BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Vélemény

Az ötödik sebesség

Úgysem tudjuk majd lehívni a rendelkezésre álló uniós források teljes egészét – számos szakértő ezzel a sommás megjegyzéssel intézte el azt, hogy az Európai Unió pénzügyminisztereinek tanácsa márciusban megszavazta azt a brüsszeli javaslatot, amely a túlzottdeficit-eljárás keretében befagyasztaná a kohéziós források egy részét.

Bár a kérdéses 140 milliárd forint esetleges zárolása az ország presztízsének rontásán túl az éppen megvalósításra váró aktuális közlekedési nagyprojektek büdzséjében is komoly problémát okozhat, a fenti értékelésnek annyi valóságalapja lehet, hogy a zárolásra javasolt összeg a 2007–2013-as időszakban az ország rendelkezésére álló nyolcezer milliárd forintos uniós forrásnak kevesebb mint a két százalékát teszi ki.


Ennél az aránynál pedig a jelenlegi állás szerint nagyságrendekkel nagyobb mértékű lesz a forrásvesztésünk. A hazai pályázati intézményrendszer hiányosságai, túlterheltsége, illetve a megfelelő tervek hiánya, vagy éppen a jelenlegi gazdasági helyzetben az önrész előteremtésének nehézsége miatt ugyanis csak döcögve halad az uniós források lehívása.

A kifizetések heti átlagos üteme jelenleg nem éri el a 20 milliárd forintot, miközben a még rendelkezésre álló 5500 milliárdos szabad forrás lehívásához elvileg arra lenne szükség, hogy egy hét alatt legalább 30 milliárdot fizessen ki az intézményrendszer a sikeres pályázóknak. Vagyis jelenleg hármas fokozatban döcög az autónk, miközben ötösbe kellene már kapcsolni.

Az ötödik sebességre pedig mindenképpen szükség lenne, mert a jelenlegi helyzetben, amikor a beruházások és a belső fogyasztás bővülésére alig lehet számítani, az uniós források jelenthetik az egyetlen kitörési pontot a gazdaság beindítására.

Emellett azt sem szabad elfelejteni, hogy a következő, 2014–2020-as támogatási keretünk nagyságát kialkudó brüsszeli tárgyalásokon lényeges szempont lesz az, hogy milyen arányban tudtuk az uniós forrásokat a jelenlegi időszakban lehívni.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek