Első ránézésre persze aligha vitatható, hogy az áfa alapját adó árak jelentős növekedése kedvezően hat az üzemanyagokhoz kapcsolódó áfabevételekre. Megemlítendő, hogy az utóbbi egy-két hónapban az árak ugyan magasabbak, mint tavaly ilyenkor, de a gázolaj és benzin 2007-es együttes éves átlagára inkább alacsonyabb lesz a 2006. évinél. Ettől függetlenül tételezzük fel, hogy az üzemanyagárak 10 százalékkal nőnek. Ez a mostani mintegy 270 forint/literre tehető éves átlagár 27 forintos növekedését jelentené, amelynek áfatöbblete 5 forint/literrel emelkedne. A teljes üzemanyag-fogyasztásra számítva ez 25 milliárd forintra tehető, ha minden mást változatlannak tételezünk fel. Számításaink szerint a költségvetés 2007. évi, üzemanyagokhoz kapcsolódó áfabevétele mintegy 250 milliárd forint, a jövedéki adóbevétel pedig ennek több mint kétszerese.
Bár a 25 milliárdos többletbevétel nem jelentéktelen összeg, de a költségvetés egésze szempontjából nem is tekinthető meghatározónak. Az alapkérdés azonban az, hogy az ilyen egyszerű számítás valósághűen tükrözi-e az üzemanyag árváltozásainak a költségvetésre gyakorolt hatását. Igazából az áremelkedés kedvező hatása a költségvetésre csak akkor következne be, ha a kiinduló feltételezés teljesülne, és a gazdaságban minden más, a büdzsé bevételét érintő adóalap változatlan maradna. Miután az a feltételezés, hogy „minden más változatlan marad”, teljességgel irreális, így az előzőekben számított kedvező hatás is csupán álomnak tűnik, és szinte kizárható.
Az árak változása ugyanis közvetlenül kihat az üzemanyag-forgalomra, a fogyasztásra. Az árak növekedése szükségszerűen visszafogja az üzemanyag-fogyasztást; ez utóbbi akkor is igaznak mondható, ha – mint ahogy az utóbbi években megfigyelhető – a tényleges forgalom növekszik. Nagy a valószínűsége annak, hogy alacsonyabb árak esetében a fogyasztás dinamikája jóval erőteljesebb lenne. A relatíve visszafogottabb fogyasztásbővülés pedig magasabb áfaösszeg esetében is relatíve kisebb összbevételt és/vagy mérsékeltebb dinamikát eredményezhet.
A kézenfekvő, közvetlen hatásnál azonban fontosabb, hogy akkor is kérdéses a többlet-áfabevétel, ha az áremelkedés az üzemanyag-fogyasztást egyáltalán nem változtatná meg, mert ebben az esetben a fogyasztás más területein következne be a csökkenés, és az ehhez kapcsolódó áfabevételek itt mérséklődnének. Ugyanis adottnak, a GDP által behatároltnak véve az összes makrogazdasági keresletet, az üzemanyagárak megugrása valamely más termék fogyasztását csökkentené. Ebben az esetben pedig az üzemanyagokhoz kapcsolódó áfabevétel ugyan növekszik, de a más termékek csökkenő fogyasztása egyidejűleg mérsékli azt, így a költségvetés együttes áfabevétele közel változatlan marad.
Az üzemanyagáraknak a számítottnál gyorsabb növekedése két vonatkozásban is kifejezetten kedvezőtlen a költségvetés számára. Egyrészt, mert a 80 százalékban importból származó termék áremelkedése rontja a nemzetgazdasági szintű cserearány-mutatót, mérsékli tehát a megtermelt GDP belföldön felhasználható értékét. Másrészt az energiát felhasználó cégek költségei növekednek, a jövedelem mérséklődik, így az ehhez kapcsolódó adóbevételek is visszaeshetnek.
A számítottnál erőteljesebb nemzetgazdasági szintű infláció javítja ugyan a költségvetés egyensúlyát, de döntően azért, mert a kiadási oldal tételei az esetek többségében a számított árakon rögzített összegek, és nem követik az árak emelkedését. A világpiaci árak által mozgatott hazai üzemanyagárak nagy valószínűséggel nemcsak a lakossági és az üzleti szféra gazdasági feltételeit rontják, hanem minden csalóka látszat ellenére a költségvetésben is inkább gondokat gerjesztenek, egyensúlyjavító hatásuk aligha van. Ami biztosan állítható, hogy az importált energiahordozók drágulása a magyar gazdaság számára súlyos tehertétel, és ez alól a költségvetés sem kivétel.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.