n A legfontosabb cselekedete az volt, hogy világossá tette a bank küldetését - azaz a fejlődő országok növekedésének előmozdítását és a szegénység visszaszorítását -, eközben felismerte a feladat óriási súlyát és a korábbi megközelítés elégtelenségét. Volt idő, amikor azt gondolták, hogy több tőke juttatásával meg lehet oldani a fejlődő államok problémáit. A nagy váltás 80-as években következett be, amikor a projektek szervezéséről áttértek a gazdaságpolitika irányítására: strukturális kiigazításokat hajtottak végre, azaz kereskedelemliberalizálást, privatizációt, makrogazdasági stabilizációt (ez utóbbi részeként inkább az árszínvonalra, semmint a foglalkoztatásra vagy a kibocsátásra összpontosítottak). Ez a politika azonban nem bizonyult sem szükségesnek, sem elégségesnek a növekedés kiváltásához; a kelet-ázsiai országok - amelyek ettől eltérő úton haladtak - gyorsabb növekedést értek le, és sokkal sikeresebbek voltak a szegénység visszaszorításában.
Wolfensohn irányítása alatt az intézmény sokrétű stratégia alkalmazására törekedett, amelyet "átfogó fejlesztési keretrendszer" néven foglaltak össze. A belső összefüggések már korábban is ismertek voltak, csak nem szenteltek nekik elég figyelmet. A növekvő falusi termelékenység vagy a piacnyitás keveset ér, ha nincsenek utak vagy kikötők. Egy maláriával fertőzött területen a szúnyogirtás növelheti a termelést és a termőföld-kihasználás hatékonyságát. Az egészségügy javításával az oktatás pénzben kifejezhető hozama is növekszik.
A Világbank azt is felismerte, hogy a fejlődő országok nemcsak a rendelkezésre álló erőforrások tekintetében különböznek a fejlettektől, hanem a tudásszintben is. Ez a körülmény egyre fontosabbá vált, amint a világ áttért a "tudás alapú gazdaságra". Ebben sikeresebb volt India és Kelet-Ázsia, ahol nemcsak az elemi szintű oktatásba fektettek hatalmas összegeket, hanem a közép- és felső szintű képzésbe is, főleg a műszaki és tudományos szakokon.
A Wolfensohn által indított korrupcióellenes kampány szintén jelentős szemléletbeli változást hozott, mert az állam karcsúsítása helyett annak megjavítása került előtérbe. A felismerés szerint a funkciójukban elbukott államok nem kisebb gátjai a fejlődésnek, mint a túlsúlyos államok. A Világbank által 1997-ben készített fejlesztési tanulmány már tükrözte azt a felismerést, hogy az államnak kiegyensúlyozott szerepet kell adni, és érzékeltette a kormány, illetve a piac korlátainak tudomásulvételét.
Wolfensohn alatt a Világbank ismételten kiállt az Egyesült Államok ellenében, amikor mind Clinton, mind Bush kormányzata hajlékonyabb elnököt szeretett volna látni az intézmény élén. Lawrence Summers pénzügyminiszter-helyettes módosíttatni akarta például a szegénységről szóló jelentést, a banknak azonban sikerült felülkerekednie csakúgy, mint amikor az USA el akarta nyomni az intézmény azon felhívását, hogy a szellemi tulajdonjogok védelmére fogadjanak el egy kiegyensúlyozottabb rendezést.
Mind a Bush-kormányzat, mind az EU nyilvánvalóan azt szerette volna, ha kevesebb bírálat éri a kereskedelmi rendszerüket, amely oly hátrányos a fejlődő államok szempontjából. Bush számára az is jól jött volna, ha a Világbank csendben elfogadja, hogy a legszegényebb államok adósságenyhítését az intézmény tartalékainak megcsapolásával hajtsák végre, mert így - hitelezési kapacitásának csökkenése miatt - a szegényekkel fizettették volna meg a legszegényebbek megsegítését. E törekvés ellenében a bank ismét a fejlődők oldalán lépett fel.
További fontos vívmány az, hogy megváltozott a Világbank és a hozzá segélyért folyamodó államok viszonya. Korábban az intézményre mint a neoliberális ortodoxia kikényszerítőjére tekintettek. A Wolfensohn fellépésekor már gyengülő és azóta tovább erodálódó hitelességű ortodoxia gyakran járt kéz a kézben a fejlett ipari államok nemzeti, nagyvállalati és pénzügyi érdekeinek érvényesítésével, legalábbis ez volt a közfelfogás.
Ennél is rosszabb volt, hogy a bank megszámlálhatatlan feltételhez kötötte a támogatást, és ez gyakorta aláásta a helyi demokratikus folyamatokat és a helyi tulajdonlás megteremtésére irányuló célokat. Amikor a belső tanulmányok igazolták, hogy a feltételek rendszere nem működik, akkor - Wolfensohn alatt - ettől fokozatosan eltávolodtak. A példát pedig az IMF is igyekezett átvenni, sőt továbbment, és kezdte megkérdőjelezni a tőkepiacok liberalizálásának célszerűségét, amely pedig korábban rendre a törekvéseinek középpontjában állt.
A Világbankra - legalábbis sokfelé - kezdtek úgy tekinteni, mint egy partnerre a növekedésért és a szegénység visszaszorításáért folytatott küzdelemben, nem pedig mint ellenfélre, amely a nyugati gazdasági törekvések és ideológia előmozdítását szolgálja. Wolfensohn erre gondolt, amikor kijelentette, hogy magát az érintett országot szeretné a vezetőülésbe tenni.
James Wolfensohn az óriási változások, a tumultus és a lehetőségek időszakában volt a Világbank elnöke, amikor véget ért a hidegháború, végbement a posztkommunista átalakulás és kirobbant az ázsiai - később globális - pénzügyi válság. A fejlődő világban élők iránti elkötelezettsége fertőző volt, ennyiben látványos, továbbviendő örökséget hagyott az utódjára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.