A kormány a befektetőktől egyrészt néhány (összesen akár 100) milliárd forint tőkeemelést vár, ezt a kötelező egészségpénztárak (KEP) saját infrastruktúrájukra és működésre fordítják. De ettől az egészségügyi ellátás se jobb, se hatékonyabb nem lesz. Márpedig a befektetőtől éppen ezt várnák a koalíció politikusai. De hogyan is érhető ez el?
Az SZDSZ szerint a pénztárak versenyeznek majd a biztosítottakért (korábban kistérségek, ma már háziorvosi körzetek mentén képzelik az eredeti elosztást). De ha a szolgáltatók az Országgyűlés által – a jelenleginél sokkal pontosabban – meghatározott ellátási csomagot az ugyancsak általa rögzített járulékért cserébe nyújtják, akkor miben tudnak versenyezni? A koncepció szerint versenyeztetik a szolgáltatókat. De miben: árban és/vagy minőségben? (A holland példa szerint, ha tőlük függ, csak árban versenyeztetnek, ezzel leszorítják az átlagosan amúgy is alacsony tarifákat, és ezáltal erodálják a minőséget.) Valószínűtlen, hogy az egymással versenyző hét pénztár a szolgáltatókat versengésre tudja késztetni, hiszen egyenlő méretet feltételezve egyenként a kórház szolgáltatásainak mindössze 1/7-ét veszik meg, tehát igencsak gyenge az alkupozíciójuk, miközben az egyetemi városoktól távolabb mindössze egy, de az egyetemi városokban is legfeljebb két-három kórház van az eladói oldalon. Csak a fővárosnak és vonzáskörzetének van jelentős túlkínálata szolgáltatóból.
Az MSZP álláspontja szerint a pénztárak egy-egy igen nagy régiót kapnának, s ott egyedüli szolgáltatásvásárlóként szerveznék az ellátást. Ennek során alkalmaznák a korábbi irányított betegellátási rendszer tapasztalatait. A megszabott progresszivitási szinten belül szabad a betegek számára a szolgáltatóválasztás, a pénz a teljesítményt követi, s a várakozási idő és a szakmai színvonal mentén optimalizálnak a páciensek. A KEP pedig a beutalási protokollok kidolgoztatásában, egységesítésében, fejlesztésében, a minőségmenedzsmentben venne részt, a betegellátás költségeit mérséklő prevenciós programokat szervezne.
A legutóbbi amerikai szakirodalom is megállapítja, hogy a profitorientált forrásallokátor működésének csak akkor van hozzáadott értéke, ha ellátásszervezést végez. Erre épül az MSZP regionális modellje. Elvileg az SZDSZ modelljében is lehetőség van arra, hogy a beteget menedzselje a rendszerben a KEP, de mivel a nagy szolgáltatókra nem tud erőteljes hatást gyakorolni (érdekes lenne, amint hét biztosító hét különböző programot próbálna ráerőltetni egy-egy kórházra), marad a háziorvos befolyásolása vagy az egyéni betegút menedzsment. A páciens és háziorvosa közti személyes kapcsolatot (amely gyakran kényszerű, ha a közelben csak egy háziorvos van) megterheli a biztosító és a biztosított viszonya: a beteg úgy válthatna biztosítót, hogy más háziorvost választ. Az egyéni betegút menedzsment pedig igen költséges, a szolgáltatókra épülő ellátásszervezés többszörösébe kerül.
Nagy kockázatot rejt, hogy a befektetők szinte örökre vesznek piacot. A nemzetközi pénzügyi konglomerátumok globális összeolvadási trendje mentén a tervezett hét befektető tulajdonosi köre öt-tíz év alatt könnyen két csoporttá olvadhat össze, kiiktatva ezzel bármiféle finanszírozói szintű versenyt.
Bár parlamenti konszenzusra remény sincs, az mindenesetre államháztartási kockázatot visz bármelyik modellbe, hogy a kétharmados önkormányzati törvény (Ötv.) és a reform között semmiféle összecsiszolás nem látszik. Könnyen előállhat, hogy az Ötv. alapján az egészségügyi ellátás biztosítására kötelezett önkormányzatok szolgáltatóinak bevételét leszorítva érnek el nyereséget a KEP-ek, ezáltal államháztartási hiányt generálva. Bár 2013-ig az EU forrásaiból van pénz beruházásokra, a megszüntetett állami támogatások helyett utána ez is az önkormányzatokat terheli.
Vigyázzunk, nehogy a létező rossznál egy kicsivel rosszabb modell legyen az erőltetett kompromisszum eredménye!
A szerző a GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.