika igazán indokolttá válik. Emellett mindent meg kell tenni, hogy a rendelkezésre bocsátott források hatékonyan legyenek felhasználva, javítsák a magyar gazdaság versenyképességét, és ne csak ajándékként érkezzenek.
Az EU-csatlakozás által hordozott gazdasági és politikai lehetőségeket jól demonstrálják a korábbi bővítések olyan sikertörténetei, mint amilyeneket Írország és Portugália példáznak. A belépésből azonban csak akkor lehet a legtöbbet kihozni, ha az EU-tagság által támasztott kihívásokhoz pozitív szellemben állnak hozzá. A változásra és az alkalmazkodásra irányuló akarat nyilvánvalóan előnyt jelent. Emellett bátorságra, folytonosságra és kitartásra van szükség azon ügyek kezelésében, amelyek akadállyá is válhatnak Magyarország Nyugat-Európához való felzárkózásának útján. Az egész országnak osztoznia kellene a friss optimizmus és a dinamizmus szellemén.
Az EU-politikát Magyarország teljes értékű és egyenrangú tagként fogja a többiekkel együtt alakítani. Történelmi szerepe, földrajzi helyzete és viszonylagos nagysága jól jön Magyarországnak, hogy hallassa hangját az EU-ban. Bizonyára esetről esetre különböző érdekpartnereket keres magának Magyarország, az "újak" vagy a "régiek, vagy más típusú blokkok képződését azonban nehezen tudom elképzelni. Emellett - véleményem szerint - Magyarország nem az inkább euroszkeptikus államokhoz fog tartozni, így képes lesz arra, hogy saját érdekei mellett az európai közös érdekre is tekintettel legyen. Tudja ugyanis, hogy a kibővített EU csak akkor lehet jó, ha az új tagok felvételével az együttműködés nem felvizeződik, hanem elmélyül. Emiatt azt is hiszem, hogy Magyarország együtt fog munkálkodni az új EU-politika alakításában, akkor is, ha néhány további tagállam nem jutott kellően előre. Természetesen vannak magyar önérdekek, például az agrárpolitikában vagy a regionális támogatásban. Nemcsak a kormány, hanem az EU-intézményekbe verbuvált nagyszámú magyar tisztviselő is gondoskodni fog arról, hogy a magyar sajátosságok érvényre jussanak.
Összességében azt várom, hogy Magyarország az EU-bővítésből nagy nyertesként kerüljön ki. A lakosságnak és a kormánynak minél energikusabban és felkészültebben kell fogadnia a kihívásokat, fel kell ismerni az államháztartás és a közigazgatás reformjában rejlő esélyeket, mert a sikeres jövő főleg maguknak a magyaroknak a kezében van, akkor is, ha az EU-tagság az esélyeket nagyban javítja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.