"Hiába gyors az intercity, az ételért ott is külön kell fizetni" - vont párhuzamot a gyorsvonat és a fapados légitársaságok között Váradi József a múlt héten egy dunai hajó fedélzetén. Szerinte az utasok gyorsan elfogadják, hogy nincs terülj, terülj asztalkám, ha cserébe - sok más tényező együttes hatására - tartósan alacsonyan tudják tartani az árakat. Merthogy ez a főcsapás iránya a diszkontcégeknél, mint amilyen a Wizz Air is.
A volt Malév-főnök tavaly márciusban távozott a nemzeti légitársaságtól, s őszre - részben a Malévnál dolgozókból, részben ismertségi köréből (Procter & Gamble, Buzz stb.) - összehozott egy csapatot, amelyhez a közelmúltban több olyan külföldi szakértő is csatlakozott, akiknek csak egy része dolgozott a légi közlekedésben. A Wizz Airben a harmincasok a derékhad, a munkanyelv az angol, a német és az orosz, no és persze a magyar, mert mégiscsak "dunai hajósok" gründolták.
Váradi elismeri: hosszú menetelésbe kell kezdeni. A tőke meglesz hozzá - mondta, utalva arra, hogy végső szakaszba jutottak az erről szóló tárgyalások. Ez az a pont, ahol az ágazatban működők (nem mindegyik vetélytárs) egy része kétségeket támaszt. Azt mondják: talán mégsem tudják bevonni az ígért plusztőkét, a Wizz Air eddig túl sokat beszélt és viszonylag keveset cselekedett, miközben mások már közlekednek és lefedték a piac egy jelentős részét.
Ezekre a kételyekre talán elég hatásos válasz volt az, hogy a múlt héten bejelentették: június végétől hat darab új vagy csak egy-két éves géppel hét európai városba repülnek, majd még az idén újabb három gépet állítanak forgalomba, s további célállomásokkal bővítik a kínálatot. Az is elhangzott, hogy nem vettek fel banki hitelt, bár ez később nem kizárt.
Váradi - érthető módon - nem szívesen idézi fel malévos időszakát, hiszen mozgástere ott sokkal szűkebb lehetett, mint itt, egy kisebb és eleve rugalmasabb magáncégnél. Az is igaz ugyanakkor, hogy a Wizz Air a piac legkisebb rezdülését is sokkal jobban megérzi, mint egy viszonylag stabil és kormányzati mankót is felhasználó állami vállalat. A körülmények közötti jelentős különbség ezért sokkal inkább próbára teszi Váradit. Itt még inkább kiderül, hogy mire képes a klasszikus multi Procter & Gamble emlőin tíz évig nevelkedett magyar vezető.
Váradi József éppen ezért meglehetősen elfoglalt, úgy irányítja a céget, hogy közben gyakori médiajelenlétével is fenntartja az érdeklődést. Nem túlbútorozott irodájában van egy sarok, amit feszültséglevezetés céljából gyakran felkeres: egy minigolfütő meg egy kis labda pihen ott. Ahogy elnéztem, mindkettő elég megviselt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.