A Parmalat értékesítési tendere többfordulós volt, az Alföldi Tej Kft. mégis csak a végén szállt be a versenybe. Mi játszott közre a hirtelennek tűnő döntésben?
Egyszerűen az, hogy a felszámolás alatt álló tejipari társaság eladóvá vált, és a korábban pályázó, A-Tej Kft. elnevezésű konzorcium ajánlata nem felelt meg, majd e cég vissza is lépett. Ekkor az ügyet az AT „bölcsek tanácsaként” működő stratégiai testülete elé vittük, amely kedvezően ítélte meg a vételi terveket. Később a taggyűlés is felhatalmazást adott arra, hogy vásároljuk meg a tenderanyagot. Kétségtelen, hogy a helyzetfelmérésre és a tényleges pályázat elkészítésére nem sok időnk maradt, hiszen a döntés és a 100 millió forintos bánatpénz befizetése, illetve a pályázat benyújtása között körülbelül tizenöt nap telt el.
Kollégái a mezőgazdaság iránt elkötelezett, de többnyire heves vérmérsékletű szakembernek ismerik. Parmalat-ügyben miként érvelt befektetőtársainak?
Azt tartom, hogy egy-egy rendszer akkor működik jól, ha van benne „motor, kuplung és fék”. A csapatunkban általában a motor szerepét töltöm be, de a Parmalattal kapcsolatban a szokásosnál óvatosabb voltam. Megfogalmazódtak olyan vélemények is, amelyek szerint a vásárlás előtt a tejipar és a Parmalat részletes átvilágítására lett volna szükség, de erre nem maradt időnk. Más oldalról viszont cégvásárlási nyomás alatt álltunk, mert több termelőtársam is attól tartott, hogy az AT-nél „kisgömböcszindróma” alakulhat ki. Egyre több gazdálkodó csatlakozott ugyanis hozzánk, így az általunk értékesített tej mennyisége mára elérte a 400 millió litert, ez az éves magyar termelés csaknem egyharmada. Ezért saját feldolgozó nélkül előállhatott volna olyan helyzet, hogy kiszolgáltatottakká válunk a hazai tejiparral szemben a jelentős tejtömeg elhelyezési kényszere miatt. Így ahelyett, hogy a gazdálkodói integráció révén érdemben befolyásolhattuk volna a hazai nyerstejpiacot, előbb-utóbb kipukkadunk.
Ön a hódmezővásárhelyi Hód-Mezőgazda (HM) Rt. egyik vezetője is, és saját tehenészetet is tart fenn. Ezután melyik feldolgozónak adja el a HM-nél és a magángazdaságban megtermelt tejet: a Parmalatnak, vagy a konkurens cégeknek?
Közvetlenül az Alföldi Tej Kft.-nek, amely a logisztikai előnyök, a földrajzi közelség alapján dönti el, mely cégnek értékesíti az általa koordinált tejmenynyiséget. Ha például a Hódmezővásárhelyhez közelebb lévő szegedi Soléval meg tudunk állapodni a megfelelő feltételekben, a cég makói vagy szegedi gyárába is szállítunk tejet. Ugyanez a helyzet számos más esetben, hiszen az AT székhelye Debrecenben van, 152 tagjának nagy része pedig nem a Dunántúlon, hanem Kelet-Magyarországon termel. A Parmalat megvétele azért is előnyös számunkra, mert az elmúlt harminc-negyven évben a tejipar nem engedett betekintést a szállítási, logisztikai ügyekbe, így a tejtermelők a felvásárlási áralkukban is kiszolgáltatott helyzetben voltak. Mi a Parmalatnál már látjuk, mit jelent mondjuk Mórról, Szolnokról vagy éppen Hajdúhadházról Székesfehérvárra vinni a tejet.
A közelmúltban egy szakmai fórumon úgy fogalmazott: azzal követte el a legnagyobb hibát, hogy két-három éve nem számolta fel saját állatállományát. Ennyit javult volna a hazai tejpiaci helyzet, hogy most már nemcsak a tejtermelésben, hanem a -feldolgozásban is hosszú távú üzletet lát?
