BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Európa nyerésre áll a bürokrácia elleni harcban

Mi az Európai Bizottságnál a szabályozás javítását már 2005 óta a gazdasági reformstratégia kiemelt területeként kezeljük.
2008.02.07., csütörtök 00:00

Tudatában vagyunk, hogy a szabályozási környezet rendkívül fontos szerepet játszik az üzleti életben. Meggyőződésünk, hogy a közösségi rendeletek jelentősen erősítették iparágaink versenyképességét, többek között azáltal, hogy a belső piac megalkotásával 27 különböző nemzeti keretet váltottak fel. Mindazonáltal úgy véljük, hogy további javulás érhető el, különösen a kis- és középvállalkozások működésének megkönynyítése terén.

A gyakori ábrázolással ellentétben „Brüsszel” nem azonos az újabb és szükségtelen rendeletek szüntelen áradatával, amelyek egyetlen célja az élet megnehezítése. Valójában éppen az ellenkezőjéről van szó. Rendeleteket azzal a céllal javaslunk, hogy a jövőben előnyök származzanak belőlük. Ennek biztosítása érdekében az a kultúra alakult ki az Európai Bizottságnál, hogy benyújtásuk előtt minden szabályozási javaslat szükségességét megvizsgálják. Ez a módszer egyben azt is biztosítja, hogy a szükségesnek talált javaslat arányos, tiszteletben tartja a szubszidiaritás elvét, eredményes, hatékony és nem eredményez szükségtelen terheket.

A szabályozás javításával kapcsolatos, múlt héten közzétett legutóbbi csomag bizonyítja, hogy az említett elveket nem csak szavainkban hangoztatjuk. Olyan kézzelfogható előnyöket tudunk felmutatni az európai üzleti élet számára, mint például az egységes fizetési térség létrejötte. Egy hatékonyabb és versenyképesebb fizetési piac az Európai Unión belüli valamennyi átutalást olyan egyszerűvé, olcsóvá és biztonságossá tesz majd, mint amilyenek jelenleg a tagállamokon belüliek. Ez a kezdeményezés önmagában évi közel 28 milliárd euró megtakarítást jelent az EU gazdaságának.

Szót kell ejteni az új elektronikus vámkódexről is. Ez a papírmentes vámrendszer (e-vám) megteremti a hatóságok és a vállalatok közötti adatcserét szolgáló európai elektronikus rendszert. Az automatizált és egymással öszszekapcsolódó vámrendszereket használó egyszerűsített vámeljárások fellendítik a nemzetközi kereskedelmet. Amint teljes mértékben működőképessé válik, az integrált rendszer évente 2,5 milliárd euró összeget takarít majd meg a vállalkozásoknak. 2007 januárjában egy cselekvési tervvel hadat üzentünk az adminisztratív terheknek, célul tűzve ki, hogy a közösségi vállalkozások adminisztratív terhei 2012-re 25 százalékkal csökkenjenek. Ez egy nagyra törő, de megvalósítható célkitűzés. Ezt tavaly az Európai Tanács is elismerte, és felkérte a tagállamokat, hogy tűzzenek maguk elé hasonlóan nagyszabású célokat – a felhívásnak 12 tagállam már eleget is tett. Közgazdaságtani tanulmányok előrevetítik, hogy a bürokrácia 25 százalékkal való csökkentése érdekében tett európai és nemzeti összehangolt erőfeszítés gazdasági előnyei a régióban 1,5 százalékos (azaz 150 milliárd euró) GDP-növekedésnek felelnének meg. A fenti folyamat elindítása érdekében 2007 elején javaslatot tettünk a gyorsított eljárású intézkedések első csomagjára.

A becslések alapján mindez 1,3 milliárd euró megtakarítást jelent a vállalatoknak. Az intézkedések fele – amelyeket rekordidő alatt fogadtak el – már a törvénykönyvekben van. Példának okáért több mint 600 000 részvénytársaságnak nem kell többé drága szakértői jelentéseket rendelnie a kisvállalkozások egyesülési vagy szétválási feltételeinek tervezetét illetően. Több mint 300 000 áruszállítónak nem kell a jövőben külön fuvarokmányokat magánál tartania.

2008-ban is folytatjuk a bürokrácia elleni küzdelmet. Ebben az évben további 45 új intézkedést terjesztünk elő. Javasoljuk az elektromos berendezések hulladékaira vonatkozó hatályos szabályok egyszerűsítését annak érdekében, hogy megkönnyítsük a gyártók, a kereskedők és a fogyasztók számára környezetvédelmi kötelezettségeik betartását. A biocidekre vonatkozó hatályos szabályozási keretet jelentős egyszerűsítésnek vetjük alá. Hatályon kívül helyezünk hozzávetőleg 50 technikai irányelvet a gépjárműipari ágazatban, és – ahol lehetséges – az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottságának (ENSZ/EGB) előírásaira való hivatkozásokkal váltjuk fel őket. Ezenkívül megkönnyítjük a gazdasági szereplők statisztikai jelentéstételi kötelezettségét (Intrastat), amely különösen a kis- és középvállalkozások számára jelent majd nagy előnyt. Végül, de nem utolsósorban javasoljuk azon területek kiterjesztését, ahol a nemzeti, regionális és helyi hatóságok a bizottság előzetes jóváhagyása nélkül nyújthatnak támogatást.

Ahhoz is ragaszkodunk, hogy a nagyobb horderejű új bizottsági javaslatokat minden esetben hatásvizsgálat támassza alá. A helyettesítési lehetőségeket és a szinergiákat világosan kifejtjük és figyelembe vesszük a döntéshozatali eljárás során. Felállítottunk egy független testületet a hatásvizsgálatok nyomon követése és az azokkal kapcsolatos tanácsadás céljából. Mindez munkánk minőségének számottevő javulását eredményezte. Előrelépést jelent az arányosság és a szubszidiaritás valódi kultúrájának a szabályozás terén való meghonosítása felé.

A szabályozás javítása nem egyszeri esemény, hanem egy előrehaladó folyamat. Az elért eredmények már eddig is jelentős megtakarításokhoz vezettek mind a közösségi üzleti élet, mind az állampolgárok számára. Ezzel együtt szilárd elhatározásunk, hogy folytatjuk az európai szintű harcot a bürokrácia ellen. Felhívjuk az Európai Unió tagállamait, hogy nemzeti szinten is ugyanilyen eréllyel folytassák küzdelmüket.



A szerzők: J. M. Barroso az Európai Bizottság elnöke, G. Verheugen az Európai Bizottság alelnöke

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.