Nagy vihart kavart az elmúlt hetekben a müncheni egyetem Ifo Gazdaságkutató Intézetének tanulmánya, amely a villamos energiával és a hagyományos üzemanyagokkal hajtott személygépjárművek teljes életciklusára – a gyártástól az üzemeltetési időn át a kivonást követő elbontásig – vetítve vizsgálta a járművek üvegházhatását. A tanulmány elsősorban azon állítása kapcsán kapott kiemelt figyelmet a médiában, a szakmai diskurzusban és a közvéleményben, amely szerint a dízelgépjárművek kisebb karbonlábnyomot hagynak a teljes életciklusra vetítve, mint az elektromos hajtásláncúak. Az elfogult és alapvetően téves állítást és az ehhez a következtetéshez vezető kutatások módszertanát már számos szakértő darabokra szedte. De a paraméterek elfogult meghatározása és a nyilvánvaló kutatási-módszertani pontatlanságok mellett a tanulmánynak még van egy hatalmas hibája: mégpedig az, hogy az elmúlt években tapasztalt rohamos innováció figyelmen kívül hagyásával, egy fals pillanatfelvétel alapján próbálja a közlekedési iparágat zsákutca felé irányítani.
Az elektromobilitási szektor – beleértve a gépjárműgyártók mellett az energiatárolással és -termeléssel, valamint a telekommunikációs és IT-szolgáltatásokkal vagy éppen az üzleti modellek kidolgozásával foglalkozó szegmenseket is – az egyik leggyorsabban fejlődő közlekedési iparág. Ma már nemhogy évente, de szinte hetente jelennek meg olyan fejlesztések, amelyek képesek megsokszorozni az elektromos hajtás és a kiszolgáló infrastruktúra hatásfokát.
A rohamléptékű fejlődés pedig eredendően arra predesztinál, hogy az Ifo-tanulmány jelen pillanatra és kifejezetten egy most még a fosszilis energiahordozók irányába fejnehéz energiamixre kivetített megállapításai mentén meghozott intézkedések révén könnyen zsákutcába forduljon a közlekedési szektor.
Igazat kell adni a tanulmány készítőinek, hogy maga a villanyautó mint eszköz nem csodafegyver és nem megoldás az összes, közlekedési emissziót érintő problémára. Viszont ha az elektromobilitás mint közlekedési filozófia keretrendszerében értelmezzük a villanyautókat, akkor már képesek lehetünk jelentős eredményeket felmutatni.
Az első és talán legfontosabb tennivalónk, hogy az emberek valóban megértsék az elektromos hajtás mibenlétét, a szektorális összefüggéseket, az elektromobilitás komplex rendszerének alapvetéseit és a bennük rejlő lehetőségeket. Érdemes tisztázni, hogy a „konnektorba bedugott” elektromos autó az adott ország villamosenergia-termelő kapacitásai mentén lehet erősen környezetszennyező vagy nagyon környezetbarát. Mindez attól függ, hogy az áram megújuló energiaforrásokból, atomenergiából vagy éppen szén- és földgáztüzelésű erőművekből származik-e. A villanyautó előnyei ugyanakkor a helyi és városi közlekedésben vitathatatlanok – nincs alapjárati emisszió, álló helyzetben nincs hajtóanyag-fogyasztás, az energia-visszatápláló rendszerek révén növekszik a hatékonyság. Ezek a szempontok főleg annak tekintetében fontosak, hogy ma már egyre nagyobb figyelem irányul a városvezetőktől és a közvéleménytől is a lokális emisszió kérdéseire, a nyugat-európai nagyvárosokban bevezetett forgalom- és behajtáskorlátozó intézkedések célja sok esetben éppen a városi levegő minőségének javítása.
Még egy dolgot érdemes megemlíteni a villanyautók kapcsán, amire talán kevesebb figyelem jut: az autóipar egyre inkább abba az irányba megy, hogy életciklusuk végén a járművek minél nagyobb arányban újrahasznosíthatók legyenek. Ezt szolgálja
a felhasznált anyagok, a gyártástechnológia és az országos villamosenergia-rendszer állapotától függően, a magas megújulóenergia-részarány mellett maga az üzemanyag is. Azt pedig, hogy a fentiek mentén a dízelüzemű vagy az alternatív elektromos hajtás jelenti-e a jövő közlekedési szektorának zsákutcáját, mindenkinek a saját fantáziájára bízzuk.
Pethő József,
a Magyar Elektromobilitás
Szövetség
főtitkára
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.