A villamosenergia-ellátás részleges piacosítása után a piacon bonyolódó forgalom dinamikusan nőtt, de nálunk ma már a versenypiaci árak magasabbak, mint a közüzemiek – hatóságiak –, így a piac további kiteljesedése megakadt. Az utóbbi évek erőteljes kőolajár-emelkedése ugyan nem kedvezett az árak remélt csökkenésének, a fő tényező azonban inkább a kínálati kapacitások korlátozott volta és lassú bővülése. Induláskor a határkeresztező kapacitások teljesebb kihasználása, az import arányának megugrása volt a versenypiac bővülésének a motorja. Ez a hatás mára kifulladt, a hazai versenyképes kínálati kapacitás pedig erősen korlátozott. A magyar tapasztalat szerint is a jelentős piaci erejű, vertikális, nagy szervezetek jogi szétválasztása nem bizonyult elégségesnek, a tulajdonosi elkülönítés aligha elkerülhető.
A vezetékes energiahordozók piacán a jelentős gazdasági erővel bíró szereplők piactorzító hatását felerősíti, illetve hosszabb távon bebetonozza a sok vonatkozásban racionálisnak tekinthető hosszú távú szerződések rendszere. Ebben a tekintetben jelentős eltérés van a villamosenergia- és a gázpiac vonatkozásában. A hazai villamosenergia-piac kínálati oldalán például jelentős számú szereplő van, és az importhozzáférés keretei, műszaki-technikai adottságai is jóval gazdagabbak, mint a földgázpiac esetében. Ezért a villamosenergia-piac teljes megnyitásának legfőbb gondja és akadálya nem annyira a forrásoldali szereplők számában, hanem abban van, hogy a forrásoldali szereplőket a döntő piaci erővel bíró közüzemi kereskedő hosszú távú szerződések rendszerével fogja össze. Ráadásul az ő tulajdonában van az elosztóhálózat egésze, valamint a határkeresztező kapacitások felett is rendelkezik, és mint közüzemi kereskedő – akarva-akaratlanul – hatalmi koordinátorként lép fel. Ebben a helyzetben kulcskérdés a hosszú távú szerződések rendszerének átalakítása, részleges újratárgyalása, továbbá az egyértelmű tulajdonosi szétválasztás.
A gázpiac esetében is komoly korlátot jelent az érvényes, hosszú távú szerződések megléte, de önmagában e szerződések átalakítása után sem változna érdemben az az alaphelyzet, hogy csak el-
enyésző számú forrásoldali szereplő van, ráadásul csupán két határkeresztező hozzáférési pont áll a rendelkezésünkre. Rövidebb-hosszabb távon ezen aligha lehet változtatni. Bár a villamosenergia-piac területén e tekintetben jobb a helyzet, a hosszabb távú szerződések átalakítása, esetleges megszüntetése így sem hozhat tökéletes versenyt, hanem csak néhány meghatározó szereplő és az import jelentené a forrásoldali diverzifikációt, amely oligopol típusú piacot eredményezhet. Az EU által szorgalmazott regionális árampiac felerősíthetné a kedvező piaci hatásokat.
A részleges piacnyitás eddigi hazai tapasztalatai egyértelművé teszik, hogy a piacra lépésnek komoly műszaki, technikai korlátai vannak. A hosszú távú szerződések – versenyt korlátozó kedvezőtlen hatásuk mellett – az ellátásbiztonság, valamint a tetemes beruházások és fejlesztések biztonságos finanszírozása és megtérülése oldaláról valós érdekeket tükröznek. Ugyanakkor a beszerzési és az ellátási területen létező hosszú távú szerződések változatlan fennállása esetén nincs valós esély olyan, ténylegesen működő piaci modell működtetésére, amely a piaci modelltől elvárt kedvező változásokat teljesíteni képes.
A valós piaci működés feltételei ma még meglehetősen korlátozottak, de a radikális piacnyitás az egyetlen lehetőség, hogy hosszabb távon létrejöjjenek a kívánatos verseny infrastrukturális feltételei, a működtetés érdekeltségi viszonyai és az együttműködés magatartásformái.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.