Számos kritika - amelyeknek sommás összegzését adta az Európai Bizottság elnöke, Romano Prodi, sajnálatos módon "ostobának" nevezve a paktumot - ezekre a hiedelmekre vezethető viszsza. Az Európai Bíróság határozata fényében, amellyel a paktum Németország és Franciaország tavalyi mentességszerzési kísérletét követően új lehetőséget kapott az életben maradásra, ideje szembenézni a paktumról elterjedt hiedelmekkel, és eloszlatni őket.
Az első hiedelem szerint az euróövezet legelső tagjai már a kezdetek kezdetén elértek egy a GDP 3 százalékában megszabott deficitplafonon belüli kényelmes konvergenciaszintet, majd betartják középtávon a paktumban előírt költségvetési egyensúlyt vagy többletet. A valóságban azonban több tagországnak is éppen csak sikerült megütnie a mércét. Mindezt az állami beruházások csökkentésére és a rendkívüli adóemelésekre irányuló egyedi intézkedésekkel érték el, vagy a gazdasági fellendüléssel és csökkenő kamatlábakkal nyereség hullott az ölükbe. Ennél még tévesebb volt az a vélekedés, amely szerint valamiféle automatizmus biztosítja majd a paktumhoz igazodást. Nagyjából előre látható volt, hogy - hacsak át nem alakítják őket - a nagyvonalú társadalombiztosítási programok a lakosság öregedésével hamarosan aláássák majd egyes tagállamokban az előírások teljesítését.
A második hiedelem, hogy a paktum túlságosan rugalmatlan. Gyakran hallani az érvelést, hogy a deficitre megszabott korlát nélkül az EU tagállamai képesek lettek volna a konjunktúraciklusok hullámzásait tompító fiskális politika alkalmazására. A legtöbb tagállamnak azonban elegendő mozgástere van a deficithatáron belül az automatikus stabilizátorok működése, valamint egyéb diszkrecionális intézkedések számára. Ily módon a ciklikus ingadozások enyhíthetők, miközben a költségvetés hiánya a deficitplafon alatt marad. Ugyancsak téves az a feltevés, miszerint az országok anticiklikus gazdaságpolitikát folytattak volna a paktum nélkül. Valójában gyakran követtek prociklikus irányvonalat, már a paktum hatálybalépése előtt is: jobb időkben költekeztek, ínségesebb időszakokban visszafogták a kiadásokat. Egyébként is sok bizonyíték van arra, hogy megfelelő gazdaságpolitikai intézkedésekkel (melyek a transzferek, bérek és egyéb, nem termelő kiadások csökkentésére, valamint az adóalapok szélesítésére koncentrálnak, miközben alacsonyan tartják a határadókulcsokat) a kiigazítás elősegítheti a növekedést. Mindez szemben áll azzal az implicit feltevéssel, hogy a költségvetési kiigazítás elkerülhetetlenül visszafogja a növekedést, és recessziót idéz elő.
A harmadik fő hiedelem, hogy múlt év novembere óta - amikor Francia- és Németország rávette a többi EU-tagállamot arra, hogy a szabályok felrúgása miatt ne mérjenek rájuk szankciókat - a paktum megszűnt létezni. Az Európai Bíróság szabatos értelmezése a túlzott deficit eljárásra, s ezen belül a nem teljesítésért járó pénzügyi szankciók esetleges alkalmazására, természetesen pontot tesz ennek az érvelésnek a végére. Arra, hogy a paktum él és virul, nem kevésbé fontos bizonyítékot szolgáltat többek között az is, hogy egyes tagországokban hozzásegített a társadalombiztosítás és a munkaerőpiacok szerkezeti reformjának elindításához. Hosszú távon az ilyenfajta nyomás hatásosabb lehet, mint a szigorú bírságok vagy a vak ragaszkodás a törvény betűjéhez, visszafordítható egyszeri kiadáscsökkentésekből vagy ideiglenes adópótlékokból álló, rossz minőségű költségvetési konszolidáció megvalósításán keresztül.
A negyedik hiedelem azokra az új tagállamokra vonatkozik, amelyeknek az euróövezethez történő csatlakozási törekvései furcsának tűnnek laza költségvetési politikáik tükrében. A kiegyensúlyozott költségvetésű három balti állammal és Szlovéniával ellentétben, Lengyel-, Cseh- és Magyarország költségvetési deficitje nagyjából kétszerese az értékhatárnak. Ezekben az országokban számos politikus abban a hitben él: mire készen állnak majd a csatlakozásra az ERM II rendszerben megszabott árfolyamsávhoz, a maastrichti kritériumok már annyira felhígulnak, hogy tolerálják az ilyen költségvetési kilengéseket. Ez különösen veszélyes hiedelem, mivel egyértelmű jelek utalnak arra, hogy a deficithatárt szigorúan be fogják tartatni a tagállamokkal, különösen azokkal, amelyeknek államháztartási hiánya krónikusan magas. Ugyanilyen téves azoknak a meggyőződése, akik halogatnák az euró bevezetését, mert úgy vélik, a deficithatár csak az euróövezet államaira vonatkozik. Valójában a paktum (a pénzügyi szankciók kivételével) teljes egészében valamennyi tagállamra kiterjed.
Ezekkel a hiedelmekkel ellentétben tény, hogy a paktum az EU makrogazdasági politikájának sarokköve. Valószínűleg technikai finomításra szorul még a középtávú adósságcsökkentés irányába történő hangsúlyeltolódás, az intézkedések minőségértékelése, a fellendülés időszakában kötelező többletképzés stb. tekintetében. Ennek ellenére a paktum továbbra is hasznos felügyeleti eszköz, hiszen a költségvetési politika továbbra is a tagállamok saját hatáskörébe tartozik. E tekintetben a paktum jelentősége nem hangsúlyozható eléggé. Kanada, Svájc vagy az Egyesült Államok szövetségi vezetése alá tartozó kormányok esetétől eltérően az EU-nak nincs hiteles, az egész unióra kiterjedő, pénzügyi kisegítést kizáró rendelkezése ("no-bailout" provision), és ezáltal tagállamai nincsenek kitéve közvetlenül a piac fegyelmező erejének.
(A cikk hosszabb változatát 2004. július 15-én közölte a The Wall Street Journal Europe)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.