n Az államháztartást illetően a konvergenciaprogram nagyon visszafogott pályával számol, amelynek keretében az államháztartási hiány évenként GDP-arányosan 0,5 százalékponttal csökken, és a 2004-re tervezett 4,6 százalékról eléri a 2008-as referenciaévben a 2,7-et az elsődleges egyenleg egy százalékpontos javulása mellett. Emellett a GDP átlagosan négyszázalékos reálnövekedése mellett a centralizációs hányad 2, a redisztribúciós 4, míg az államadósság 5,5 százalékponttal mérséklődik.
Az államháztartási hiánnyal és a fiskális konvergenciával kapcsolatosan megfogalmazható alternatív javaslat, hogy érdemes lenne a hiány szintjét a referenciaévre jóval a háromszázalékos küszöbérték alá csökkenteni. A kívánatos cél nem a maastrichti referenciaérték körüli hiány lenne 2008-ban, hanem a stabilitási és növekedési egyezmény és a maastrichti küszöbérték közötti tartomány. Milyen szempontok indokolnák ezt a radikálisabb kiigazítást?
Egyrészt a felvázolt fiskális pálya kissé optimistának tűnik több ponton, különösen a 2004-re várható egyenleget (lásd az MNB hétfőn kiadott inflációs jelentését) és a 2006-os választási évben megvalósuló hiánycsökkentést illetően (az 1994-es, 1998-as és 2002-es választási években az államháztartási hiány átlagosan 2,5 százalékponttal haladta meg az előző évit). További problémaként merül fel, hogy a 2004-ben megvalósuló kiigazítás részben egyszeri elemekre alapul (beruházások elhalasztása, átcsoportosítások), miközben a tartós megtakarítást eredményező lépések (bérek, működési költségek) lefaragása nem következik be, ami nem eredményez megtakarítást az államháztartás számára. Ennek következtében a 2005-re tervezett hiánycsökkentés feltétele - különösen a tervbe vett adócsökkentések mellett - a kiadások erőteljes mérséklése, ami nem látható a konvergenciaprogramból. Ezek a tényezők akár jelentősen is eltéríthetik az államháztartást a megjelölt pályáról még abban az esetben is, ha figyelembe vesszük, hogy a nyugdíjreform hatásaival történő korrekció kedvezőbb egyenleget eredményez.
A radikálisabb deficitcsökkentés mellett szól az is, hogy ezt össze lehet egyeztetni egy komolyabb és egyre kevésbé megkerülhető reformmal, amely mérsékelné, racionalizálná és hatékonyabbá tenné az állam szerepvállalását. Ennek alapja csak a nemzetközi összevetésben a fejlettségi szinthez képest magas redisztribúció csökkentése és a kiadások szerkezetének átalakítása lehet, amely kedvező növekedési hatásokkal járna, elősegítve a későbbi monetáris uniós tagság szempontjából sem mellékes reálkonvergenciát.
Továbbá célszerű lenne a növekedés, a fiskális politika fenntarthatósága miatt erőteljesebb államadósság-csökkentést elérni, mert a mai adósságszint nemcsak a formális konvergenciakritériumok, hanem a gazdaság fejlettsége mellett is túlzottnak tekinthető. Ehhez viszont a növekedés mellett a 2004-2008 között felvázolt egy százalékpontosnál erőteljesebb elsődleges egyenlegjavulásra lenne szükség, mert a kamatkonvergencia miatt nálunk korlátozottabban alkalmazható a dél-európai országok politikája az államháztartási hiány csökkenő kamatkiadásokkal történő mérséklésére.
Végezetül a deficit csökkentése - még az euróövezeten belül tovább csökkenő kamatfelár nyomán mérséklődő kamatkiadásokat is figyelembe véve - könnyebben megvalósítható az euróövezeti csatlakozást megelőzően, mint azt követően. Nem lehet ugyanis kizárni, hogy a GMU-csatlakozás kedvező növekedési hatásai mellett rövid távon jelentős alkalmazkodási kényszer lesz a gazdaságon, amit a kieső monetáris és árfolyam-politika mellett a tényezőárakkal és fiskális politikával kell kezelni. Ehhez viszont kellőképpen rugalmas fiskális politikára, az anticiklikus lépéseknek kellő teret engedő egyenlegre lenne szükség a belépéskor. Amennyiben a gazdaságpolitikától ilyen hosszú távú szemlélet nem várható el, akkor a GMU-hoz vezető úton felmerülő sokkok kezelése, és az ehhez rendelkezésre álló fiskális mozgástér növelése miatt is célszerű lenne egy radikálisabb fiskális kiigazítást célul tűzni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.