BUX 43,662.95
-1.10%
BUMIX 3,808.63
+0.43%
CETOP20 1,884.01
+0.01%
OTP 9,358
-1.70%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-0.29%
0.00%
ZWACK 17,500
+1.16%
0.00%
ANY 1,565
-0.95%
RABA 1,120
+1.82%
0.00%
+0.78%
0.00%
+1.43%
-1.17%
-6.53%
+0.90%
0.00%
+0.43%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,886
-2.30%
+0.39%
ALTEO 2,950
+3.51%
0.00%
+0.22%
0.00%
-5.08%
+0.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
-0.44%
+0.51%
+0.43%
-1.21%
-2.86%
+1.93%
+0.92%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Vélemény

A túlértékelt EU-gazdaság

Az EU növekedési potenciáljával kapcsolatban a csökkenés irányába mutató trend vehető ki a 2019-et követő időszakban.

Az Európai Bizottság, az IMF és az OECD átlagolt előrejelzései szerint az EU gazdasága 2019-ben 1,9 százalékkal fog bővülni, ami szinte megegyezik a 2018-ra prognosztizált 2 százalékos átlagos növekedési rátával. Ez a kép azonban túlzottan optimistának bizonyulhat, nemcsak azért, mert a tényleges növekedési ütem valószínűleg csalódást keltő lesz, hanem azért is, mert az EU növekedési potenciáljával kapcsolatban a csökkenés irányába mutató trend vehető ki a 2019-et követő időszakban. Emellett az európai vezetők nincsenek felkészülve ennek a helyzetnek a hatékony kezelésére.

Ha az EU egy focicsapat lenne, akkor nem a taktika hiánya vagy a játékosok nem megfelelő tudása miatt veszítene el mérkőzéseket. Az EU gazdasága csaknem 19 ezermilliárd dollárt tesz ki, amivel a világ második legnagyobb gazdasága, és a globális kibocsátás mintegy ötödét fedi le. A problémát az jelenti, hogy a csapat nem eléggé összetartó, és az összes topjátékos egyénileg próbál érvényesülni.

Fotó: Shutterstock

Az uniós gazdaság teljes architektúrája továbbra is befejezetlen. A problémák különösen az eurózónában jelentkeznek, amelyet a bankunió lassú előrehaladása, a nem megfelelő szintű költségvetési politikai koordináció és politikai megosztottság sújt.

A populista pártoknak és politikusoknak egyre nagyobb a befolyásuk. Ez, kiegészülve a 2019-es EP-választásokkal, tovább bonyolítja az uniós koordinációt és döntéshozatalt egy olyan időszakban, amikor a döntéshozókat már eleve lefoglalja a Brexit még mindig lezáratlan kérdése. Emiatt a döntéshozóknak kevesebb kapacitásuk van a termelékenység növekedése előtt álló akadályok felszámolására és egy dinamikus gazdaság kiépítésére.

Nem segít, hogy az európai likviditási környezet egyre kevésbé támogató jellegű. Azután, hogy az EKB lelassította eszközvásárlásait, az év végével le is zárja masszív élénkítési programját.

Ezek a tényezők azzal fenyegetnek, hogy súlyosbítani fogják az EU gazdaságát érő fragmentációs kihívásokat. Egy széttartó csapat is győzhet azonban, ha a topjátékosai elég jól játszanak. Az EU legnagyobb gazdaságai közül viszont sokat olyan belpolitikai ügyek terhelnek, amelyek gátolják az egyszerű megoldásokat.

Franciaországot a sárga mellényesek – Macron elnök reformjai elleni – tüntetései rázták meg. Németország nagymértékű politikai átalakulás előtt áll, miután Angela Merkel német kancellár arra készül, hogy a mostani parlamenti ciklus végén visszavonul. Nagy-Britanniában pedig a Konzervatív Párton belüli megosztottság akadályozza, hogy a Brexit rendezett módon történjen.

Mivel nem valószínű, hogy ezek a problémák hamarosan megoldódnak, Európa fő növekedési motorjai veszítenek majd lendületükből 2019-ben. Mindez pedig egy gazdasági és pénzügyi szempontból kevésbé támogató külső környezet mellett történik.

Az EU exportmotorja már nem elég erős ahhoz, hogy ellensúlyozni tudja a növekedés gyengülő hazai húzóerőit. Az export tovább fog csökkenni, mivel a lassuló Kína visszaveti majd a külső keresletet. Mindeközben a pénzpiaci volatilitás valószínűleg folytatódni fog a lassuló globális növekedés, illetve a monetáris expanzió befejeződése miatt.

Vagyis az EU focicsapata súlyos kihívásokkal néz szembe mind hazai, mind nemzetközi szinten. De azért vannak biztató jelek is: az EU rendelkezik azokkal a belső erősségekkel és taktikával, amelyek a jó teljesítményhez kellenek. A gazdaság kilábalt a globális pénzügyi válságból. Nagyszabású erőfeszítések történtek az erőteljes és inkluzív növekedéshez, a pénzügyi sérülékenység csökkentéséhez, valamint a hosszú távú prosperitás pilléreinek megóvásához szükséges intézkedések azonosítása érdekében. Továbbá az EU-nak tetemes kiaknázatlan, ki nem használt belső kapacitásai vannak. Ezek koordinált stratégia keretében történő felszabadítása jócskán tudná javítani az EU gazdasági teljesítményét.

A sikerhez olyan politikai vezetők kellenek, akik képesek inspirálni a közvéleményt, és készek a növekedést erősítő, konzisztens politika folytatására. Minél később jelennek meg az ilyen politikusok, annál nehezebb lesz az EU focicsapatának elkerülnie azt, hogy a bajnokságból való kiesés ellen kelljen küzdenie.

Copyright: Project Syndicate, 2018

www.project-syndicate.org

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek