Nem vitatható ugyanakkor, hogy az államháztartás egyensúlyának a helyreállítása, az EU-normáknak megfelelő deficit elérése politikai, gazdasági életünk egyik alapvető kihívása. A magyar gazdaság második negyedévéről megjelent növekedési adat is mellbevágóan demonstrálja, hogy a GDP közel kétharmadát adó nemzetgazdasági tevékenységek – kivéve talán az ipart – növekedése jelentős részben a költségvetéstől függ. Minden olyan kezdeményezés, próbálkozás tehát, amely az egyensúly kézbentarthatóságára irányul, első ránézésre üdvözlendő. A mostani kezdeményezés, egy önálló költségvetési hivatal vagy hasonló célzatú, de más formában létrehozandó szervezet azért kaphat jó megítélést, mert úgy tűnik, hogy a kormánykoalíció és a legnagyobb ellenzéki párt között mintha egyetértés körvonalazódna, ilyenre pedig emberemlékezet óta nem volt példa. Persze ismerve a hazai politikai élet dermesztő megosztottságát, az általánosabb egyetértés különben sem jelenti a részletekben való megegyezést, miután pedig a lényeg mégiscsak a részletekben van, így a kívánatos kétharmados parlamenti elfogadást még nem tekinthetjük készpénznek.
Mindenesetre több mint érdekesnek és egyben elszomorítónak mondható, hogy az egymásnak feszülő politikai erők a költségvetés egyensúlyának a megteremtését és fenntartását nem a felelős kormányzásban keresik, hanem egy sohasem megvalósítható, „független” költségvetési szervezet működtetésében. A hazai politikai élet meghatározó szereplőinek a „független” intézmény utáni vágya azt a soha be nem vallott helyzetet igazolja, hogy a mindenkori költségvetés inkább a rövid távú, az adott választási ciklusra vonatkozó politikai céloknak van alárendelve, mintsem a racionális gazdálkodás követelményeit teljesítené. Ha ez így van, vajon milyen szerepet játszhat egy „független” intézmény?
Már önmagában az is vitatható, hogy független lehet-e egy intézmény a hazai megosztottság talaján. Jogilag talán igen, de az intézményben ügyködő szakemberek tekintetében aligha. De ha jogilag független, akkor is kérdés, hogy a mindenkori parlamenti többséggel bíró kormány vagy a parlament illetékességi körébe tartozik-e. A mostani konstelláció szerint a költségvetés racionális működtetése a kormány feladata és felelőssége, így a függetlenség ebben az összefüggésben értelmezhetetlen. Az persze lehetséges – és ezt a nemzetközi példák is igazolják –, hogy a büdzsé kiemelt fontossága miatt egy ilyen intézmény a szélesebb feladatkörrel megbízott pénzügyi tárcától elkülönülve, önálló költségvetési hivatalként működjön. Ez a hivatal nyilvánvalóan nem független, hanem a mindenkori kormány intézménye, s a kormánypolitika által vallott és vállalt társadalmi-gazdaságpolitikai értékek és célok szellemében készíti el a költségvetést.
A költségvetési hivatal talán szakmailag kifinomultabb büdzsét készíthetne, de meggyőződésem szerint eddig sem a költségvetést készítők szakmai felkészültsége okozta annak a reális lehetőségektől való elrugaszkodását, hanem sokkal inkább a gazdaság valós lehetőségeivel nem számoló politikai beavatkozások, amelyek már a költségvetés összeállításánál, de még inkább a végrehajtásánál meghatározó szerepet kaptak. Megítélésem szerint nem létezik olyan formai, intézményi megoldás, amely a realitásokkal nem számoló politika féken tartását kezelni képes, erre csak önmagában a politika – saját természetének megváltoztatása útján – kínálhat orvoslást. A politika hazai természetének változása nélkül minden próbálkozás csupán szemfényvesztés, olyan fátyoltánc, amely sokat sejtet, de elérhetetlen.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.