Nemsokára lezárul egy szakasz a cég életében, hiszen a kormány eldöntötte, hogy eladja 75 százalékos részesedését az Antenna Hungária Rt.-ben. Ön szerint megérett a társaság a teljes magánosításra?
Az elmúlt évek azzal teltek, hogy a céget felkészítettük a privatizációra. Erre egyrészt azért volt szükség, hogy az új befektető számára is könnyen áttekinthető és értékelhető céggé váljon az Antenna Hungária, s azt gondolom, ezt mára sikerült elérni. A portfólió racionalizálásakor az Antenna csoport keretein belül működő, ám általunk nem stratégiai alapként definiált tevékenységeket fokozatosan leépítettük, és az ilyet folytató leány-, illetve társult vállalkozásokban levő részesedéseinket értékesítettük. Ezzel párhuzamosan egyes kulcstevékenységeket - mint például a távközlés - új leányvállalatba vontuk össze. A jövőben is nagy hangsúlyt fektetünk a leányvállalatok eredményességére, s amelyiknél úgy érezzük, nem tudunk vele az adott piacon meghatározó pozíciót elérni, nem kizárt, hogy a további racionalizáció, illetve az értékesítés mellett döntünk.
Mi a helyzet a tőkeerő szempontjából?
A portfólió tisztítása mellett a másik fontos feladat a társaság pénzügyi helyzetének javítása volt. Ugyanis az Antenna Hungária a korábbi években jelentős mértékben eladósodott. Igyekeztünk a hitelállományt csökkenteni, illetve annak összetételében a rövid távú hiteleket kedvezőbb konstrukciójú hosszú távúakkal kiváltani. Sajnos, a rendkívül magas kamatszintek miatt a fizetendő kamatok és kamatjellegű ráfordítások jelentős emelkedése tapasztalható.
Az idei portfóliótisztításból származó rendkívüli bevételekből elképzelhetőnek tart egy nagyobb hitel-visszafizetést?
Igen, ha ugyanis csökkenteni akarjuk a kamatkiadásainkat, akkor nincs más út. Továbbá nyilvánvaló, hogy a Vodafone-részesedésünk eladása alapot teremthet a hitelállomány további csökkentésére.
Jó üzletként értékeli a Vodafone-részesedésük eladását?
Az elmúlt évek e csomag tekintetében azzal teltek, hogy az időről időre felmerülő tőkeemelésekben tőkehiány miatt nem tudtunk részt venni. Így a részesedésünk és a szavazati arányunk csökkenését opciós szerződésekkel tartottuk fenn, azzal a szándékkal, hogy az opció kifutásáig esetleg bekövetkező privatizációban az új tulajdonos dönteni tudjon e jelentős vagyontárgy további sorsáról. Miután a magánosítás nem történt meg, és a részesedésünk, illetve a szavazati arányunk az opciós szerződések kifutásával tíz százalék alá csökkent - ezáltal érdemileg nem tudunk beleszólni a társaság irányításába -, úgy döntöttünk: érdemi ajánlat esetén eladjuk a tulajdoni hányadunk. A folyamat még nem zárult le, az év végéig kerülhet pont a végére, de azt már most kijelenthetem: a tranzakció pénzügyi értelemben eredményes volt. Ugyanakkor a Vodafone-csomaggal kapcsolatban az is nyilvánvaló, hogy bár a társaság üzemi szinten nyereséges, de osztalékra jó pár évig még nemigen lehetett volna számítani.
Többen spekulálnak arra, hogy a Vodafone-részesedés eladásából rendkívüli osztalék kifizetését kéri az állam. Érkezett már ilyen kérés a társaság felé?
Az idén jelentős fordulat történt a cég életében, ugyanis tíz év után először fizettünk osztalékot. Minden remény megvan arra, hogy ezt jövőre is megismételjük. Rendkívüli osztalékról, osztalékelőlegről azonban nem tudok beszámolni, ez egyébként is a tulajdonosok kompetenciája. Az erre irányuló döntést a közgyűlés elé kell terjeszteni, de erre az idén már nem kerül sor.
Jó évet zárnak 2004-ben?
Igen, minden tekintetben. A cég üzleti eredménye anyavállalati szinten az első három negyedévben is 62 százalékkal haladta meg a tavalyi szintet. Jól sikerült a leányvállalati, a társult vállalati részesedéseink értékesítése, és idesorolhatom azt is, hogy miután a kormányzat zöld utat adott a privatizációnknak, a fő tulajdonosunk kiírta a tanácsadói pályázatot.
Szakmai, vagy pénzügyi befektetőt látna szívesebben a magánosítás után?
Nem érzek jelentős különbséget a kettő között. A cégnek ma is olyan menedzsmentje van, amelynek megfelelő szaktudása van, így a privatizációra nem azért van szükség, mert nincs meg a hozzáértés, hanem mert a jövőbeni technológiai fejlesztésekre - például a műsorterjesztés digitalizációjára - nincs meg a fedezet. Ezért szükséges olyan hosszú távon gondolkodó, tőkeerős tulajdonos bevonása, aki az Antenna Hungária Rt. előtt álló technológiai kihívásoknak képes megfelelni.
Sokan kíváncsiak a cégre?
