A Malév leállása tankönyvi eset lesz arra, hogyan nem szabad kezelni a hasonló szituációkat. A kormányzati döntéshozók tehetetlensége, hozzá nem értése, rossz kommunikációja és egyéb, kicsinyes politikai szempontok odáig vezettek, hogy még a maradék értéket sem sikerült megmenteni a nemzeti légitársaságból. A sokaknak jól csengő név a kártérítések rendezetlensége miatt leértékelődött, egy új, Budapest-központú cég pedig – ha valóban létezik kormányzati szándék a felállítására – minden nappal kisebb esélyt kap a túlélésre.
Nem így a konkurencia. A Ryanair már napokkal a csőd előtt bejelentette visszatérését Budapestre, és bár ezt Michael O’Leary vezérigazgató nem a Malév helyzetével, hanem a repülőtér csökkenő díjaival magyarázta, a leállás után azonnal 26 új járat beindítását helyezte kilátásba akciós árakkal. A Wizz Air ugyancsak aznap közölte, hogy 25 milliárd forintos beruházás révén 66 százalékkal növeli budapesti kapacitását, új járatokkal bővítve azt. Sokatmondó volt azonban a cég első emberének Váradi Józsefnek a nyilatkozata, aki amúgy a Malév vezetői posztjának elhagyása után gründolta össze a Wizz Airt: cége nem akar a nemzeti légitársaság helyébe lépni.
Mindez új helyzetet teremt a Budapest Airport számára is. Bár félő volt, hogy a Malév forgalmának kiesése a privatizációs szerződés értelmében állami kártérítést von maga után, ha a repülőtérnek sikerül megállapodnia a diszkonttársaságokkal, és mások is növelik kapacitásaikat, talán elkerülhető a fiaskó.
Lehet nem szeretni O’Leary módszereit, vagy haragudni Váradira, amiért bepanaszolta a Malévot Brüsszelnél. Mégis, inkább tanulni kellene tőlük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.