Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés
Az effajta intézményi reform, melyet egyébként tipikusan az unióhoz újonnan csatlakozó tagállamok vezettek be, éppen hogy csökkenti az úgynevezett implicit, azaz a jövőben szükségszerűen kialakuló államadósságot, és tartósan fenntartható pályát biztosít a költségvetésnek. Csakhogy a jelenleg hatályos uniós elszámolási rend a magán-nyugdíjpénztári rendszerben elkülönített megtakarításokat nem engedi tényleges adósságcsökkentő megtakarításként figyelembe venni, hanem azzal növelni rendeli az éves államháztartási hiányt és a felhalmozott államadósságot, hiába léteznek mozdíthatatlan törvényi garanciák arra, hogy ezen megtakarítások nem azonnali fogyasztásra, hanem az időskori nyugellátásra szolgálnak.
Ez az elszámolási rend látványosan kedvezőbb helyzetet teremt a kevésbé korszerű és nagyobb pénzügyi feszültséget hordozó nyugdíjrendszert működtető régi tagállamoknak, kedvezőtlenebb helyzetbe hozza az új tagállamokat, egyben mindenkit ellenérdekeltté tesz nyugdíjrendszerének modernizálásában és pénzügyi fenntarthatóságának biztosításában. Azaz a rendszer a stabilitás helyett az instabilitást erősíti. Ilyen módon ésszerűen felvethető annak módosítása, fejlesztése azon tárgyalássorozat folyamán, amely az unió stabilitási és növekedési paktumának átalakításáról zajlik. Szemben a függetlenségi harcnak álcázott, de valójában egyre nagyobb függőséget eredményező hiány- és adósságnövelési harccal, melyben Magyarország egyre inkább elszigetelődne, egy ilyen vitában az új tagállamok szinte kivétel nélkül szövetségeseink lehetnek.
Talán az sem véletlen, hogy ez a szakmai vita már tavasszal megkezdődött, és előzetes tárgyalások zajlottak egyebek mellett a korábbi kormány részvételével, sőt, részbeni kezdeményezésével is. Ezeken nemcsak egységfront alakult ki a magán-nyugdíjpénztárakra vonatkozó statisztikai szabályok átvizsgálása mellett, de az elhangzott érvekre fogadókészség is mutatkozott az uniós hatóságok részéről. S ahogy korábban például a klímafinanszírozás uniós belső vitáiban is tapasztalhattuk, az ilyesfajta küzdelmek sokkal sikeresebben vívhatók meg, s végső soron sokkal inkább a hazai érdekeket szolgáló eredményekkel zárulhatnak, mint bármiféle függetlenségi harcnak kikiáltott öncélú konfliktuskeresés. Az effajta kemény, sokszor hosszú és feszült tárgyalásokat az előző kormány sem kerülte el, s azokban sokszor szövetségeseket is képes volt maga mellé állítani. Csak remélni lehet, hogy a jelenlegi kormány ennek tudatában sem fog a különbözni vágyás okán módosítani legutóbbi felvetésein, hanem a koncepció nélküli csatázás helyett egyre gyakrabban nyúl majd a kemény, de taktikus tárgyalások eszközéhez. S talán bízhatunk abban is, hogy az elszámolási szabályok továbbfejlesztésével végre nem kell minden parlamenti ciklus kezdetekor attól tartanunk, hogy az éppen hivatalba lépő kormány ismét a magánnyugdíjpénztárban felhalmozott megtakarításokra vet szemet, s nem azok államosításával próbál-e új forrást találni céltalan politikai költekezéseire.
A szerző Magyarország volt pénzügyminisztere







