Az MKIK és a VOSZ közös fóruma az akkor még leendő pénzügyminiszter részvételével; MGYOSZ-rendezvény a hivatalát már elfoglalt Draskovics Tiborral; a versenyképességi tanács ülése, egy hónap alatt kétszer; a befektetői tanács plenáris tanácskozása Medgyessy Péter közreműködésével. Hirtelenében ezt az öt eseményt tűnik indokoltnak kiemelni a kormányzat és a gazdasági szereplők között február eleje óta szervezett egyeztetések közül. A puszta felsorolás is sugallja, a szocialista-szabad demokrata kabinet kíváncsi - vagy legalább annak mutatkozik - a vállalatok véleményére.
Evidens: minden konzultációnak akkor van értelme, ha az ezen alkalmakkor elhangzottakat utóbb figyelembe veszik a törvény-előkészítő és -alkotó személyek, testületek. Azazhogy a későbbiekben - az adójogszabályok, a költségvetés, a gazdaságot érintő egyéb intézkedések kidolgozásakor és elfogadásakor - derül ki, hogy a most tapasztalható, intenzívnek tűnő párbeszédnek lesz-e számottevő hozadéka.
Idézzünk fel egy konkrétumot a 2003. esztendőből: a társasági adót aligha csökkentették volna az ezt szorgalmazó vállalati szövetségek, érdekképviseletek, kamarák lendületes lobbizása nélkül. (Abba ne menjünk bele, melyik szervezet igyekezett a legkitartóbban. Többük úgy tartja, kifejezett és majdhogynem kizárólagos szükség volt lényegi közreműködésére - és ez így van rendjén.) Szóval az a kérdés, hogy az idén sikerül-e hasonlóan látványos eredményre vergődniük.
Az elmúlt hetekben jó pár témát elővezettek, az ipar(el)űzési adó szinte minden alkalommal elsőként felvetődő problematikájától az egyre nehezebben kezelhető szakmunkáshiányon át a közigazgatás versenyfeltételekhez igazodó átalakításáig. A kormányzat képviselői pedig - miniszterelnököstül, pénzügyminiszterestül, gazdasági miniszterestül - egyetlen alkalommal sem hagytak kétséget afelől, hogy hallották a felvetéseket.
Mindazonáltal korai rögtön arra következtetni, hogy minden flottul megy. Mást ne mondjunk, a Draskovics Tibor által február közepén kezdeményezett közös bizottságok - amelyekben a kormányzat mellett a VOSZ, az MKIK és a Joint Venture Szövetség iparkodna - egyik legfontosabbika, az adóváltozások előkészítésére hivatott testület még meg sem kezdhette az érdemi munkát. Említhetnénk azt is, hogy a jogalkotási törvény, amely a jogszabályok előkészítésének módját is szabályozná, egyrészt a tavaly őszi parlamenti általános vita óta nem sokat haladt előre, másrészt a gazdasági szervezetek közül csak a köztestületnek minősülő kamaráknak juttat deklarált szerepet. (Igaz, az előterjesztő állítja: más jogszabályok részletesen kitérnek az érdekegyeztető tanácsban részt vevő érdekképviseletek jogaira és lehetőségeire.) Ez abból a szempontból igen fontos, hogy amikor az érdekérvényesítés kérdése szóba kerül, a szervezetek prominensei rendre azt hangoztatják: a jogszabály-előkészítés működhetne olajozottabban is.
Összességében: abból, hogy a gazdasági szereplők hány rendezvényen hányszor vetik fel az őket leginkább foglalkoztató dilemmákat, önmagában nem következnek releváns válaszok. A meghatározó dolgok végső soron nem a nyilvánosság előtt dőlnek el. Draskovics Tibor az MKIK és a VOSZ említett összejövetelén azt mondta: az intézményesített egyeztetéseken túl ajtaja nyitva áll, sőt telefonját is felveszi, ha érdemdús javaslatokkal keresik. Ha ez így van, és így is marad, a kilátásokat biztatóaknak tarthatjuk.
A meghatározó dolgok végső soron nem a nyilvánosság előtt dőlnek el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.