n Ami magát az elhíresült rabattot (valójában: a brit kasszának még Thatcher által kijárt közösségi költségvetési viszszatérítését) illeti, brit részről eddig mindig idejekorán újra és újra eltökélten leszögezték, hogy bármit hajlandók megvitatni, kivéve a visszatérítést. Az érinthetetlen. Ez a recept még 1999-ben, a jelenleg hatályos pénzügyi periódust megelőző viták idején is működött, jóllehet, akkor már nagyon rezgett a léc. De azt is látni lehetett, hogy alighanem tényleg az utolsó olyan alkalom volt, amikor Tony Blair is még azzal mehetett haza, hogy hiánytalanul megvédte a "thatcheri örökséget".
Merthogy közben megváltoztak a körülmények. A Vaslady 1984-ban Fontainebleau-ban még valóban mondhatta, hogy csak a "pénzét" kéri vissza. Akkoriban az EU-kilencek sorában a brit GDP az utolsó előtti helyen állt, miközben a brit költségvetési befizetés volt a második legnagyobb. Felhajtották azok a körülmények, hogy a befizetések nagy részét a vámok meg az áfa megosztott hányada alkotta, ami a korábbi birodalomból tekintélyes importtal rendelkező briteket valóban irdatlan menynyiségű befizetéssel sújtotta. Mindeközben arányaiban sokkal kevesebbet tudtak csak visszaforgatni a közös kasszából, lévén, hogy akkoriban a közös kiadások 70-80 százaléka még a mezőgazdaságra ment, ahol viszont a fejlett brit agrárszektor sokkal kisebb igénynyel léphetett csak fel.
Mindez ma már a múlt. Az egymást követő GATT- és WTO-tárgyalásoknak hála a vámok súlya folyamatosan viszszaszorulóban van. A közösségi áfabefizetés a 80-as évek rekordszintű 1,4 százalékáról 2002-től alig a felére, ez évben pedig már csak 0,5 százalékra zsugorodott, és szinte egyöntetű a vélemény, hogy hosszabb távon a legjobb lenne teljesen megszüntetni. A közösségi kiadások oldalán eközben évről évre faragták a mezőgazdasági kiadásokat, mindaddig, hogy ugyancsak a most szerdán esedékes európai bizottsági költségvetési javaslatban - az EU történetében először - már nem is az agrárrubrika tartalmazza majd a legszámottevőbb kiadási tételt. És persze már tizenötös körben sem volt igaz, hogy a brit GDP lenne a második legkisebb. Akadnak viszont olyan új, aránytalanul nagy nettó befizetők, akik az időközben az ő nyakukba került terhek további cipelésére nem készek többé, s ezért ők is "rabattért" kiáltanak. Egyszóval semmi sem ugyanaz.
Az elmúlt évek-évtizedek annyit megtanítottak, hogy önmagában a brit visszatérítés feladását - belpolitikai öngyilkosság nélkül - egyetlen szigetországi politikus sem tudja felvállalni. Ezért is, hogy a bizottsági papír voltaképpen nem a brit kedvezményt törölné el, hanem magát a visszatérítési mechanizmus tenné általánossá és - bizonyos túlfizetési szint felett - automatikussá valamennyi nettó befizető számára. Más kérdés, hogy az egésznek egyfajta plafont is szabnának, ami alá szorulva csökkenne a briteknek eddig jutott rész.
A nagy kérdés most már csak az, hogy mennyiben lesz kész és képes a brit politika leszerelni az amúgy is kőkeményen EU-ellenes honi vélekedést, midőn "az utolsó brit vívmány feladásáról" harsognak, avagy a rövid távú politikai érdek éppen hogy ezek élére állítja Blairéket? (Ütőkártya éppenséggel van London kezében: a bejelentett népszavazás az alkotmányról, s vele a fenyegetés, hogy a rabattvesztés szinte bizonyosan "alkotmányvesztést" is vetít előre, márpedig akkor mindenki megnézheti magát...) De vajon a mindezek hullámain várhatóan még inkább eldurvuló nemzeti érvelés - immár minden résztvevő által - a következő hónapok költségvetési alkuiban mennyiben roncsolhatja tovább a közösségi platformok kohézióját?
A kezdőrúgás szerdától immár adottság, a nagy játszma kezdetét veszi. De - minden látszat ellenére - nem a britek ellen, hanem általában egy új, közös eredményért. Lehetőleg öngólok nélkül?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.