Mintegy két éve azt nyilatkozta a versenytanács elnöke, hogy a bírságok további emelkedésére számíthatnak a versenyjogot sértő vállalkozások. Az akkori 800 millió forintos bírság a következő esztendőben több mint tízszeresére nőtt. Igaz, ez egyetlen ügy, a hétmilliárdos autópálya-kartell kapcsán ugrott ilyen magasra. A GVH következetes bírságolási gyakorlatát támasztja alá a tavaly kiszabott 3,5 milliárd forintos büntetési öszszeg. A sok száz milliós, sőt milliárdot is meghaladó közbeszerzési útkartell-ügyek mellett például 700 millió forint megfizetésére kötelezte a GVH a gázszigetelésű kapcsolóberendezések piacát maguk között felosztó cégeket.
Mindeközben sorra indította az újabb titkos megállapodásokkal szembeni eljárásokat is. A kartellcsoport helyszíni szemlékkel lepte meg a biztosítótársaságokat, brókercégeket, valutaváltókat vagy legutóbb a tojástermelőket. A tapasztalatok szerint a csoport alapos gyanúja az esetek túlnyomó többségében beigazolódik. Így várhatóan az idén is több súlyos kartellbírságra van kilátás. A kisebb büntetés reményében persze még dönthet úgy egyik-másik gyanúba fogott cég, hogy segédkezet nyújt a versenyhatóságnak.
A hivatal úgynevezett engedékenységi politikája – a magát és társait föladó kartelltag közreműködéséért a bírság teljes vagy részleges elengedése – eddig csak döcögött. Pedig ezt a vádalkuhoz hasonló megoldást – a nemzetközi tapasztalatok alapján, a kőkemény kartellek leleplezéséért – arra figyelemmel vezették be, hogy a versenyhez fűződő közérdek fontosabb a bírságolásnál. A sikertelenség magyarázható egyebek közt a szűk hazai piaccal, a lehetséges „feljelentő” abbéli félelmével, hogy elfordulnak tőle az üzleti partnerek. Az uniós piac megnyíltával azonban lazulóban a cégek egymásrautaltsága. A verseny nagy, a bírság magasabb. Egy vállalkozás valódi renoméja pedig nem attól függ, hogy miként lép ki a számára kényelmetlenné vált jogsértő megállapodásból. Nyilván ilyen megfontolásokból tavaly már több kartelltag élt ezzel a lehetőséggel, amelyet a versenytanács bírságcsökkentéssel vagy annak teljes mellőzésével honorált.
A mindennapok embere többnyire kívülálló szurkolója a kartellek vagy az erőfölényes próbálkozások szigorú felelősségre vonásának. Érthetően inkább magáénak érzi a fogyasztói ügyeket, elvárván, hogy az őt félrevezető cégek kellő árat fizessenek szabálytalan piaci magatartásukért. Régebben ezek az esetek kevésbé voltak hangsúlyosak a hivatal tevékenységében. A gazdaság állapota, a verseny színvonala azonban azt követelte meg, hogy elsősorban az antirösztügyekre koncentráljanak. Manapság – a bírságokból is kitűnően – markánsabb lett a fogyasztó megtévesztésére alkalmas magatartások megítélése.
Egyre fontosabb szerepet – és mind nagyobb nyilvánosságot – kap a hivatal versenypártoló tevékenysége, ez tavaly különösen az új kereskedelmi törvény előkészítésekor nyilvánult meg. Igaz, a feltáró jellegű, a több és tisztességesebb versenyt szorgalmazó ágazati vizsgálatokkal, szakmai és szabályozási javaslatokkal nem mindig érik el a remélt sikert, sőt gyakran falakba ütköznek a versenyjogi szakemberek. Ami nagy baj. De azért csak hozzájárulnak a versennyel, a piaccal szemben bizony még ma is élő fenntartások eloszlatáshoz. Ebben legnagyobb drukkerük aligha lehetne más, mint az üzleti szféra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.