A szabvány korántsem friss találmány: már Napóleonnak is ajánlották, hogy hadseregét olyan puskákkal szerelje fel, amelyek standardizált alkatrészekből épülnek fel. A franciák annak idején elutasították a javaslatot, mondván, a fegyver nem lehet igazán jó, ha gyártója nem érti a működését, s nem egyetlen ember végzi a teljes előállítást.
Később, az ipart forradalmasító, Ford által elindított futószalagos termelést épp a szabványosított alkatrészek tették lehetővé. Ma már a legtöbb szakember némi idegenkedéssel és bizalmatlansággal méregeti a nem standard elemekből épített gépeket: azok beszerzése ugyanis azt jelenti, hogy a vevő függő helyzetbe kerül a gyártótól. A szabványok tehát általában jók a vevőknek, hiszen ezzel korlátozzák az eladók termékdifferenciálási törekvéseit, ami élénkebb versenyhez és alacsonyabb árakhoz vezet. Így a gyártóknak korántsem mindegy, mi is kerül pontosan a követendő műszaki irányelvekbe. A lobbizás néha már vérre megy.
Van azonban olykor, hogy a szabvány valahogy fordítva sül el. Az 1974-ben a Sony a videójelek rögzítésére alkalmazott szalagos tárolóknál új eljárást vezetett be: a Betamax jó képminőséget biztosított, s a cég évi 30 ezer videomagnót adott el csak az Egyesült Államokban. Amikor a JVC ajánlatot tett a licenc megvételére, a monopolhelyzetét rövidlátóan őrző Sony elutasította azt, mire a konkurens saját VHS-technológiájával lépett piacra, amelynek a képminősége lényegesen rosszabb volt, ám sokkal olcsóban elő lehetett állítani.
Végül ez utóbbi technológia terjedt el, miután sokkal nagyobb mennyiségben, alacsonyabb áron voltak elérhetők a készülékek és a szalagok is. A VHS szabvány lett, a Betamax a feledés homályába merült. A fogyasztók olcsóbban rosszabbat kaptak.
A napokban hasonló csata látszik véget érni. Az egyik oldalon ezúttal is a Sony áll: a Blu-ray névre keresztelt új DVD szabványa 66 százalékkal több adatot tud tárolni, mint a NEC és a Toshiba által megalkotott HD-DVD, ám a nagy amerikai filmstúdiók mégis ez utóbbit választották. Indokuk egyszerű: a mai gyártókapacitások egyszerűbben, olcsóbban átállíthatók a műszaki értelemben kevesebbet tudó technológiára.
A Sony veresége azért is igen tanulságos, mert tanultak korábbi hibájukból: partnereket kerestek, és sikerült is maguk mögé állítani több nagy számítógépgyártó mellett a legnagyobb szórakoztatóelektronikai társaságokat is.
Hollywoodban azonban - a négy nagy, együttesen az éves DVD-gyártás 45 százalékát adó stúdió ellenállásán - megbuktak.
Mindez korántsem csak a szórakoztatóelektronikai ipar szűk szakmai vetélkedése: rámutat ugyanis, hogy a gyártás koncentrálódásával ma már néhány nagy gyártó határozhat a fejlődés irányáról. S azok főként saját érdekeiket nézve választanak.
A két vetélkedő formátum mindegyike a vörösnél rövidebb hullámhosszú, ezért nagyobb írássűrűséget lehetővé tevő kék lézer felhasználására épül, így az eddigi lejátszók, felvevők mindenképpen cserére szorulnak. Az új generációs berendezések gyártói pedig a tartalmak nagyrészét generáló filmstúdiók döntése miatt feltétlenül be kell hogy építsék készülékeikbe a HD-DVD szabványt.
Hiába tudják a készülékgyártók, hogy a felhasználóknak - az esetünkben lényegében azonos hozzáférési sebességen és az adatmegőrzési biztonságon túl - elsősorban a tárolókapacitás jelent értéket, a jobb Blu-ray óriási hátránnyal indul. Annak kezeléséhez ugyanis pluszfejlesztés szükséges, amely óhatatlanul megemeli a mindkét szabványt támogató készülékek árát.
Ráadásul ha egy fogyasztó - arra gondolva, hogy saját adatainak rögzítésére mégis a hatékonyabb eljárást választja - olyan készüléket vásárol, amely mindkét rendszert kezelni tudja, igen gyorsan zsákutcába juthat. Hiszen sohasem lehet biztos abban, hogy egy másik gépen adatai hozzáférhetők lesznek, mivel a Sony eljárásának támogatása nem lesz kötelező. Így ugyanazon adatmennyiség tárolásához több lemezt kell majd venni, ami az előállítás energia- és anyagigénye miatt jobban terheli majd a környezetet és többletköltséget jelent. A fogyasztók rosszabbat kapnak, drágábban. Az egyetlen nyertes a már ma is erőfölényben lévő globalizálódó filmipar lesz, amely most magának szerény áttérési költséget, a világnak pedig jókora többletkiadást harcolt ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.