BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tulajdonosból célpont lett az Alitalia

Egy hét sincs hátra, amíg az Alitalia állami részvénypakettjére pályázni lehet. Vannak, akik szerint már az is meglepő, hogy két komolyabb csoport is puhatolódzik, hiszen a cég már évek óta zuhanórepülésben van. Ha most nem viszik el, akár egy éven belül csődbe mehet.
2007.04.12., csütörtök 00:00

Pedig voltak szebb idők is az Alitaliánál. Öt éve még nyereséget könyvelhetett el (az volt az utolsó jó év), a kilencvenes években pedig olyan terjeszkedésben volt, hogy felvásárlásra is futotta – nem kell messze menni, hiszen tudjuk, beszálltak a Malévba. És azt is tudjuk, hogy nem sok köszönet lett belőle. Csak beígért fejlesztések, hosszú távú járatok, közös akciók stb.

Az egyik legutolsó európai, állam ölén nevelkedő cég volt évekig az Alitalia. Kényelemszerető menedzsment, lassú, követő marketingstratégia és alig észrevehető hálózatfejlesztés. Közben meg a világ elszaladt mellettük. Az ezredfordulón és az azt követő két-három évben azzal akartak megmenekülni, hogy bebocsátást kértek a SkyTeam globális légiszövetségbe, de az még a CSA-t is előbbre valónak tartotta, mint a gyengélkedő Alitaliát. Végül mégis bekerültek, és most olasz sajtóhírek szerint a SkyTeamet vezető Air France– KLM holding mégis csatlakozik az Aeroflot és a legnagyobb olasz bank, az UniCredit alkotta konzorciumhoz, és együtt indulnak a vállalatért. Ha ők nyernek, szakmai befutó lesz, a másik lehetséges ellenfél (a Mediobanca, a Texas Pacific Group kockázatitőke-cég és a Matlin Patterson tanácsadó) ugyanis inkább pénzügyi befektetőként értelmezhető.

Bárki lesz is, súlyos feladat előtt áll. Az Alitalia üzemi vesztesége tavaly körülbelül 380 millió euró volt a korábban várt 221 milliós hiány helyett. A növekvő veszteséget a sztrájkokkal, a munkaköltség csökkentésének meghiúsulásával, az üzemanyag drágaságával és az olcsón üzemelő légitársaságok versenyével magyarázták. A múlt év végén 1,026 milliárd euró volt a cég adóssága. Állítólag a rendelkezésre álló forgótőke „jóval több mint egyévi” működést tesz lehetővé. A licitálóknak vállalniuk kell, hogy a csőddel fenyegetett légitársaság legalább 30,1 százalékát megtartják üzleti tervük megvalósításáig, és fenntartják az Alitalia nemzeti jellegét. Az elbírálásban nagy súllyal esik latba a vevő üzleti terve az Alitalia „újraindítására és fejlesztésére”. A cég piaci tőkeértéke 1,37 milliárd euró.

Mi lesz, ha bekövetkezik a felvásárlás? A légitársaság hálózatát elég nehéz lesz átszervezni, és a 18 000 alkalmazottnak legalább egyharmadától búcsút kell venni. Itt erős szakszervezeti ellenállásba ütközik a kabinet, viszont a legnagyobb munkaadói szervezet kifejezetten támogatja a külföldi tőke megjelenését Olaszországban, ha az egyenlő esélyeket kap (és nem többet) a hazaiakkal. Emlékeztetőül: az állami autópálya-társaság külföldi átvételét sikerrel megakadályozta a római kormányzat. Ugyanez történhet a Telecom Italia távközlési óriással is, amelynek „megmentésére” olasz bankok ellenajánlattal készülnek a tegnapi bejelentésük szerint. Az ország második legnagyobb bankja, az Intesa Sanpaolo, valamint a Mediobanca külön-külön is közölte, hogy tárgyalásokat folytat lehetséges befektetői körökkel tulajdonrész vásárlásáról a Telecom Italia társaságot ellenőrző Olimpia Holdingban.

Ha az Alitalia-privatizációban szakmai befektetők nyernek, felértékelődik az orosz kapcsolat, hiszen az Aeroflot bejuthat az uniós piacra, illetve bázisai lehetnek a tengerentúli célpontokra. Milyen ismerős. Az AiRUnion ugyanezt nyerte el a Malév megszerzésével. Európa és a tengerentúl persze elbír két orosz csoportosulást is.

A szakszervezetek pedig beláthatják: mégiscsak jobb kevesebben, de dolgozni, mint mindannyian az utcára kerülni. Merthogy ez az igazi alternatíva.

Aktív a Texas

Az Alitalián kívül a spanyol Iberia is kiszemelt lett a Texas Pacificnél. Nem kevesebb, mint 3,4 milliárd eurót ajánlott Európa negyedik legnagyobb légivállalatáért.

A Texas Pacific egyébként a közelmúltban sikertelenül akarta átvenni az ausztrál Quantast.

A Texas Pacific egyébként a közelmúltban sikertelenül akarta átvenni az ausztrál Quantast.-->

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.