E megállapítással azt akartam érzékeltetni, hogy nem lehet mindig panaszkodni, hanem a döntésekért magunknak, a termelőknek is vállalnunk kell a felelősséget. Kétségtelen, hogy az elmúlt néhány évben kétszer is rosszul ítéltem meg a helyzetet. Először 2000–2001-ben, amikor olasz befektetők érdeklődtek a magyarországi tehenészeti telepek iránt, de a sajátomat nem adtam el, mert az akkori konjunkturális tejpiaci viszonyok tartósnak tűntek. A körülmények azonban rosszabbodtak, és tavaly már országos (tej)demonstráció robbant ki. Egy kecskeméti nagygyűlés megszervezésével a megmozdulásokban én is vezető szerepet vállaltam, és elértük, hogy az állam a tejtermelőknek milliárdos nagyságrendű plusztámogatást nyújtson. Az agrártárca többek között vállalta, hogy literenként 40 forintért felvásárolja az úgynevezett tejkvótát, így az állattartásból ismét ki lehetett volna szállni. Mivel ezzel a lehetőséggel akkor sem éltem, ma már azt mondom: próbáljunk inkább olyan termelői közösségeket szervezni, amelyekkel érvényesíthetjük érdekeinket a piac többi szereplőjével szemben. Ennek szellemében jött létre az AT is.
A termelőknek azonban ma sincs arra pénzük, hogy tejgyárat vegyenek és működtessenek. A Parmalat-vételhez az AT-nek is négymilliárd forintos MFB-hitelre volt szüksége, amelyet az állami bank – nyilvánvalóan óvatosságból – csak százszázalékos költségvetési garanciavállalás mellett volt hajlandó folyósítani. Valóban ilyen kockázatos a Parmalat-ügylet?
Igen, de ma nemcsak a Parmalat van nehéz helyzetben, hanem a többi tejipari cég is, hiszen várhatóan csaknem mindegyikük negatív szaldóval zárja az évet. Az MFB nyilvánvalóan jól látta, hogy a Parmalat most alultőkésített, és tevékenysége sem sikertörténet. Ezért biztosra vehető, hogy nem nyújtott volna hitelt, ha Gráf József agrárminiszter nem jár közben a kormánynál a mi termelői integrációnk támogatása érdekében. E háttér nélkül a székesfehérvári cég ma nem a miénk lenne.
Korábbi nyilatkozatában azt sejtette, hogy valójában nem jövedelmet, hanem tejelhelyezési biztonságot várnak a Parmalattól. Végül is mi a konkrét céljuk?
Elsődlegesen valóban nem arra koncentrálunk, hogy a cég mekkora nyereséget ér el. De az sem igaz, hogy csak a tejelhelyezési biztonság miatt vásároltunk gyárat. Ugyanis eddig sem az volt a bajunk, hogy nem tudtuk eladni a tejet. Inkább azzal küszködtünk, hogy termelői integrációként sem volt kellő ráhatásunk a piacra, és kiszolgáltatott helyzetben tárgyaltunk a tejipari cégekkel. A Parmalat-tulajdonlástól most azt várjuk, hogy érdemben befolyásolni tudjuk a hazai tejpiaci árakat.
Milyen mértékű lehet ez az árszabályozó szerep?
Természetesen nem akarunk felvállalni olyan elvtelen árversenyt, amelyben – miként az elmúlt évek tapasztalatai bizonyítják – a feldolgozók egymás alá ígérnek a kereskedőknek tett árajánla-tokban. Ennek ugyanis az lett a vége, hogy mindegyikük veszteségesen adta el termékeit, a kieső bevételt pedig az állattartókon próbálta behozni. Tulajdonosként kezdünk „belelátni” a tejipari számokba, és ma úgy ítéljük meg, hogy jövőre 66-67 forintos literenkénti felvásárlási tejárat tudunk majd fizetni a gazdálkodóknak az idei 65 forint körüli várható átlagár helyett. Erre alapozva megbízható, jó minőségű termékeket szeretnénk gyártani és értékesíteni a fogyasztóknak.
