A német szavazók azonban nem értékelték Merkel őszinteségét. Amikor az egykulcsos jövedelemadó mellett kiálló Paul Kirchhof jogászprofesszort pénzügyminiszter-jelöltté nyilvánította, akkor a sétamenetnek ígérkező választás egyszerre rémálommá változott. Csaknem maradéktalanul elveszítette az előnyét, a minimális többség pedig elégtelen volt ahhoz, hogy az általa előnyben részesített szabad demokratákkal együtt alakíthasson kormányt. Ehelyett Schröder szociáldemokratáival kényszerült koalícióra, jóllehet a volt kormányfő nélkül.
Merkel hamarosan lezárja kormányzásának első évét, amely a nemzetközi kapcsolatokban eredményes volt. Kivívta az EU-partnerek tiszteletét, és megmentette az USA-hoz fűződő – korábban sérült – kapcsolatokat. Ezzel szemben csalódást okozott mindazoknak, akik azt remélték, hogy továbbviszi – sőt kiterjeszti – Schröder belföldi gazdasági reformprogramját. Pártjának programja a kollektív szerződések felbontásáról, a munkahelyvédelem lazításáról, főleg pedig a jóléti rendszerben lévő ösztönző elemek teljes felülvizsgálatáról szólt, ezekről a kérdésekről azonban a kormánya többnyire mélyen hallgat. A bértámogatás irányába tett óvatos lépései inkább amolyan díszletnek számítanak, így nem lehet azokat komolyan venni.
Merkel így rácáfolt azokra a reményekre, hogy az általa vezetett kereszténydemokrata–szociáldemokrata nagykoalíció végrehajtja a meghirdetett fontos és kemény reformokat, amelyekre Németországnak oly sürgősen szüksége lenne. Bár az egészségügy és a vállalati adóztatás reformját a kormányban napirendre tűzte, az eddig tett lépések nem utalnak látványos áttörésre.
A gazdaságpolitika alakításának ilyetén stagnálását keményen bírálta a média és a Wirtschaftsrat (Gazdasági Tanács), a CDU-hoz közel álló vállalkozói szövetség. Maga az államfő, az eredetileg kereszténydemokrata Horst Köhler is ismételten figyelmeztette a kormányt, hogy a fenntartható növekedés feltételeinek a megteremtéséhez előbbre kell lépni a gazdasági reformok terén.
Adódik tehát a kérdés, hogy vajon Merkel miért nem mer többet tenni. Miért nem ragaszkodik a választási kampánya idején tett bejelentéseihez? A felszínes válasz erre az, hogy a koalíciós partnere, a szociáldemokrata párt nem akar továbbmenni. Ha pedig ez a válasz, akkor ott az újabb kérdés, hogy maga az SPD miért nem akarja továbbvinni Schröder reformkurzusát.
Ezek azok a kérdések, amelyek elvezetnek a német politikai stagnálás valódi okához: az országban egyszerűen nincs szavazói többség a liberális reformok végrehajtásához, mert rövid távon az ilyen reformoknak túl sok vesztese lenne. A kiterjedt német jóléti rendszerben az ország GDP-jének 31 százalékát osztják szét a kormányzati szférában működtetett programok keretében. A szavazásra jogosult felnőtt lakosság nem kevesebb mint 41 százaléka elsődlegesen a kormány által kezelt újraelosztásból kapja a nyugdíját, az ösztöndíját, a rokkantsági, a munkanélküli- és a szociális segélyét. (Kelet-Németországban az arány 47 százalékos szinten áll.)
A szavazásra jogosultak között az újraelosztás kedvezményezettjei egyértelműen többségben vannak. A jövedelmi skála legfelső 10 százalékában lévők az összes jövedelemadó több mint 50 százalékát fizetik, a legfelső 20 százalék pedig 80 százalékot. A jövedelemmel rendelkezők 40 százaléka semmilyen jövedelemadót sem fizet. Így nem csoda, ha a lakosság óriási többsége – beleértve a CDU-szavazók jelentős hányadát – a piacorientált rendszerrel szemben előnyben részesíti a jóléti állam megerősítését.
Ezekről a preferenciákról az SPD kemény leckék árán szerzett tudomást, amikor Schröder mégoly óvatos liberális reformjai a párton belüli lázadáshoz vezettek. Ezek eredményeként a pártelnök elődje – és rövid ideig pénzügyminiszter –, Oskar Lafontaine kilépett az SPD-ből és új pártot alapított. Lafontaine ma kihasználja az újraelosztás kedvezményezettjeinek preferenciáit, ezzel pedig szilárdan megvetette a lábát a német politikai spektrum bal szélén, ott kínálva az örökké tartó – és korlátlan erőforrással rendelkező – jóléti állam álmát.
Miután Lafontaine megalapította a „Bal” nevű pártját, és ez összeolvadt a keletnémet exkommunistákkal, létrejött egy szilárd választói bázis, amely megváltoztatta az országban a politikai egyensúlyt. Az SPD emiatt Schröder szerény reformjainak a folytatását sem engedheti meg magának.
Sok kereszténydemokrata talán új választásokról ábrándozik, s a szabad demokratákkal – vagy akár a Zöldekkel – létrehozandó új koalícióról, amelyek nyomán végre lehetne hajtani a jóléti és a munkaerő-piaci reformokat. A valóság azonban az, hogy a CDU vezetése is a szocialista magatartásformák szerint orientálja át a pártot, mert így tud a lehető legnagyobb támogatottságra szert tenni, ezzel pedig elkerülhetetlenül elodázza a szükséges reformokat. Eme politikai machinációk közepette pedig Németország fokozatosan elveszíti a jövőjét.
A szerző a müncheni Ifo Gazdaságkutató Intézet igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.