Európának kell hogy legyenek határai – jelentette ki a napokban Nicolas Sarkozy francia belügyminiszter, hozzátéve: ellenzi Horvátország, Macedónia, Ukrajna vagy más új országok felvételét (a már „lejátszott meccsnek” tekinthető Románia és Bulgária esetében nagyvonalúbban nyilatkozott). Sarkozy szavai akkor is figyelmet érdemelnek, ha alapvetően belpolitikai indíttatásból, a 2007 tavaszi elnökválasztásra készülődve beszélt Európa határairól, beleszőve a témát a francia közjogi rendszer átszabásától az EU-alkotmány karcsúsításáig terjedő nagyszabású víziójába. A francia politikai élet fenegyereke szerint a további bővítés előtt konszolidálni kellene az uniós intézményrendszer működését. Az uniós alaptörvény körül évek óta tartó mizéria és a 2007–2013-as büdzsével kapcsolatos kínlódás fényében aligha állítható, hogy nyitott kapukat döngetne.
Az európai gazdaság számára elvben az a jó, ha minél nagyobb az egységes belső piac, minél több országban érvényesülnek egységes szabályok a versenyjogtól a fogyasztóvédelemig, a szabadalmaktól a vámpolitikáig. A vállalati szféra tehát a bővítésben érdekelt, és különösen igaz ez a potenciális új tagokkal szomszédos vagy azokhoz közeli Magyarországra. Tudomásul kell venni azonban, hogy ha az intézményi, döntéshozatali reformok nem tartanak lépést a bővítéssel, akkor az új országok felvétele az egész rendszert a végletekig lelassíthatja, és így összességében mindenki rosszabbul jár. A bővítés kontra mélyítés dilemma kezdettől fogva az európai integráció alapkérdése volt, és a tíz ország 2004-es felvétele minden korábbinál aktuálisabbá tette az erről való gondolkodást. (TG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.