Az idei események viszont azt igazolják, hogy más cégek éppen ellentétesen gondolkoznak.
A Csányi Sándor OTP-vezér tulajdonában lévő pécsi Új-MiZo és az azzal most fuzionáló szegedi Sole például literenként 57 forintos árat akart rákényszeríteni a termelőkre. Így miként lehet általános piaci tejáremelést elérni?
Egyáltalán nem tartom reálisnak e cégek árpolitikáját. Ez is azt tükrözi, hogy a hazai feldolgozók még mindig úgy képzelik: csak akkor használhatják ki jól a kereskedelmi értékesítési és beszállítási lehetőségeket, ha árharcba bocsátkoznak, és azt megnyerik. Biztosra vehető, hogy a mai indokolatlan verseny újabb cégek bezárásához vezet.
A felszámolás során a Parmalat is elvesztette korábbi piacai jó részét. Miként tudják így felvenni a versenyt a piacvezető Sole-MiZóval, vagy az előbbi két cég fúziója miatt második helyre szorult holland érdekeltségű Frieslanddal?
Olyan új áruféleségekkel akarunk kilépni a piacra, amelyek ár- és értékaránya elfogadható. Megítélésünk szerint a hazai cégeknek nem érdemes tovább versenyezniük, ha nem tudják meggyőzni a kereskedőket és a fogyasztókat arról, hogy a magyar tejtermékek „megérik a pénzüket”. Nyitni akarunk az exportpiacok felé, de elsődlegesen továbbra is a belföldi értékesítési lehetőségekre koncentrálunk. A Parmalatnál most az a legfontosabb, hogy minél jobban kihasználjuk a kapacitásokat, mivel a cég a felszámolás ideje alatt számos beszállítóját elvesztette. A jobb hatékonysággal költségeinket is optimalizálhatjuk.
Ma már jobban kell figyelniük az importra is, hiszen a külföldi áruk piaci részesedése meghaladta a tíz százalékot. Hogyan lehet védekezni a sokszor dömpingáras behozatal ellen?
Azt kell tudatosítani a magyar fogyasztókban, hogy az olcsó külföldi termékek megvásárlásával nem azt kapják, amit valójában venni akarnak. Ezzel párhuzamosan a hatóságoknak kötelességük lenne, hogy a gyenge minőségű, ellenőrizetlen termékeket kitiltsák az országból. Jó példaként szolgál Lengyelország, ahol legalább két-három olyan szervezet működik, amelyeknek az a dolguk, hogy a határokról visszafordítsák a kifogásolható szállítmányokat. Hasonló jellegű (tej)termékvédelemre lenne szükség Magyarországon is a piaci pozíciók megőrzéséhez. Azt tapasztaljuk, hogy ennek érdekében az agrártárca megtette az első lépéseket.
Ha a terveik megvalósulnak, hol lesz a Parmalat helye a magyar tejpiacon?
Szeretnénk, ha 5-6 százalékos mai piaci részesedésünk rövid időn belül 10-12 százalékra bővülne. Ehhez 7 milliárd forintos éves árbevételünket 15 milliárdra akarjuk növelni. Ezzel az első öt-hat feldolgozó közé kerülnénk a tejtermékpiacon.
Mélykúti tibor
43 éves. Debrecenben szerzett agrármérnöki diplomát, majd egy mezőgazdasági szövetkezet főagronómusa lett. Később a Magyar Cukor Rt. mezőhegyesi gyárában és a Baywánál dolgozott. A hódmezővásárhelyi Hód-Mezőgazda Rt.-nél 2000-től tölti be a kereskedelmi igazgatói posztot. Az Alföldi Tej Kft.-nek 2003 óta ügyvezető igazgatója, amikor a Csongrád megyei gazdálkodók beléptek a Hajdú-Bihar megyében alapított termelői szerveződésbe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.