Az adók a magyar államháztartás bevételeinek mintegy 60, a járulékokkal együtt körülbelül 88 százalékát teszik ki. A bruttó hazai össztermékre vetített adó- és járulékteher 2004-re 39 százalékra van belőve; ez az arány a visegrádi országok között a legmagasabb, sőt, a tervek szerint 2007-re sem csökken lényegesen. Az adóbevételek célja természetesen az állam kiadásainak fedezése: ha az állam sokat költ, akkor az azt fedező adóknak is magasaknak kell lenniük. Ez a jelentős általános állami szerepvállalás, a gondoskodó állam hátulütője: ha az állam sokat ad, akkor adók (és járulékok) formájában sokat is vesz el, visszafogva ezzel a gazdasági teljesítményt, és elégedetlenkedést szül azok között is, akiknek zsebeit ebből a bevételből teletömi.
A hazai adórendszernek egyébként nemcsak az adók nagysága, hanem azok szerkezete is a gyengéje. A magyar gazdaságnak most olyan adórendszerre lenne szüksége, ami nem bünteti a jövedelem termelését és azok megfelelő formában történő megtakarítását, viszont visszafogja a fogyasztást és a nem produktív formában történő felhalmozást. Ugyanilyen fontos az is, hogy az adók beszedése könnyű legyen, és minimális lehetőség adódjon az adózás elkerülésére. Itt nem pusztán az adócsalásra, hanem a papíron törvényes, de a társadalmi igazságosság szempontjából indokolatlan adóoptimalizáció lehetőségének minimalizálására is gondolok.
A 2005-re tervezett adóváltozások pontosan az ellenkező irányba mutatnak. A konvergenciaprogram ugyan a jövő évre - az ideihez képest - az adóterhelés hazai össztermék 0,7 százalékának megfelelő csökkentését határozza meg, ehhez képest azonban a tervek most több adókulcs emeléséről szólnak. Mindezek mellett az adóváltozások a rendszertől elvárt motivációs követelmények szempontjából elégtelenre vizsgáznak. A negyedik jövedelemadó-kulcs bevezetése épp hogy a jövedelem képződését büntetné, a kamatadó, valamint az árfolyamnyereség-adó pedig (bár a hazai részvénypiac komolytalan mérete és kilátástalan jövője miatt ez utóbbi tétel hosszabb távon nem szolgáltat gigantikus bevételeket) a gazdaságba visszaforgatható formában megvalósuló megtakarításoktól kedvetleníti el az adózókat.
A kamatadó bevezetése mellett a legfontosabb indok, vagy inkább ürügy, hogy ilyen majdnem mindenhol van. Azokban az országokban, ahol a belföldi megtakarítások szintje elegendő, ez indokolt is, viszont a megtakarításhiányos Magyarországon stratégiailag teljesen elhibázott lépés, mindössze rövid távú fiskális szempontokat elégít ki. A megtakarításokat Magyarországon ösztönözni kell, amire az adókedvezmény nem az egyetlen, de a legegyszerűbben alkalmazható eszköz. Valóban: kamatadó van máshol is, például a többi visegrádi országban is, ez azonban nem azt jelenti, hogy nálunk is be kellene vezetni. Sőt, inkább ezekben az országokban lenne megfontolandó a kamatadó nullakulcsosra történő leszállítása, hiszen stabil hazai megtakarításokra a felzárkózási folyamatban ott is szükség lesz.
Emellett továbbra sem merül fel az ingatlanvagyon komolyabb adóztatása, jóllehet itt nemcsak arról van szó, hogy az ingatlan - elsősorban a lakosság esetében - improduktív holt tőkének minősül, hanem arról is, hogy az igazi jómódot, az igazi gazdagságot, azaz a magasabb teherviselő képességet nem a folyó jövedelmeken, hanem a megképzett felhalmozáson lehet valójában lemérni.
Az adórendszer 2005-ben és - az aktuális erőviszonyokból kiindulva - feltehetően 2006-ban sem mozdul el a könnyebb behajthatóság és a kevesebb kedvezmény, azaz az egykulcsos adórendszer felé. A szlovák példa pedig ígéretes, az első hat hónap adatai alapján a szisztéma jól működik. A témában egyébként a hazai fiskális stratégiában is voltak tervek és elképzelések, de ezek sem az előző, sem a mostani kormányzat gazdaságpolitikájában nem találtak támogatásra.
Az adóhuzavona végül azt is üzeni, hogy szó sincs az adóterhek tényleges csökkentéséről, és ebből következően az államháztartás kiadásainak számottevő és érzékelhető mérsékléséről sem. A mélyreható, előrevivő, "szlovák típusú" reformok továbbra is távol állnak a gazdaságpolitikától, mint ahogy ezt az elmúlt nyolc évben megszokhattuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.