Tavaly év végén zavargások és gyújtogatások voltak a francia városokban, az idén tavasszal pedig a diákok sikeres kampányt folytattak a fiatalok első munkába állását szabályozó törvény ellen. A kettőnek csak látszólag nem volt köze egymáshoz, valójában összekötötte őket a fiatalság, a munkanélküliség és a jövőt illető bizonytalanság, csakúgy, mint a fojtogató állami paternalizmus, amely a tágan értelmezett társadalmi bajok egész alapzatát adja.
Vegyük például a foglalkoztatás biztonságának kívánatos célját. A francia kormány ezt a számára egyetlen ismerős úton, egyre kiterjedtebb szabályozás révén kívánja elérni. Nem meglepő, hogy éppen az elbocsátást megnehezítő szabályok tántorítják el a munkáltatókat új munkaerő felvételétől. A kapun belül lévőknek pompás védelmük van, a kívül rekedtek előtt ugyanakkor leküzdhetetlen akadályok tornyosulnak. Ennek eredménye a tíz százalék körüli munkanélküliség, amely az utóbbi húsz évben egyszer sem ment nyolc százalék alá. Miközben az összesített állástalansági mutató évek óta magas szinten állandósult, a 16–24 éves fiatalok körében az utóbbi 15 év során 15,3 százalékról 21,4 százalékra emelkedett.
A jó szándékú francia paternalizmus külön is bünteti a fiatalokat. Az egyenlőség és a társadalmi kohézió köztársasági eszméi szerint – és nagy adók révén – végrehajtott újraelosztás papíron jó eredményeket hozott. Ellentétben az OECD-álla-
mok többségével – ahol az egyenlőtlenség növekedett az utóbbi 30 év során –, Franciaországban hol zsugorodott a különbség az adózás előtti jövedelmek tekintetében, hol stabil szinten maradt. Az összesített stabilitás mögött mindazonáltal meghúzódik bizonyos eltolódás a jövedelemelosztásban az idősebb korosztályok javára. A nyugdíj előtt álló, 51–65 éves korcsoportnak az összjövedelmen belüli részesedése mintegy három százalékponttal emelkedett az utóbbi tíz év során, miközben a fiatalok – főleg a 18–25 év közöttiek – hátrányosabb helyzetbe kerültek. A fiatal felnőttek körében a viszonylagos szegénység gyorsan növekedett, ezzel szemben a nyugdíjasok körében a szegénység négy százalékra süllyedt az 1970-ben mért 25 százalékról.
A pénztelenség fő oka a munkanélküliség, ellene a legjobb védelem pedig a megkeresett jövedelem, ez utóbbit a mégoly bőkezű francia szociális ellátás sem tudja pótolni. A juttatások fedezetét adó magas, bérek utáni járulékok szintén elrettentenek a munkaerő felvételétől, csakúgy, mint a magas minimálbér, amely a képzetlen munkaerőt a potenciális termelékenységénél magasabb szintre árazza be. A viszonylag bőkezű munkanélküli-segély és a foglalkoztatást sújtó magas adók szintén mérséklik a késztetést a gyengébben fizetett munka elvállalására. Ennek folytán az újraelosztás 40 százaléka a szegény, de munkára alkalmas, aktív életkorban lévők támogatására megy el.
A francia rendszer kórtana az egymást követő kormányok reformkísérleteinek fényében válik nyilvánvalóvá, amelyek általában részintézkedésben merültek ki. Az átalakítások ki nem mondott előfeltevése mindig az volt, hogy a változtatásnak nem lehet vesztese, átmeneti időre sem. A logikus válasz az lehetne, hogy a teljes munkaerő-állományra kiterjedően egyformán kellene mérsékelni a munkahely biztonságát. Az utóbbi évtizedekben azonban nem volt francia kormány, amely a bevett előjogok bárminemű csökkentését kísérő ellenállással szembe mert volna szállni, sőt kifejezetten jogtalan akciókat sem mert büntetni.
A zsákutcából az egyik kiutat egy – Franciaországban nem kis hagyományú – forradalom jelenthetné. E nézet szerint a rendszer megreformálhatatlan, és valódi változás csak akkor lesz, ha összedől a súlyos fiskális aránytalanságainak, az alacsony foglalkoztatási hányadnak és az ezzel együtt járó lassú növekedésnek a súlya alatt.
A főleg a fiatalok körében nagy arányú munkanélküliség elvileg a fiskális összeomlás előtt is kikényszeríthet döntő változásokat. Az evolúció révén elérhető haladás végső soron mindig előnyösebb, mint a forradalommal járó felfordulás, és – a meglévő óriási nehézségek ellenére – egy fokozatosan végrehajtandó reformprogram nem teljesen reménytelen.
A reformok egyik példáját a párizsi elit egyetem – a „grandes écoles” hálózat egyike – adta. Ilyen intézménybe korábban csaknem kizárólag a francia felső osztálybeliek gyermekei kerültek. Az egyetem rektora legutóbb reformot hajtott végre, amelynek részeként előnyhöz jutnak a felvételnél az elővárosi bevándoroltak gyermekei és a vidéki körzetek fiataljai, miközben a jómódúak leszármazottaival nagyobb tandíjat fizettetnek.
A reform a kezdeti óriási ellenállás dacára halad előre. Egy hasonló, fokozatos reformokra épülő program Franciaország egészében is átmeneti fájdalmakkal járna, ez azonban eltörpülne azon ár mellett, amelyet a fiskálisan tarthatatlan és szellemileg megnyomorító jóléti állam erőltetett fenntartása fog kiváltani.
A francia fiatalok újra felfedezik majd a jövőbe vetett bizakodást és a reményt, ha olyan világot mutatnak nekik, amelyben a tisztesség nemcsak az egalitáriánus újraelosztásban nyilvánul meg, hanem a kemény munkában és a jó magatartásban.
A szerző a Londoni Egyetem Queen Mary menedzsmentiskolájának professzora
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.