n A tét nagy: némi túlzással mondható, hogy a kohéziós politika alakulása a kibővített EU tagországainak jövőbeli együttélését is jellemző mérce lehet. A térítésmentes támogatást kínáló EU-s strukturális és kohéziós alapok fontos fejleményt jelentettek a szuverenitásmegosztáson alapuló közösség történetében: pénzügyi áldozatokban megtestesülő szolidaritási alapot is ácsoltak a tagországok közötti együttélés alá.
Megszületésük az egymásra utaltság és a kölcsönös érdekek minden oldalú belátásán alapult. Azon, hogy a német vállalkozónak sem érdeke, ha Portugáliában - megfelelő úthálózat híján - háromszor annyi ideig tart áruját egyik helyről a másikra szállítani. Aztán jött az a dilemma, hogy kívánatosnak tűnt ugyan az eurót sok tagországban bevezetni, de azt is könnyű volt felismerni, hogy a környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúrában elmaradottabb tagtársak egymagukban még hosszú évekig nem lesznek képesek teljesíteni az euróhoz belépőt jelentő kritériumokat, ha a belső fejlesztéseket kizárólag saját költségvetési erőlködéseik alapján igyekeznek fedezni. Jött tehát megsegítésükre a kohéziós alap, amelynél már nem a szegényebb régiók felzárkóztatásáról volt szó, hanem általában az elmaradottabb tagországok közös erővel történő felemeléséről.
Mindennek megreformálása vált tehát mostanra megkerülhetetlenné, s mint minden reformnál, ennél is az egyik tét, vajon csak a fürdővizet cserélik ki, vagy a gyerek is röpül.
De mindenekelőtt szögezzünk le egy fontos dolgot: a reformok egyik oka persze ezen a területen is a bővítés, a közös torta felé nyúló - nem is egyformán szegény - kezek számának ugrásszerű szaporodása. Azonban két további szempont is régről érlelődött már.
Az egyik az európai gazdasági növekedés évek óta tapasztalható megtorpanása, s nyomában a befizetési hajlam érezhető csökkenése. A másik egy eljárásbeli dilemma. Nevezetesen: vajon megéri-e a helyi fejlesztésekhez közösségi programokon "átfolyatni" a pénzt, és nem célszerűbb-e közvetlenül otthon felhasználni az erre szánt kereteket. Most ugyanis - némi leegyszerűsítéssel - úgy fest a képlet, hogy a tagországok befizetéseikkel megfinanszíroznak egy közösségi alapot, amelyből aztán ütőképes projektekkel támogatásért lehet pályázni. Csakhogy - érvelnek az ellenzők - ha egy ország évi egymilliárdot úthálózatra szánna, akkor ezt otthon biztos erre költené. Ha a közösségi alapokon keresztül akar hozzájutni, akkor lehet, hogy csak 600 milliónyi projektje lesz tendernyertes, s még ahhoz is csak sokkal hosszabb időn át juthat hozzá.
Mi lehet mindezekkel szemben az ellenérv? Mindenekelőtt: ez főként a gazdagabb országok felvetése, amelyeknek amúgy is volna "házon belül" elegendő forrásuk. Portugália sohasem tudott volna húsz év alatt akkora infrastruktúra-fejlesztést végezni, ha pusztán az "otthoni" pénzt akarta volna bárhogyan is elosztani. A másik ellenkezés érdekes módon az érintett régióktól származik. Miként a napokban egy dél-angol régió brüsszeli képviselője kifejtette: ők addig biztosak a dolgukban, amíg a közösségi tenderek számukra közvetlenül elérhetőek. Mihelyt a lehetséges fejlesztés a londoni kormány "házon belüli elosztásától" függne, esélyeik szerinte nagyságrendekkel csökkennének.
Az Európai Bizottság a maga részéről az eddigi rendszert folytatná. A nettó befizetők többsége láthatóan ellene van. A legjellemzőbb svéd törekvés szerint a közösségi alapokat a "szegények" számára kellene fenntartani, a gazdagabbak hadd "renacionalizálják" e téren a közösségi eszközöket.
A felvetés látszólag nem sérti a csatlakozók érdekeit. Felvet azonban egy kényes dilemmát. Egyfelől, egy ilyen rendszer "többféle szolidaritást" intézményesítene, nem kizárható módon a támogatási hajlandóság jövőbeli további csökkenését is magában rejtve. Másfelől viszont a mostani támogatottak közül némelyek idővel maguk is nettó befizetőkké válhatnak, mikor is a nemzeti prioritás náluk is változhat. Ez előtt talán nem kellene eleve becsapni az ajtót.
Hogy melyik megfontolás válik dominánssá, az a következő hónapok vitáitól függ. Amihez a kezdőlövéseket mindenesetre a mostani brüsszeli tanácskozáson is adták-adják le az érintettek. A jövőbe célozva, de remélhetőleg nem magukat sebezve végül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.