n Amitől tartani lehetett, bekövetkezett: az EU-s parlamenti választások figyelmeztető árnyékában a legnagyobb parlamenti politikai erő kendőzetlenül hozta tudomásunkra, hogy a gazdasági követelményekkel és kényszerekkel, valamint a Pénzügyminisztérium szakmai kompetenciájával szemben a 2006-os választások megnyerésének rövid távú politikai szempontja minden mást megelőző érdek, és a költségvetésnek ebben a szellemben kell összeállnia és ezt a prioritást kell érvényesítenie. Természetesen a 2006-os választások kitüntetett szerepe az előttünk álló időszak gazdaságpolitikájában nem előzmény nélküli, hiszen az euró bevezetésének időpontjával kapcsolatos szerencsétlenkedés mögött - ki nem mondva - legfőbb szempontként az jelentkezhetett, hogy a korábban bejelentett csatlakozáshoz 2005-ben további gazdaságpolitikai szigorításokat kellett volna vállalni. A választási szempontok a kormányzat középtávú koncepciójában is tetten érhetők.
Ismét aktuális tehát kimondani, hogy a legfőbb veszély a következő gazdasági évet illetően nem az ellenzék által - nem tudom miért - állandóan szajkózott további költségvetési megszorítások oldaláról leselkedik, hanem éppen ellenkezőleg: a kormányzat nem lesz kellően elszánt és hajthatatlan a már egyébként is kompromiszszumokat tartalmazó saját konvergenciaprogramjának végrehajtásában. A veszély pedig egyre inkább fenyegető, hiszen 2004-ben az eddigi költségvetési hiány alig marad el az éves tervezettől. Nincs kizárva persze, hogy a második fél évtől a magyar gazdaság belső egyensúlya már megteremtődik, így további hiány már nem jelentkezik, a kincstári optimizmus, mint tudjuk, végtelen. Ennek valószínűsége azonban a "merjünk álmodni" - előző ciklusból jól ismert - szlogen kategóriájába sorolható. Inkább arra számíthatunk, hogy a valós államháztartási hiány a GDP 4,6 százalékát meghaladó lesz, bár különböző elszámolási technikák bevetésével a deklarált hiány a tervezett közelében tartható. A 2005. évi GDP-hez mért 4,1 százalékos államháztartási hiány teljesítését azonban nemcsak a bázisév esetleges nagyobb hiánya teszi kritikussá, hanem az is, hogy 2004-ben már többé-kevésbé meghozták az egyszeri - az esetek többségében csak átmeneti - megtakarítást hozó intézkedéseket.
Ami a napvilágot látott konkrét változtatásokat, elgondolásokat illeti, talán még választási jelszóként sem nyerő a "fizessenek a gazdagok" megközelítés, de a gazdasági hatásait tekintve végképp erősen vitatható. Egyrészt, mert a személyi jövedelem adóztatásában felvetett változtatási szándék összességében inkább az ilyen jellegű költségvetési bevételeket csökkenti, de biztosan nem növeli. Ez ugyan örvendetes lehet, de nem a költségvetés hiányának mérséklése szempontjából. Másrészt - és talán ez a legfontosabb -, a javaslattevők elgondolásaikat kizárólag a költségvetés szempontjából értékelik. Kétségtelen, hogy a költségvetés helyzetének további javítása a 2005-ös esztendő legfontosabb gazdaságpolitikai prioritása, de az adórendszer nemcsak a költségvetési bevételek szempontjából értékelendő, hanem a gazdasági ösztönzés, a jövedelemérdekeltség oldaláról is. A "fizessenek a gazdagok" jelszóval a lakosság többsége valószínűleg egyetért, de mi lesz a hatmillió forint felett keresők ösztönzésével, és kérdés, remélhetünk-e költségvetési többletbevételeket.
Ha abból indulunk ki, hogy a nagy jövedelműek többsége magasan képzett, gazdasági kulcspozícióban lévő személy, akkor a piacgazdaságban legalább három hatásra számíthatunk: a) növekszik az adóbevétel, b) az érintettek visszafogják tevékenységüket, c) nagyobb arányban élnek az adóelkerülő technikákkal. Megítélésem szerint nagyon is kétséges, hogy a magasabb adókulcs bevezetése a költségvetés számára többletbevételt jelent-e, de biztosra vehető, hogy a gazdasági növekedésben, a modernizációban kulcsszerepet játszó társadalmi réteg érdekeltsége csökken, és ez aligha kívánatos.
A 2005. évi költségvetéssel kapcsolatos eddigi ötletek inkább játék a számokkal, mintsem érdemi hozzájárulás a hiány további mérsékléséhez. A dolog pikantériája: úgy szeretnénk a költségvetés hiányát csökkenteni, hogy az adózók jelentősebb csoportjainak terhei ne nőjenek, de miután választások előtt állunk, a kiadásokat se kelljen érzékelhetően csökkenteni. Tipikusan fából vaskarika.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.