George W. Bush második elnöksége alatt aligha fog változni az Egyesült Államok külpolitikája - ebben az elemzők többsége egyetért. És nem azért, mert a régi-új elnök sem a választások utáni első sajtóértekezletén, sem szombati rádióbeszédében nem deklarált semmi ilyesmit. Attól még lehetne változás. Hanem elsősorban azért, mert semmi jele annak, hogy meg akarna szabadulni az egyik fő anomáliától: attól, hogy az iraki háborút a (valóban nehezen körülírható) terrorellenes harc részévé nyilvánította, holott a kettő nem egyszerűen különbözik, hanem kifejezetten zavarja egymást. Vagy-vagy. Még az USA sem rendelkezik olyan kiterjedt emberi és anyagi erőforrásokkal, hogy a kétféle harcot egyszerre vívja meg, még ha valamennyi szövetségese egy emberként állna mellé, akkor sem. Azt meg aligha lehetne a terrorizmus elleni harc kvintesszenciájának nevezni, hogy kénytelen azokkal a gerillákkal fölvenni a harcot, akiket az Irak elleni hadjárat vérszaga csődített az országba.
A kétféle cselekvéstípus kettéválasztására utaló halvány jel lehet ugyanakkor az, hogy Afganisztán után Irakot is szeretné Washington mintegy rálőcsölni a NATO-ra. S ezzel máris arra a kérdésre kellene válaszolni, hogy változtatni kívánnak-e Bushék a transzatlanti viszonyon. Nyilván. Csak nem úgy, ahogyan azt mi itt, Európában elképzeljük. Nem több konzultációra, nagyobb egyetértés kialakítására készülnek, hanem jobb alkalmazkodásra számítanak - legyen szó Irakról, az izraeli-palesztin viszonyról, a tágabb közel-keleti térségről, vagy az atomhatalmak számának befagyasztása kapcsán Iránról és Észak-Koreáról. A külügyminisztert valószínűleg nem Colin Powellnek fogják hívni, de ez szinte mindegy is. (SzH)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.