A nyilvánosságra hozatal nemcsak a fix fizetésre vonatkozik, hanem a prémiumra, az igazgatótanácsi tagsági kiegészítő juttatásokra, a részvényopciók hozamaira, a nyugdíjcsomagra és minden más juttatásra, beleértve a vállalati repülőt vagy sofőr által vezetett céges autót. A vezetői javadalmazások híre azonban többnyire hamar kikerült a sajtó látóköréből, amint a szerkesztői figyelem másra terelődött – pontosabban így volt ez mostanáig.
Az idén gurulni kezdtek a vezetői fejek. Júniusban a – Franciaország legnagyobb koncessziós és építési cégének számító – Vinci cég vezérigazgatója, Antoine Zacharias kényszerült lemondani, mert az igazgatótanács többsége felháborítóan magasnak tartotta a 4,3 millió eurós bérét, a 13 milliós nyugdíjbónuszát, a 2,2 milliós nyugdíját és a 173 millió euróra becsült részvényopcióját. A vita középpontjába végül mégis egy 8 millió eurós különleges bónusz került, amelyet az érintett maga követelt a megbízatása végén egy pénzügyi művelet sikeres végrehajtásáért.
Később Noël Forgeard, a francia–német repülőgépgyártó és hadiipari cég, az EADS francia vezérigazgatója kényszerült távozni, miután azon gyanú árnyéka vetődött reá, hogy még márciusban – az A380-as gép gyártási késedelméről szóló bejelentés előtt – megszabadult a cégben tartott részvényeitől. Azt még vizsgálják, hogy követett-e el törvénytelenséget, a helyzete mindenesetre tarthatatlanná vált a gyártási problémák bejelentése után, amikor a cég részvényei egyik napról a másikra 26 százalékkal estek, 5,5 milliárdos tőkeérték-veszteséget okozva.
Az ehhez hasonló események csaknem az összes gazdag országban előtérbe hoztak olyan régi kérdéseket, hogy vajon a főnökök tényleg túl sokat keresnek-e. Netán meg kellene reformálni a részvényopciókra vonatkozó törvényeket? Bár néhány körülmény esetenként eltér, az alapvető ügy mindenhol ugyanarra vonatkozik: a legitimáció és a moralitás kérdésére.
A Franciaországban erről folyó vita sokatmondó, mert itt a vezetői fizetések ténylegesen alacsonyabbak annál, amit a hasonló pozíciókban Németországban, Nagy-Britanniában vagy Amerikában folyósítanak. Ráadásul itt a vezetői javadalmazások a részvényárfolyamok – az utóbbi 25 év során mintegy hatszoros – emelkedéséhez igazodtak. Az igazgatóknak sokkal nagyobb a felelősségük, ezért az állásuk nem túl biztonságos, a kevés számú, valóban jó csúcsmenedzserért pedig a cégeknek kell versenyezniük, ami árfelhajtó.
A kritikusok szerint ugyanakkor nem feltétlenül a legjobb vezetők keresik a legtöbbet, mert a piacuk nem áttekinthető, és az igazgatótanács tagjai gyakran részrehajló módon szavaznak, ha a csúcsvezető fizetéséről van szó. Egy további észrevétel szerint a nagyvállalatokat még nagyobbá tevő átvételeket és fúziókat nem lenne szabad összekötni a vezetői fizetésekkel, a bukott menedzsereknek pedig nem járna az „arany ejtőernyő”. Az érvelés szerint egyszerűen immorális, ha a főnök egy nap alatt keres annyit, mint a beosztottai egész évben.
A részvényopciók gyakran váltanak ki szenvedélyes bírálatokat. Ha a csúcsvezetőnek megengedik, hogy előre rögzített árfolyamon részvényeket vásároljon, ezzel az érdekeltségét elvben összhangba lehet hozni a többi részvényesével, mert személyesen ösztönözve van a cég értékének folyamatos gyarapításában. Néhány menedzsert azonban a részvényopció arra késztetett, hogy mesterségesen duzzassza a profitokat, és elrejtse a veszteségeket.
A visszaélés nemcsak Franciaországra jellemző. Az Egyesült Államokban egy vizsgálat szerint a vállalatok több mint negyede manipulált a részvényopciók dátumaival a kedvezményezettek javára. Az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) és az ottani igazságügyi minisztérium utóbb hadat üzent az ilyen praktikáknak, amelyek különösen a Szilícium-völgyben terjedtek el. Franciaországban egy tavaly elfogadott törvény előírja, hogy a vezetői végkielégítéseket jóvá kell hagyatni a részvényesekkel. Az EADS-botrány további jogi korrekciókat tett szükségessé. A korábbi miniszterelnök, Edouard Balladur azt javasolta, hogy a vállalatvezetők a cég elhagyásáig ne válthassák be a részvényopcióikat. Valamivel óvatosabban járt el az államfő, Jacques Chirac, aki szerint az adott javadalmazási formát a megfelelő jogi keretek közé kellene helyezni. Mások a részvényopció hatályának kiterjesztését és több foglalkoztatott bevonását indítványozzák. Az ellenzéki szocialisták – jóval radikálisabb fellépésként – az adott ösztönzési forma teljes eltörlését követelik.
A javasolt jogi gyógymódokkal az a probléma, hogy lehetnek káros mellékhatásaik és nem szándékolt következményeik, főleg akkor, ha valamely konkrét esethez szabják őket. A törvényalkotás nem helyettesítheti a józan ész szerinti eljárást, az alapos mérlegelést és a felelősségtudatot az igazgatótanács tevékenységében.
Ha az etika érvényesítéséhez mégis törvényekre van szükség, akkor irányadó elvként azt kell követni, hogy a javadalmazásnak igazodnia szükséges a teljesítményhez és azokhoz a szolgálatokhoz, amelyek kompenzálására azt eredetileg szánták. A foglalkoztatottak, a részvényesek és a közvélemény számára csak olyan eljárás számít legitimnek, amely szavatolja, hogy a cégek csak valódi érdemek szerint jutalmazzanak.
A szerző a francia államtanács tagja, a Párizsi Politikatudományi Intézet professzora
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.