Az ukrán politikai helyzet iránt érdeklődők között nem sokan akadnak, akik egy vasat is hajlandóak lennének feltenni a miniszterelnök december 26-ai győzelmére. Három hete Viktor Janukovics ugyan "hivatalosan" megnyerte a második kört, ám az újrázáskor esélye sem lesz. Legalábbis, ha az ellenzéknek sikerül megszerveznie felkészülését és a voksolás ellenőrzését a keleti megyékben.
Az oppozícióra mostantól ugyanolyan feladatok várnak, mint egy "normális" ország választási kampányában. A politikai reformcsomag elfogadása elegendőnek tűnik ahhoz, hogy elejét vegye a központilag szervezett, irányított csalássorozat megismétlődésének. Lakóhelyétől távol a választásra jogosultak nem négy, hanem 0,5 százaléka szavazhat csupán - már ez garancia. Változott a központi választási bizottság összetétele - Szerhij Kivalov elnök távozni kényszerült -, s országszerte erőteljesebb lesz a helyi és a nemzetközi kontroll.
Az ellenzék egyes vezetői ezzel együtt nem biztosak abban, hogy jó árat fizettek a várható győzelemért. Sokan azt tartják, november 21. óta az érintettek - Juscsenkótól Janukovicsig, Leonyid Kucsmától az orosz elnök Vlagyimir Putyinig - többet léptek hátra, mint előre. (Jobb helyeken persze ezt nevezik kompromisszumnak.) Egyfelől, az oppozíció hiába követelte határozottan, hogy a leköszönő elnök menessze a kormányfőt - a kabinet feloszlatását a rada is szorgalmazta -, csak Hennagyij Vasziljev legfőbb ügyész eltávolítását érték el. Másfelől viszont az ellenzék belement az alkotmány és a vonatkozó törvények korrekciójába. Ez az elnöki hatalom megnyirbálását, a parlament jogainak kiterjesztését, az önkormányzatiság rendszerének erősítését feltételezi. Az első két lépés nyomán Ukrajna az elnöki helyett a parlamentáris-elnöki rendszerre térhet át, ami közelebb hozhatná északkeleti szomszédunkat Európához (a harmadik elem ahhoz kell, hogy Juscsenko diadala esetén se folytatódjanak a donyecki, luhanszki törekvések a keleti megyék "önállósítására").
Nagy kérdés, mindez hogyan működhet Ukrajnában. Fontos momentum, hogy a pakk alkotmánymódosító része nem most, hanem 2005. szeptember 1-jével lép hatályba. Addig Juscsenko élhet az erős elnök jogköreivel, tehát lesznek eszközei a kormányzati munka befolyásolására. Az új év elején hatalomba kerülő elitnek lényegében ez alatt a nyolc hónap alatt kell megteremtenie a demokrácia alapjait. Azután a parlament és frakciói veszik át a tényleges irányítást: szeptembertől a képviselőcsoportok dönthetnek koalíciókötésről, kormányalakításról, a miniszterelnök személyéről. Abban a parlamentben pedig azok a képviselők ülnek - 2006-ig -, akik jelenleg is, és akik többsége néhány hete még skrupulusok nélkül kiszolgálta a hatalmat. (Igaz, azóta sokat "fordult" a világ.)
A demokratizálással kapcsolatos munkát várhatóan a Viktor Juscsenko elnök, Olekszandr Moroz miniszterelnök páros végezheti el. (A szocialista Moroz maga is elnökjelölt volt, és az első fordulót követően állt át az ellenzékhez.) A radikális Julija Timosenko - aki Juscsenko legközelebbi "bajtársának" számított - háttérbe szorulhat.
A három hete hóban-fagyban tüntető vidéki narancssárgák tegnap hazaindultak Kijevből. Pedig csak 2005 szeptembere környékén tudjuk meg, mennyit ért a szovjet utódállamok történetének legátfogóbb "szabadságmozgalma".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.