Nemzetgazdasági érdek a befektetési célú letelepedés támogatás
A letelepedés alapfeltétele, hogy a külföldi magánszemély vagy a tulajdonában álló cég 250 ezer euró értékben vásároljon külön erre a célra kibocsátott magyar államkötvényt, és ezt 5 évig meg is tartsa. Ez a lehetőség számos befektetőt vonzhat Magyarországra, mivel a letelepedési engedély birtokában nem csak Magyarország területére, de a schengeni övezet valamennyi államába is vízummentesen utazhat be a külföldi magánszemély.
Jelenleg Magyarország nem tartozik a kiemelt bevándorlási célországok közé, a tehetősebb harmadik országbeli réteg idáig inkább Nagy-Britanniát, vagy más EGT-ország lehetőségeit preferálta, ahol jelentősen drágábban lehet letelepedési engedélyhez jutni. Magyarország a befektetendő összeg, valamint a földrajzi adottsága miatt is jelentős előnyt élvezhet, és versenybe szállhat más országok – hasonló formában működtetett rendszerei által ajánlott – lehetőségeivel.
Ez a felállás jelentősen változhat, a kérdés csak az, hogy mennyire tudja a magyar kormány vonzóvá tenni a letelepedés feltételeit.
Nem feltétlenül vonzó, ha a jogszabály nem tesz egyértelműen különbséget a hagyományos értelemben vett letelepedés és a nemzetgazdasági érdekből történő letelepedés között. Jelenleg mindkét esetben követelmény, hogy a külföldi állampolgár Magyarország területén állandó lakcímmel rendelkezzen.
Elgondolkodtató az is, hogy az 5 évre kiállított letelepedési engedélyt a hatóság visszavonhatja, amennyiben a tulajdonosa az 5 éves periódus alatt 12 hónapnál hosszabb ideig tartózkodik az Európai Unió területén kívül. A jelenlegi szabályok a személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítás szempontjából is egy kalap alá veszik a letelepedés valamennyi fajtáját. A letelepedési engedély kézhezvételével jelenleg a külföldi magyar illetőségűvé válik a személyi jövedelemadó és a társadalombiztosítás vonatkozásában. A jövőre nézve logikus lenne, ha az adóügyi és a társadalombiztosítási illetőséget különböző módon kezelnék. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az említett befektetők abban az országban, ahol életvitelszerűen élnek, már rendelkeznek adó- és társadalombiztosítási illetőséggel. Mivel emellett gondoskodnak arról, hogy nemzetközi egészségbiztosításuk is érvényes legyen, nem vennék igénybe a helyi rendszeren keresztül nyújtott egészségügyi szolgáltatásokat, tehát nyugdíj- vagy egészségbiztosítási járulékfizetési kötelezettségük nem feltétlenül indokolt.
A befektetési célú letelepedés, amennyiben a jogi szabályozás lehetővé teszi, számos olyan befektető érdeklődését is felkeltheti, aki nem feltétlenül szeretne 5 évig egy ország – Magyarország vagy más EU tagállam – területén tartózkodni. Amennyiben nem munkavégzés céljából telepednek le, nem veszélyeztetik sem a helyi, sem az uniós munkaerőpiacot, sőt a befektetési céllal Magyarországra letelepedett külföldiek esetében a munkahelyteremtés lehetőségét sem zárhatjuk ki: mivel hosszabb távú befektetésről beszélünk, előfordulhat, hogy az egyszeri befektetés kapcsán a külföldiek áthelyezik gazdasági tevékenységüket Magyarország területére.
A befektetési célú letelepedési engedély – kedvező jogi szabályozással párosulva – nemcsak a harmadik országbeli állampolgárok részére lehet vonzó, de igen olcsó és jó lehetőség arra is, hogy a magyar kormány a nemzetközi üzletben gondolkodók térképére helyezze Magyarországot.







