Nagy várakozás övezte Varga Mihály sejtelmes bejelentését, amely szerint olyan javaslatokról dönt hamarosan a Gazdaságvédelmi Operatív Törzs, „amelyekkel a pénzügyek intézését gyorsítjuk, és reményeink szerint olcsóbbá tesszük”. Ebbe nagyon sok minden beleférhet, de azért nagyjából sejteni lehetett, hogy a fenti gondolat mögött valamilyen módon a készpénzhasználat visszaszorítása állhat.
Kétségtelen, hogy Magyarország már régóta küzd azzal a jelenséggel, hogy a gazdaságban lévő készpénzállomány folyamatosan emelkedik. 2020 szeptemberében a jegybanki adatok szerint az állomány meghaladta a 7058 milliárd forintot, vagyis a GDP közel 15 százalékát tehette ki. A növekedés dinamikája 2018 nyarától fokozatosan mérséklődött, de 2019 egészében még így is átlagosan több mint 11 százalékkal nőtt a készpénz állománya. Összehasonlításképpen: ebben az időszakban Csehországban, az euróövezetben vagy éppen az Egyesült Államokban ez a növekedési ráta 5 százalék körül alakult.
Ami különösen indokolttá teheti az ismételt beavatkozást, pontosabban az időzítést, hogy szerte a világban a tavaszi lezárások hatására reneszánszát éli a készpénz felhalmozása. Még olyan országokban is megugrott a készpénzállomány, ahol azért ez nem éppen jellemző pénzügyi szokás. Japánban az elmúlt hónapokban több mint 5 százalékkal nőtt a készpénz a gazdaságban a stagnálásközeli állapot után. Az euróövezetben is már több mint 10 százalékos az éves növekmény, az Egyesült Államokban pedig 15 százalék feletti a bővülés. Jól látható, hogy bármilyen sebességgel robogjon is a világ a pénzügyi digitalizáció szupersztrádáján, van, ami sosem változik: a homo oeconomicus, vagyis a gazdálkodó ember készpénzhez való viszonya egy válság beköszöntével. Ezen pedig még az sem változtatott, hogy minden fórumon elhangzott: egy világjárvány esetében az egyik legrosszabb dolog, ha készpénzzel babrálunk.
A Gazdaságvédelmi Operatív Törzs hat lépést fogalmazott meg, amellyel gyorsítaná a pénzügyek intézését. Az elektronikus banki ügyintézés egyszerűsítése valóban gyorsíthatja a folyamatokat, ha az emberek hajlandók lesznek lemondani a személyes kapcsolattartásról. Olyasmi küzdelem ez, mint a lakosság leszoktatása a sárga csekk használatáról. A számos változtatás ellenére ebben sem éppen ott tartunk, ahol 2021 küszöbén kellene. Az intézkedés, amely szerint ahol elektronikus pénztárgép működik, ott lehetőséget kell biztosítani az elektronikus fizetésre, nem újdonság. Ugyanakkor nagy szükség van erre, hiszen terminálok hiányában még mindig nem érezhető, hogy felesleges készpénzt tartanunk magunknál.
Arról már lehetne vitatkozni, hogy a földhivatali ügyintézés, az ingatlanok értékbecslése vagy a közjegyzői közreműködés témaköre pontosan hogyan is illeszkedik bele a mindennapi pénzügyeink gyorsításába, de ne legyünk túl szigorúak. A földhivatali elektronikus ügyintézés egy újabb lépés lehet a sárga csekk elleni küzdelemben, és az ingatlanokkal kapcsolatos változtatások is 1-1,5 milliárd forintos könnyítést hozhatnak a lakosságnak éves szinten. A digitális dokumentumkezelés bevezetésével pedig egy régóta rendezetlen ügy végére kerül pont.
Az összes intézkedés a maga nemében hasznos és üdvözlendő, ugyanakkor a könnyítések egy részével csupán kevesen találkoznak majd, ezért aligha tekinthető mindent átfogó reformnak. Sokkal inkább egy első lépés ez a pénzügyek intézésének egyszerűbbé tétele felé. A mostani döntés tökéletesen illeszkedik abba a gazdaságpolitikai sormintába, amelyben előkelő helyen szerepel az ingatlanpiac támogatása vagy éppen a gazdaság fehérítése. Aligha várhatjuk azonban ezektől a lépésektől, hogy a gazdaság dinamikusabban bővülne, bár az GOT feladata a bürokratikus akadályok leépítésének segítése és nem a gazdaságélénkítő csomagok kidolgozása. Így nem meglepő, hogy a most bejelentett intézkedések gazdaságélénkítő hatása csekélynek tekinthető, mivel alig befolyásolja a lakosság rendelkezésre álló jövedelmét. Ugyanakkor az árnyékgazdaság visszaszorulása többletbevételt biztosíthat a büdzsének, ami új, tényleges gazdaságélénkítő lépésekre fordítható forrást jelent. Mindezekről hamarosan döntés kell hogy szülessen, hiszen a nyáron elfogadott jövő évi költségvetés már nem tükrözi a realitásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.