Nagyon sok az érdeklődő, akik három kategóriát alkotnak. Az első csoportba lehet sorolni azokat az európai, sőt tengerentúli műsorszolgáltatókat, akik hasonló tevékenységet folytatnak, mint mi, és a terjeszkedést elsősorban külföldön képzelik el. A másik csoportba tartoznak azok a távközlési cégek, amelyek az Antenna Hungáriát speciális, több lábon álló távközlési cégként értékelik, míg a harmadik kategóriát azok a pénzügyi befektetők alkotják, akik fantáziát látnak a társaságban. Nem titok, hogy francia, cseh, olasz, spanyol, ausztrál cégek is érdeklődnek. A privatizációs pályázat kiírására azonban még várni kell, előreláthatólag jövő év tavaszáig.
Mi az oka annak, hogy a korábbi ötven helyett 75 százalékos csomagot kínál fel a kormány?
Annak idején a privatizációs törvény rögzítette, hogy az Antenna Hungáriában az államnak kisebbségi részesedést meg kell tartania. Ezt a jogszabályt módosították, és akkor azt a szakmai döntést hozták, hogy a cég egy szereplő a versenypiacon működő távközlési társaságok közül, vagyis semmi sem indokolja az állami részesedés megtartását. Az idei év egyik legnagyobb fejleménye, hogy a cég fő tevékenységének piaca liberalizálttá vált, így minden egyes tevékenységünkkel a verseny körülményei között kell helytállnunk.
Ez azt jelenti, hogy az Antenna Hungária már nem számít stratégiai vállalatnak?
De igen, a társaságnak továbbra is stratégiai szerepe van, ezért kellett a kormánynak dönteni a privatizációról, ellenkező esetben az ÁPV Rt. is megtehette volna.
Említette, hogy az új tulajdonosnak kellene végigvinni a fejlesztési terveket. Mely területek lehetnek ezek, és mekkora forrást igényelnek?
A költség nagymértékben függ majd az új befektetőtől is, aki valószínűleg felülvizsgálja a stratégiánkat, és azt követően dönt a kiemelt fejlesztési irányokról a már említett digitalizáláson túlmenően. Két területet azonban mindenképpen ki lehet emelni. Az egyik az üzleti kommunikáció, vagyis a távközlés világa. Ebben az üzletágban rendkívül viszszafogottak vagyunk. A másik ilyen terület a toronyszolgáltatási modell, amelyet néhány éve hoztunk létre. A toronyszolgáltatásnál két lehetőséget látunk a növekedésre: az egyik az, hogy saját magunk építünk ki új tornyokat, avagy mobilszolgáltató cégektől, vagy másoktól vásárolunk, akiknek van olyan, amely távközlési célra alkalmas.
Mikorra várható jelentősebb változás a digitális műsorszórás területén?
Kijelenthetjük, hogy 2012 körül megszűnik az analóg műsorszórás. Pontos dátum még nincs meghatározva, de ez tény. Ebből következik, hogy a digitális műsorszórás előbb vagy utóbb tömeges méretűvé válik. Az Antenna Hungária már megkezdte erre a felkészülést, és az októberben elindított földfelszíni digitális szolgáltatásunk immár közel hárommillió háztartásba juthat el. A digitális hálózat kiépítése azonban rendkívül tőkeigényes, a beruházás nagyságrendje több tíz milliárd forintra tehető.
Milyen szerepe lesz a jövőben a cégnek a digitális műsorszórásban?
Ez nagymértékben attól függ, hogy milyen lesz a jogszabályi környezet. A kormány most készíti a digitális átállás akcióprogramját, ezért erről egyelőre nem lehet mit mondani. Az álláspontunk azonban közismert: többször hangsúlyoztuk, hogy a nézők számára teljesen ingyenesen fogható rendszert képzelnénk el, amelynek indokoltságát a nyugat-európai fizetős modellek kudarcai is alátámasztanak.
A privatizáció előtt tisztán lehet még látni ebben a kérdésben?
Mi hangsúlyoztuk, hogy a privatizációs pályázat kiírásáig szükség lenne a digitális műsorszórásra történő átállás stratégiájának elfogadása. Ennek hiányában az AH iránt érdeklődő cégek nem kapnak világos képet a társaság alaptevékenységének fejlesztési irányairól. Egyébként az Európai Unió is dolgozik ezen a kérdésen.
Az eddig említetteken túlmenően vannak-e további stratégiai irányok?
Említhető a televíziók vagy egyéb műsorszolgáltatók számára nyújtható háttértevékenységek, de a privatizációig ebbe már nem fogunk bele. Várható viszont, hogy egy hónapon belül kiírják az EDR- (készenléti rádiórendszer) pályázatot, és az AH kiemelt stratégiai területként kezeli az EDR-projektben való szerepvállalást. Kérdés viszont az, hogy milyen feltételekkel lehet elindulni a pályázaton, milyen megtérülési mutatókkal és beruházásokkal számolhat a tenderen induló. A mi szerepvállalásunk ettől függ, és ebben az esetben nem lehetünk tekintettel a privatizációs folyamatra, ugyanis a tenderen vagy részt veszünk, vagy lemaradunk róla.
Ha már a televíziók szóba kerültek, a miniszterelnök azt mondta: még a privatizáció előtt rendezik a Magyar Televízióval a szerződéseket. Miként kell ezt érteni?
A televíziókkal kötött jelenlegi szerződéseink élő kontraktusok, a privatizáció előtt azonban nagyon fontosnak tartjuk, hogy hosszú távú szerződéseket kössünk a legnagyobb ügyfeleinkkel. A Magyar Televízióval nincs még ilyen megállapodásunk, de minden reményünk megvan arra, hogy ez hamarosan megtörténik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.