Az elmúlt években ugyan már megtanulhattuk, hogy a politikai akciók gazdasági racionalitását nem szabad komolyan venni, de az energiaárak politikai köntösben való ismételt felvetése vagy valamiféle mélyen gyökerező hamis piacgazdasági beidegződést, vagy a lakosságot igen érzékenyen érintő gazdasági körülménynek politikai célokra történő tudatos felhasználását jelenti. Elfogulatlan megközelítésben ugyanis aligha felfogható, hogy az energiaforrások tekintetében rendkívül szegény és gazdaságilag versenyképtelen feltételek közepette, Magyarországon a piacgazdaság alapvető szükségszerűségeit miért éppen az energiaszektorban nem szabad, nemkívánatos érvényesíteni. A piacgazdaság egyik alapvetése pedig éppen az, hogy a szűkös javakkal nagyon ésszerű, takarékos gazdálkodást kell folytatni, amelynek elérésében a ráfordításokat megtérítő áraknak semmi mással nem helyettesíthető szerepük van.
Az energiának az üzleti, de különösen a lakossági szférában betöltött kitüntetett szerepe több tényező hatásaként jelentkezik. Az egyik, a felszínen leginkább megfigyelhető vonulat, hogy a rendszerváltás óta lezajlott drámai inflációs folyamat átlagánál az energiaárak jóval nagyobb mértékben emelkedtek. Ehhez megjegyzendő, hogy az átlagos inflációt meghaladó áremelkedés minden olyan szolgáltatásfajtára jellemző volt, amelyeknél a rendszerváltás előtt az állam által hirdetett és érvényesített "ingyenesség" általános volt. Nem vigasz, de az elfogulatlan értékeléshez hozzátartozik, hogy a nagy infrastrukturális szolgáltatások területén - víz, csatorna, közlekedés, hírközlés stb. - lezajlott áremelkedésekhez képest az energiaszolgáltatás árai szolidabban nőttek.
A másik alapvető és egyre meghatározóbb jelentőségű tényező, amely a magyar gazdaság számára az energiát rendkívül drágává teszi, hogy a teljes energiaszükséglet kétharmadát - az atomenergiát is importnak tekintve közel háromnegyedét - világpiaci áron, importból kénytelen beszerezni. Az import arányának lassú, de megállíthatatlan növekedése az elmúlt másfél évtizedben úgy következett be, hogy közben a gazdaság teljes energiaszükséglete mintegy 20 százalékkal mérséklődött, és az utóbbi 7-8 évben lényegében stagnált.
Ha az energiaköltség külső adottságként jelentkezik a magyar nemzetgazdaság számára, akkor a világpiaci árakból adódó ráfordítások megtérítésére két alternatíva adódik: az egyik, amely a piaci gazdaság logikáját követve, az energiafelhasználókkal - termelők és lakosság - fizetteti meg a tényleges költségeket, a másik - ami az elmúlt időszakra jellemző volt -, hogy a nemzetgazdasági ráfordításokat meg nem térítő árakat érvényesítve, a keletkező különbséget a beszedett adókból finanszírozza a költségvetés, vagy az érintett szolgáltatók veszteségei nőnek. A világpiaci költségeket meg nem térítő árak a kívánatosnál kisebb mértékben közvetítik a fogyasztóknak, hogy az energia nagyon drága a nemzetgazdaság számára. Ráadásul a világpiaci árak és a belső alacsonyabb árak közötti különbség - azon túl, hogy nem EU-konform - megnehezíti az állam újraelosztó szerepének mérséklését, az adóterhek mindenki által remélt csökkentését.
Tetszik, nem tetszik, a magyar gazdaság számára most és később is az energia igen drága termelési tényező. Ez nemcsak a világpiaci árakkal függ össze, hanem azzal is, hogy a magyar gazdaság fejlettsége kb. 55 százaléka az EU-átlagnak, az egységnyi GDP-hez felhasznált energia pedig - az elmúlt évtized látványos javulása ellenére is - 25-30 százalékkal magasabb az EU-nál. Mindezek hatására a hazai termelők, de különösen a lakosság kiadásaiban az energiaköltség jóval nagyobb arányt képvisel, mint az EU-ban. Innen adódik, hogy az üzleti szféra, de még inkább a lakosság a jelenlegi árak mellett is elviselhetetlen teherként érzi az energiakiadásokat.
A kibontakozásnál talán kézenfekvőnek és politikailag kifizetődőnek tűnik az energiaárak hatósági eszközökkel történő csökkentése, az ilyen jellegű követelések aláírásokkal történő megerősítése, de az alapvető problémát ez nem oldja meg: ki viselje a magyar gazdaság, a lakosság számára rendkívül drága energia költségeit? Bármilyen megoldást választunk is, a terheket a tízmillió lakosnak kell kiizzadnia, így a piacgazdaság logikája és a méltányosság követelménye is azt kívánja, hogy mindenekelőtt a fogyasztók fizessék meg a valós energiaköltségeket. Az egy másik kérdés, hogy a lakosság 20-25 százaléka a mostani jövedelméből nem képes tartósan finanszírozni kiadásait, így olyan szociális rendszert kíván, amely fedezni képes a szükséges energiafogyasztás többletkiadásait is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.