n Az inflációt sokfelé kellett kiugróan magas - Lengyelországban 251 százalékos - szintről leszorítani. Ma mindenütt konvertibilis valutát használnak, a termelésben és foglalkoztatásban magánvállalatok dominálnak, jóllehet, 1989-ben az arány Lengyelországban 23,1 százalék volt, Csehországban és Szlovákiában mindössze 4 százalék. A KGST 1991-es összeomlása után az átalakuló országok gyorsan átirányították kereskedelmüket a nyugati viszonylatokra. Az oktatási lehetőségek megtöbbszöröződtek, a levegő- és vízszennyezés csökkent, a várható élettartam a nyugat-európai szint közelébe emelkedett.
Az intézményi változásokat nagyban serkentette az EU-hoz való csatlakozás 1990-ben megnyitott kilátása. Az új tagállamok - amelyek a bővített EU lakosságának 20 százalékát, GDP-jének azonban csak 5 százalékát adják - most nem kisebb kihívás előtt állnak: az unió vezető államainak eléréséhez szükséges gazdasági növekedést kell produkálniuk.
A taggá válás segíteni fog. A gazdaságpolitika fokozódó hitelessége ösztönzi a közvetlen tőkebefektetéseket, az EU strukturális alapok pedig segíteni fogják az intézmények további kiépítését, az infrastrukturális befektetéseket és a környezetvédelmet. A közvetlen befektetések kedvező hatásai iránt nincs semmi kétség: előmozdítják a technológiaátadást, a belföldi vállalatokkal való komplementaritás miatt pedig fokozottabban ösztönzik a gazdasági növekedést. Az EU strukturális alapjainak köszönhetően Portugáliában, Görög- és Írországban átlagosan 0,4-0,9 százalékos pótlóla-
gos GDP-növekmény jelentkezett, Spanyolországban pedig 0,3-0,5 százalékos, segítve a szegényebb országokat a felzárkózásban. Az uniós tagság lehetőséget teremt az utolérésre, a tényleges gazdasági eredmény azonban az otthoni gazdaságpolitikák minőségétől függ, így például attól, hogy a növekedést ösztönző EU-hatásokat felerősítik vagy gyengítik. Mindez néhány parancsoló körülményt teremt mind az EU, mind az új tagállamok számára.
Meg kell védeni a stabilitási és a növekedési paktumot. Hosszú távon a nagy költségvetési hiányok vagy válsághoz, vagy lassúbb növekedéshez vezetnek. Kedvezőtlen összefüggés azonban rövid távon is jelentkezik a nagy deficitek, a lassú növekedés, a magas infláció és a valutapiac torzulásai között. A tetemes fiskális hiány és az infláció emellett fékezi a beruházásokat, és visszafogja a termelékenység javulását.
Meg kell erősíteni az egységes piacot. Az egységesített belső piac vonzóbb a befektetők számára, serkenti a több tagállamba exportáló vállalatok eladásait, gazdagabbá teszi a kínálatot, hozzájárul a termékek minőségének javításához. Az egységes belső piac 1992-es megalakítása óta a határokon átmenő forgalom mintegy harmadával növekedett részint a termékek kölcsönös elismerése, részint a nemzeti szabályok egységesítését célzó EU-direktívák nyomán.
A termékek kölcsönös elismerése ma még nem működik a bonyolultabb gyártmányok körében: az építőipari termékek, gépi felszerelések és nagy nyomású berendezések esetében problémás volt a megfelelő EU-direktívák elfogadtatása, a személyautók adózás előtti árai pedig az egyes tagállamok között akár 70 százalékkal is eltérhetnek, nagyrészt a verseny kiiktatására alkalmas szabályozás miatt. A szolgáltatások útjában ennél is nagyobb akadályok állnak. Egy új direktíva előírja, hogy a háztartásokon kívüli áram- és gázfelhasználók 2004-től, illetve 2007-től szabadon választhassák meg a szállítójukat, a háztartások szabad szolgáltatóválasztása azonban csak a kezdeteknél tart.
A munkaerő mobilitása tekintetében a gyakorlatnak még utol kell érnie az elméletet. Az 1992 és 2002 közötti időszakban mindössze az uniós lakosság 4 százaléka költözött a határon túlra munkát vállalni, vagy nyugdíjba. Ezen időszak alatt a diákoknak csak 8 százaléka végezte tanulmányait részlegesen más államban. Az EU pénzügyi piacainak integrálásáról 1999-ben elfogadott terv végrehajtását szintén fel kell gyorsítani. Az Európai Bizottság szerint az egységes tőkepiac megteremtése a részvénytőke költségeit 0,5 százalékkal csökkentené, a vállalatok hitelek révén történő finanszírozását 0,4-del tenné olcsóbbá, tíz év alatt 1,1 százalékkal növelné a 15 tagállam GDP-jét, a foglalkoztatást pedig 0,5 százalékkal javítaná. A terv 42 célkitűzéséből azonban 2002-ig csak 31-et valósítottak meg.
Legyen cél a mielőbbi EMU-tagság. Az egységes valuta mielőbbi átvétele a legjobb stratégia a szerkezeti reformok végrehajtásának kikényszerítésére. Ennek nyilvánvaló előnyei lennének a hosszú távú növekedés szempontjából, mert kiiktatná a valutaárfolyam-kockázatot, a fedezeti ügyletek költségeit és a külkereskedelem tranzakciós költségeinek egy részét.
Az új tagállamok erősen integrálódtak az unió gazdaságával, és előrehaladt a ciklikuskonvergencia. Az integráció továbbvitele javítaná az üzleti ciklusok öszszehangolását, amint az a 90-es években az akkori EU-ban is végbement. Ennyiben az önálló monetáris politika feladása elhanyagolható hátrányokkal járna.
Az integráció előbbre vitelében mindazonáltal nehéz út áll az új tagállamok, csakúgy, mint az EU egésze előtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.