"Az akciótervben 200-250 milliárdos megszorításokról van szó"
Megítélésem szerint az akcióterv legfontosabb és a költségvetési hiányt leginkább befolyásoló tényezője a bankadó. Az állami szféra radikális szűkítéséből remélt mintegy 150 milliárd forintos megtakarítás ugyanis lényegében az üzleti szféra tehercsökkentéséből és az egyéb tételekből adódó bevételkiesés ellentételezését szolgálja. Amennyiben ezek az arányok helyesen tükrözik a második fél év költségvetési történéseit, úgy vagy a vállalt 3,8 százalékos hiány nem teljesíthető, vagy a 7 százalékot is meghaladó költségvetési hiány korábbi vizionálása minősíthető hamisnak. Minden mást változatlannak feltételezve ugyanis a 200-250 milliárd forintra tehető megtakarítás a mostani GDP 1-1,2 százaléka, így a költségvetési hiány mértékét csupán egy százalékponttal csökkentheti. Mindezekből következően a 2010-es költségvetési hiány 3,8 százalékos rátája csak akkor teljesíthető, ha az előző kormánytól örökölt deficit nem haladta meg az 5 százalékot. Amennyiben ugyanis az 7 százalék körül lett volna, az akcióterv alapján csupán 6 százalékra mérséklődhetne a 2010-es hiány.
A magyar gazdaság jövője szempontjából azonban inkább az a kardinális kérdés, hogy teljesíthető-e maradéktalanul a bankadóból és az állami kiadások megnyirbálásából remélt mintegy 350 milliárdos egyensúlyjavulás, másrészt, hogy a bankszektor jövedelmének nagyfokú elvonása, valamint a költségvetési intézmények drasztikus fogyókúrája a következő két-három évben milyen hatással lesz gazdasági növekedésünkre. Mert gazdaságilag nem nehéz belátni, hogy az akcióterv makrogazdasági szinten legalább egy százalékponttal csökkenti az összkeresletet. Kérdés, ez milyen növekedési pályát ígérhet a támogatni szándékolt hazai kis- és középvállalkozások számára, amelyek a külső piac javulására, az export bővülésére aligha alapozhatnak. Bár a kkv-k támogatása, helyzetbe hozása ma már axiómaként jelenik meg itthon és külföldön egyaránt, látnunk kell, hogy adott hazai feltételek mellett a következő egy-két évben ez inkább az életben tartásukat szolgálja, gazdasági élénkülés ettől aligha remélhető.
Miután az akciótervben szereplő, döntően az üzleti szférát érintő tehercsökkenés biztosan rontja a költségvetés helyzetét, az állami kiadások mérséklése és a bankadó viszont meglehetősen bizonytalan, így csak remélhetjük a 3,8 százalékos hiány beteljesülését. De hogyan tovább? A célként tekintett erős és jótékony állami szerepvállalást aligha segíthetik az állami szférában történő további megszorítások, valamint a nehezen értékelhető intézményi és személyi változások, a pénzügyi szektor megnyomorítása pedig a kulcsfontosságú hitelezési helyzet további romlását vetíti előre. Remélem, mások tudják a válaszokat.
A szerző a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója







