Tavaly júniusban a szlovákok leváltották azt a kormányt, amely kihozta az országot a nemzetközi elszigeteltségből és a gazdasági bajokból, amelyekbe Vladimír Meciar tekintélyelvű kormányzása idején süllyedt. A reformjaival növekedést és gazdasági stabilitást hozó Mikulás Dzurinda helyett jött a balos Robert Fico, aki szövetséget kötött Meciarral, illetve egy neofasiszta párttal, és aggasztóan populista hangot tett a magáévá.
Az idő tájt Magyarország újraválasztotta Gyurcsányt, aki reformistának mondott programot követett, valójában azonban maszszív államadósság-növelést hajtott végre. Az euró korai átvételéről szóló terveket félretették, a határidőt utóbb 2011–2012-re tolták ki, ez önmagában is vágyálom lehet. Időközben a pénzügyi piacok találgatják a költségvetési hiányt, és súlyos válságról beszélnek.
Ezzel egyidejűleg Csehországban egy teljes patthelyzetet eredményező parlamenti választást tartottak. Mirek Topolánek miniszterelnök az égetően sürgős reformok végrehajtását szorgalmazza, ezekhez azonban nincs meg a parlamenti többsége, ezért 2007 első felére új választásokat szeretne kiíratni. Mivel a választási évre szóló fiskális expanzió itt is marad, ezért a cseheknek is fel kellett adniuk az euró átvételére korábban kitűzött 2010-es határidőt.
Ha Lengyelországot nézzük, akkor látjuk, hogy az államfői és a miniszterelnöki tisztséget betöltő Kaczynski ikrek populista, idegengyűlölő és antiszemita pártokkal szövetkeztek. A prioritásaik között az élen állnak az ország központi bankja és annak elnöke, Leszek Balczerovicz elleni támadások, mégpedig a sztálini időkre emlékeztető vádak kíséretében.
A térségből máshonnan is rossz hírek érkeznek, legyen szó akár balti államokról vagy más kelet-európai országokról. Az összkép végső soron mindenütt lehangoló, ezért ha mindenhol egyszerre mennek rosszul a dolgok, akkor ehhez közös okokat kellene keresni.
Az egyik ilyen ok lehet a „reformfáradtságként” említett jelenség. A térség országai 15 év alatt – gyors gazdasági növekedéssel – jutottak el a központi tervezéstől és a gazdasági elmaradottságtól a „normál” piacgazdasághoz. A gyors változás azonban kimerítő volt, és nem mindenki járt jobban. Szemben a régi, kommunista rezsimek idején meglévő szürke, de mégis kiszámítható jövővel, utóbb a bizonytalanság vált általánossá. Ma sokan gondolnak nosztalgiával arra az időszakra, amikor nem az anyagi értékek mozgatták a világot. A hajdani kommunista pártok meglepően nagy számú választót tudnak megnyerni. Ezzel szemben néhány országban szélsőjobboldali pártok kínálnak alternatívát. Mindez azt sugallja, hogy a reformfáradtság miatt Közép- és Kelet-Európának lélegzetvételnyi időre lenne szüksége.
A legfrissebb fejlemények egy további magyarázata szerint a posztkommunista reformokat nagyrészt kívülről diktálták, az uniós csatlakozás feltételeként. A taggá válás után azonban kezdenek folyni az uniós pénzek, ezért a politikai vezetők elég magabiztosnak érzik a helyzetüket ahhoz, hogy lazítsák a gazdaságpolitika szigorát. A költségvetési hiány ebben a helyzetben inkább szabálynak, semmint kivételnek számít, főleg Magyarországon és Csehországban, ahol a deficitet szemlátomást előnyben részesítik az euró bevezetésével szemben.
A kelet-európai térség visszacsúszására adott magyarázatok mindegyikében van némi igazság, jóllehet az egyes tagállamok szerint a részletekben elég nagy az eltérés. Valamennyi államra érvényes viszont, hogy a szovjet érából egy túlméretezett és gyenge hatékonyságú közületi szektort örökölt, amelyet elég nehéz karcsúsítani és profeszszionálissá tenni. A magánszektort ezzel szemben sikerült teljesen átépíteni, ez azonban nem maradhat versenyképes, ha a fiskális terheket a kormányok nem lesznek képesek csökkenteni, ami pedig Európa egésze számára is problémát jelent. Ezt a feszültséggócot nem tudták kezelni, ezért maradnak a magas költségvetési hiányok.
Az új EU-tagállamok gazdaságai számára nem létezik semmilyen biztonsági háló, ezért előfordulhat, hogy elfecsérlik az agrártámogatásokat vagy a szerkezeti alapok részeként átutalt uniós segélyeket, amint tették azt a korábban taggá vált országok. Ha ehhez a makrogazdasági fegyelmet is felrúgják – mint teszi azt Magyarország és vele együtt esetleg Csehország –, akkor a következményeket egyedül nekik kell viselniük. Mivel az euróövezeten kívül vannak, a valutájuk zuhanna, s ez szétzilálná a vásárlóerőt és az életszínvonalat.
A térség jelenlegi bajaiból szerencsére adódik egy fontos tanulság: a változó feltételekhez a gazdaságok gyorsabban alkalmazkodnak, mint a politika. A térségben a növekedés erős volt, szerencsésebb gazdaságpolitika esetén pedig még nagyobb lett volna. A termelékenység dinamikus növekedésének bázisán csak óriási hibák tudnák megtörni az életszínvonal gyors emelését.
Nyugat-Európa a gazdasági fejlődés hasonló fázisán ment keresztül az 50-es és a 60-as években, most Közép- és Kelet-Európán van a sor. Sajnos az országok, csakúgy, mint régen, most is képtelenek arra, hogy más hibájából tanuljanak.
A szerző a genfi Graduate Institute of International Studies professzora
Olvassa el régiós körképünket is alábbi linkre kattintva
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.