A „háromszor 20 százalék” az energiahatékonyság 20 százalékos javítását, a megújuló energiaforrások arányának 20 százalékra növelését és a szén-dioxid-kibocsátás 20 százalékos mérséklését célozza meg 2020-ig. Mielőtt ennek a magyar gazdaságra gyakorolt hatását taglalnám, jogosan merül fel a kérdés, hogy az Európai Uniónak milyen mozgástere van ezen direktívák kijelölésénél, de még inkább teljesítésénél. Joggal feltételezhető ugyanis, hogy a készülő direktíva módosítja és torzítja a globális piac által érvényesített tényezőkombinációkat, tehát az EU versenyképességét negatívan befolyásolja. Ha ez így van, akkor kérdés, ennek milyen hatása lehet a növekedésre, a foglalkoztatásra, a tőkeáramlásokra. Fokozottan aggályos a globális követelményektől eltérő tényezőkombináció kikényszerítése a nemrég csatlakozott és a gyors társadalmi-gazdasági felzárkózásban reménykedő kelet-európai országok számára. Ráadásul ezen államokban, így Magyarországon is az egy főre jutó energiafelhasználás jóval alacsonyabb az EU átlagánál, ugyanakkor a lakosság költésében az energiaköltség a fejlett uniós államokénak közel a kétszeresét teszi ki.
Nem vitatva a háromszor 20 százalékos direktíva kedvező hatását a globális környezeti problémákra, Magyarország esetében sajnos abból az alaphelyzetből kell kiindulni, hogy az EU adottságaihoz képest nemcsak a hagyományos, fosszilis energiahordozó-forrásaink szűkösek és gazdaságtalanok, hanem a rendelkezésünkre álló mobilizálható megújuló erőforrásaink többsége is. A víz- és a szélenergia, amely ma a megújuló források döntő részét képezi, nálunk nagyon szűkös. A biomassza és a geotermia ígér hosszabb távon kitörési lehetőségeket, de nagyobb arányú hasznosításukat ma még a hatékony és versenyképes technika, technológia hiánya korlátozza, gyengék a komplex hasznosítás feltételei is. Mindezek alapján bizonyossággal állítható, hogy 2020-ig a gazdaságosság és a versenyképesség követelményeinek megerőszakolása nélkül a 20 százalékos megújuló arány Magyarországon nem érhető el.
Amennyiben a hatékonyságot az egységnyi GDP-hez felhasznált energia hányadosaként értelmezzük, akkor a célkitűzés könnyen teljesíthető a direktívától függetlenül is. Ha viszont a direktíva 2020-ra a jelenlegi energiafelhasználási szint 20 százalékos mérséklését jelenti, akkor ez a követelmény ugyancsak teljesíthetetlen.
A szén-dioxid-kibocsátás 20 százalékos mérséklésének elérése két tényezőtől függ. Az egyik az, hogy a villamosenergia-termelés milyen tüzelőanyagra alapozódik, a másik a közlekedésben elérhető megtakarítások kérdése. A 2012-ben életbe léptetendő, igen szigorú gépkocsi-kibocsátási normák ellenére a hazai gépkocsiállomány gyors további növekedése miatt ebben a tekintetben inkább stagnálásra számíthatunk. A szén-dioxid-emisszió szempontjából kedvező fejlemény, hogy a következő évtizedben igazából a földgázon kívül nincs számottevő tüzelőanyag a villamosenergia-ipar számára. Ezzel csak az a probléma, hogy ugyancsak uniós direktíva szorgalmazza az ellátásbiztonságot fenyegető importfüggőség radikális csökkentését is. El kell dönteni, hogy az importfüggőség esetleges növekedése vállalható-e a szén-dioxid-kibocsátás mérséklése érdekében.
Következtetésképpen adódik egyrészt, hogy globalizálódó világunkban csak az együttes, a világ erőközpontjai által elfogadott és vállalt célkitűzés számíthat sikerre: egyetlen szereplő törekvése dicséretes ugyan, de a siker kétséges. Másrészt, amennyiben a piacgazdaság jelen értékrendje közel változatlan marad, akkor az EU gazdasága is ennek a törvényszerűségnek kell hogy engedelmeskedjen. Végül, a reális célkitűzések nemcsak a teljesítés elvárhatósága miatt fontosak, hanem az EU hitelessége miatt is. Erre figyelmeztet Lisszabon és a kiotói egyezményben vállalt kötelezettségek teljesítésének a kudarca is.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.