Kezd beigazolódni az a várakozásunk, hogy a közösségi finanszírozási kampányok előretörése a 2022-es év egyik meghatározó trendje lesz a fintech szektorban. Az év első hónapjaiban az iparág számos ismert vállalata döntött úgy, hogy a lakossági befektetőkhöz fordul friss tőkéért, amely folyamat szinte garantáltan erősödni fog a következő hónapokban.
Jó látni, hogy a brit, francia és egyéb nyugat-európai fintechek mellett magyar szereplő is kísérletezik a tőkebevonásnak ezzel a módszerével.
A közösségi finanszírozás (crowdfunding) lényege, hogy egy vállalat nem intézményi befektetőkhöz fordul forrásokért, hanem a szélesebb nyilvánosságnak ad lehetőséget a befektetésre. A módszer mellett döntő vállalatok egy kampány keretében mutatják be terméküket vagy szolgáltatásukat, csapatuk meghatározó tagjait, valamint legfontosabb üzleti céljaikat. A lakosság pedig kisebb-nagyobb összeggel részesedést szerezhet a vállalatban. Az ígéretes lehetőség mellett azonban a kockázatok is jelentősek. A kampányoló vállalatok nagy része ugyanis nem jut el olyan szintre, hogy a befektetők értékesíthessék részesedésüket.
Az elmúlt években szinte minden nap találkozhattunk egy-egy amerikai fintech céggel, amely ilyen kampány indítása mellett döntött.
Az európai piacok azonban eddig jelentős lemaradásban voltak. Ennek oka elsősorban a szabályozásban volt keresendő. Egységes európai szabályok és licenckeretrendszerek hiányában az itteni közösségi finanszírozási platformok saját országuk határain belül ragadtak, limitálva a külföldi tőke beáramlását.
Az Európai Unió szerencsére felismerte, hogy ez az állapot nem teszi lehetővé a crowdfunding európai terjedését és progresszív szabályozással reagált a problémára. A 2021 novemberében hatályba lépő csomag megnyitotta a terjeszkedés felé vezető utat az európai szolgáltatók előtt. Ez egyúttal a fintecheknek is jó hír, hiszen mostanra külföldi befektetőktől is vonhatnak be tőkét, ami várhatóan több befektetőt és forrást jelent majd a számukra.
Meg is jelentek az első fecskék... A Chip online bróker például március végén vont be 6,5 millió fontot több mint kilencezer lakossági befektetőtől. A kampányra Európa egyik legnagyobb crowdfunding platformján, a Crowdcube-on került sor. A vagyonkezelési és megtakarítási termékeket kínáló brit fintech évek óta lelkesen fordul a nyilvánossághoz, most azonban minden korábbinál nagyobb sikert aratott.
Az első egymillió font mindössze nyolc perc, a teljes összeg tizenegy nap alatt gyűlt össze.
Alighanem hasonló célokat dédelget a Qonto is. A kkv-kra szakosodott francia neobank nemrég jelentette be, hogy áprilisban közösségi finanszírozási kampányt indít, szintén a Crowdcube felületén. Ez a kampány korábban nem mehetett volna végbe az említett szabályozási hiányosságok miatt – máris érzékelhetők tehát az aktív fellépés előnyei. A Qonto először ügyfeleinek nyújt majd lehetőséget a befektetésre, ezt követően a Crowdcube bármely felhasználója beszállhat a fintechbe.
A magyar piacon a Recash cashback szolgáltató a legnagyobb hazai crowdfunding platformon, a Tőkeportálon indított kampányt, hogy a közösség erejét megragadva folytathassa növekedését.
A vállalat 80-120 millió forintos tőkecélt fogalmazott meg, aminek elérésére az eddigi eredmények alapján jó esélye van.
A kampányt már csak azért is érdemes követni, mert a Recash sikere további hazai fintecheket csábíthat a piacra, ami a hazai közösségi finanszírozás fellendülését hozhatja magával.
Akárhogy is alakulnak a jelenleg futó kampányok, egyértelmű, hogy a frissen életbe lépő EU-s szabályozás új korszakot nyit az európai crowdfunding ökoszisztéma fejlődésében. Okkal bízhatunk tehát abban, hogy a jövőben egyre több vállalat éri majd el ezt a finanszírozási forrást is, a lakosság pedig új, ígéretes befektetési lehetőséggel gazdagodik.
A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintech világ mozzanatairól, azok bankszektorra, biztosítókra, IT-szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól. A tanulmányokban részletesen foglalkozunk a külföldi piacok legsikeresebb üzleti megoldásaival, valamint kitérünk ezek hazai megvalósíthatóságára is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.