2002 végén a forint árfolyama vészesen közeledett a sávszélhez. Ez a monetáris politika döntéshozóit súlyos dilemma elé állította. Abban az időben ugyanis önmagukban sem az inflációs kilátások, sem az akkor érvényes inflációs cél elérésének szándéka, sem az ezt a célt semmibe vevő fiskális politika nem indokolta volna az irányadó kamat további csökkentését. Sőt, egy akkortájt végrehajtott 50 bázispontos csökkentés - a majdnem két számjegyű államháztartási hiányra vonatkozó bejelentés árnyékában - kissé rontott is a monetáris politika hitelességén, legalábbis az elemzők szemében.
Ugyanakkor a jegybanknak az is feladata, hogy az árfolyamot a megállapodott, és csak a kormánnyal egyetértésben változtatható intervenciós sávon belül tartsa - ha kell, intervencióval, ha kell, kamatcsökkentéssel. Ez a feladat a jegybank alapfeladatával ellentétes monetáris politikai magatartást válthat ki. Így született az a mondás, mely szerint "a sáv szélén megszűnik a monetáris politika", azaz a törvénybe iktatott inkonzisztencia miatt e politika szükségképpen kiszámíthatatlanná válik.
Okkal lehetett akkor feltételezni, hogy az árfolyam nem éri el a sáv szélét, mert ha az árfolyam erősödni már nem, csak gyengülni tud (akár 30 százalékkal), akkor a felértékelési spekuláció nem kecsegtet semmilyen nyereséggel, a bukás veszélye viszont jelentős. Hogy 2003. január közepén mégiscsak kísérlet történt erre, az talán nem annyira arra vezethető vissza, hogy a devizakereskedők nem ismerték a jegybanktörvényt (ti. azt, hogy a sávot eltolni csak a kormánnyal együtt lehet), hanem inkább arra, hogy előbb-utóbb - racionális megfontolások által vezérelve - Magyarország is a lengyel utat választja, és megszabadul a még oly tág sávhatárok kötöttségétől és a szabad lebegtetésre tér át. Tévedtek.
2003 elején talán mindenféle szélsőséges piaci reakciótól mentesen el lehetett volna hagyni a sávokat, de év közepén ennek az ellenkezője történt: a leértékelés irányába történő eltolás. Az eredmény ismert. A forint ezt követő gyengélkedése sokáig tartott ugyan, de végül újra megvalósult az egész régióban érvényesülő trend: a felzárkózó gazdaságok valutáinak reál értelemben vett felértékelődése, ami akár nominális felértékelődéssel is járhat. És ezt a folyamatot nemcsak a reálgazdaság teljesítménye tartja fenn, hanem a szintén adottságként kezelendő tőkebeáramlás is, melyet - ahogy ezt a szlovák példa mutatja - az erőteljes kamatcsökkentés és a jegybanki intervenció sem képes feltartóztatni.
Ily módon Magyarországon valamivel több mint két év után az árfolyam újra a sáv szélét súrolja. Újra kiszámíthatatlanná válik a monetáris politika, pedig most éppen nincs ellentmondás a jegybank alapfeladata és az ezzel nem kompatibilis sávvédelmi feladata között. A legutóbbi jelentés 4,4-ről 3,6 százalékra csökkentette az év végén várható inflációra vonatkozó prognózist. Ez nemcsak teret enged a további kamatcsökkentésnek, hanem arra is utal, hogy az elmúlt időkben folytatott kamatmérséklési politika - amely az előző jelentésekkel összevetve kissé előreszaladt - valójában túl óvatos volt.
Masszív felértékelési támadástól talán most nem kell tartani, de attól igen, hogy a kamatcsökkentések folytatása önmagában nem vezet a forint gyengüléséhez. Ezt valószínűleg csak egy régión belüli kisebb devizapiaci sokk tudná kiváltani (ez ügyben a lengyel belpolitikai helyzet ad okot némi "optimizmusra"), vagy az, hogy néhány héten belül kiderül, az idei költségvetésben a piac által beárazottnál is sokkal nagyobb hiány várható.
Ez esetben gyorsan megfordulhat a piac hangulata, bekövetkezhet erőteljesebb gyengülés, újra megkérdőjeleződik a 2010-es euróátvétel, a megváltozott összetételű, bővített monetáris tanács kamatemelést kényszerül megszavazni. Ez bizonyára nem az a forgatókönyv, amely elvezet a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara után a bankszövetség által is kívánatosnak tartott 250-260 forint/euró céltartomány eléréséhez és tartásához.
A monetáris politikának a rövid távú válságkezelésen túl alighanem nem maradt más választása, mint továbbra is folytatni a középtávú kilátásokra koncentráló inflációs célkövetést, amely ilyen helyzetben és ilyen országban egyáltalán nem biztos, hogy alkalmatlan a stabilitás elérésére, sőt biztos, hogy most ennél jobb megoldás nincs.
A politika pedig rendületlenül hisz a hivatalos sávhatárok és kívánatos céltartományok stabilizáló, a gazdaságot orientáló erejében annak dacára, hogy a piac már többször ennek az ellenkezőjét bizonyította. Előre jelezni így viszonylagos biztonsággal csak az árfolyam volatilitásának növekedését lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.