A dolog pikantériája, hogy az egymásnak feszülő politikai erők lényegében azonos platformon állnak: a lakosságot meg kell védeni a valós költségeket tartalmazó gázár elviselhetetlen terheitől. 2002 előtt döntően arról volt szó, hogy a világpiaci bázisú költségeket a hatósági árak nem tükrözték, így a gázüzletágat csak jelentős veszteséggel lehetett fenntartani. 2002 után pedig a megtöbbszöröződött világpiaci árak hatásait igyekeztek negligálni.
A kompenzációs gázárrendszer bevezetésekor a hazai gáztermelésnél jelentkező bányajáradék szolgált forrásul, így nem a költségvetés bevételeit növelte, hanem a lakossági gázfogyasztás terheit mérsékelte. Az indulásnál is hamis gazdasági okoskodás politikailag jól eladhatóvá, az érintettek körében pedig nagy egyetértésre talált. Időközben azonban a gáz ára 70 dollár/1000-ről 260–280 dollár/1000 köbméterre nőtt. Az importárak emelkedése növelte ugyan a hazai termelésű gáz bányajáradékát, de jóval szerényebben, mint ahogy a drágulás a kompenzációs forrásigényeket megemelte. 2007-re a jelenlegi kompenzációs rendszer már 200 milliárd forintos költségvetési kiadást feltételez, miközben a bányajáradék 60-70 milliárdra becsülhető. Mindezeken túl a konvergenciaprogram a költségvetési hiány drámai csökkentését fogalmazta meg, így a 2007-es büdzsé a kompenzációs keretet 120 milliárd forint körüli összegben maximálta.
A lakossági gázár eddigi támogatási rendszerének átalakítását tehát közvetlenül és meghatározóan a költségvetési kiadások csökkentése kényszerítette ki. A dotáció eddigi rendszere azonban – a büdzsé kényszerétől függetlenül is – társadalmilag méltánytalannak, gazdaságilag pedig irracionálisnak tekinthető, így átalakítása nemcsak kényszer, hanem társadalmi és gazdasági követelmény is.
A 2007. január elsejével életbe lépő új gáztámogatási rendszer nagyon sokféle szempont figyelembevételével készült kompromisszum. A sokat hangoztatott és az új modell alapeszméjét jelentő rászorultsági elv kétségtelenül meghatározó, hiszen a háztartások legszegényebb 20-25 százaléka az eddigi szubvenciókat kapja, de a legmagasabb jövedelmű 30-35 százalék kiesik a támogatási rendszerből. Ugyanakkor a rászorultsági elv csorbát szenved, hiszen az új rendszer is a vezetékes gázfogyasztáshoz köti a támogatásokat, tehát akiknek nincs vezetékes gázuk, azok továbbra is kiesnek a rendszerből. A kompromisszum az adott politikai-társadalmi helyzetben talán méltányolható, de hosszabb távon szükségszerű, hogy megszűnjön, és előbb-utóbb a már létező és működő szociális rendszer szerves részévé váljon.
A most nyilvánosságra került támogatási rendszer az említett alapvetéseken túl kétségtelenül hordoz vitatható elemeket, valamint számos bizonytalanságot. Az alapvető bizonytalanság a fogyasztási egységre jutó jövedelmek valós megállapításában van. Az önbevallás is inkább a jelentős adminisztrációs igény elkerülése miatt vállalható, mintsem az előlegezett bizalom okán. Valószínű ugyanis, hogy a fekete-szürke gazdaságból élők nem változnak meg, és az APEH által sem ismert és elérhető információkat nem fogják az adatszolgáltatásában felfedni.
Sajnos a vezetékes gázhoz kapcsolódó költségvetési támogatás végleges megszüntetése és a dotációknak a szociális háló részeként történő szétosztása a bizonytalanságot csak csökkentené. Mindezekkel együtt az eddigi támogatási rendszer átalakításánál nem halasztható a szigorúbb ellenőrzés, a menet közbeni finomítás és végül a szociális háló feltételrendszerének és gyakorlati működésének olyan kidolgozása, amely a gáztámogatással megnövelt szociális keretet méltányosabban és a társadalom nagyobb elégedettségére juttatja el a rászorulókhoz.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.