A South Pole tanácsadó cég felmérése azt mutatja, a vállalatok közel fele (44 százalék) szerint 2024-ben nehezebbé vált a klímacélok külső kommunikációja. Ennek hatására 58 százalék a tudatos greenhushing mellett döntött. A megkérdezett 1400 vállalat 18 százaléka egyáltalán nem tervezi tudományon alapuló zöld célkitűzéseik (SBT) nyilvánosságra hozatalát. 51 százalék a fogyasztók, ügyfelek és befektetők kritikájától való félelmet jelölte meg a greenhushing elsődleges okaként. Ez a szám az olaj- és gázszektorban még nagyobb, megközelíti 60 százalékot. A Connected Impact 2024-es elemzése szerint a 100 legnagyobb brit tőzsdén jegyzett vállalat közül 63 nem kommunikálta eléggé környezetvédelmi erőfeszítéseit. Az amerikai cégek esetében a greenhushing még jelentősebbnek bizonyult: legalább 67 nagyvállalat tudatosan visszafogta ESG-kommunikációját.
A greenwashing elleni küzdelem keretében számos új szabályozást vezettek be, elsősorban Európában. Az Európai Unió a pénzügyi szolgáltatási ágazatban a fenntarthatósággal kapcsolatos közzétételekről szóló rendeletének (SFDR) célja az ESG-vel kapcsolatos átláthatóság és összehasonlíthatóság javítása a pénzügyi termékek esetében. Bár az SFDR közvetlenül csak a pénzügyi szolgáltatókra vonatkozik, hatása várhatóan a multinacionális vállalatokra és a magánpiacokra is kiterjed.
Az Egyesült Királyságban a fenntarthatósági közzétételi követelmények számos előírást fogalmaznak meg a zöld taxonómia végrehajtására, a klímával kapcsolatos pénzügyi közzétételek munkacsoport és a Nemzetközi Fenntarthatósági Standardok Testülete ajánlásainak követésére, illetve az átmeneti tervek kidolgozására és nyilvánosságra hozatalára vonatkozóan. A greenwashingot folytató vállalatokat az éves cégbevétel 10 százalékáig terjedő bírsággal is sújthatják.
A szabályozói ellenőrzéstől, a bírságoktól és a potenciális greenwashingvádaktól való félelem hatására egyre több vállalat zárkózik el klímatörekvéseik külső kommunikációjától.
A brit Unilever például, miután a szabályozó hatóságok greenwashing vádjával indítottak ellene eljárást, és a vásárlók jelentős elfordulásával szembesült, 2023-ban környezeti céljai ambíciószintjének csökkentését jelentette be.
A vállalatok klímavédelmi tevékenységére és környezeti hatásuk közzétételére vonatkozó előírások megalkotása bár az Egyesült Államokban is megkezdődött a Biden-adminisztráció alatt, ezek nem voltak olyan szigorúak, mint az uniós és brit előírások. Az enyhébb amerikai szabályrendszert az új Trump-adminisztráció intézkedései még inkább leépítik. Ennek ellenére az EU és az Egyesült Királyság területén működő amerikai vállalatokat is érinti a szigorodó jogi környezet, amely a bírságok ígéretével végső soron arra készteti a cégeket, hogy csökkentsék zöld kommunikációjukat.
A politika is hatással van a vállalatok zöld kommunikációjára, amely leginkább az Egyesült Államokban figyelhető meg. A Trump-adminisztráció korai intézkedései – a sokszínűségi, méltányossági és befogadási kezdeményezések lebontása, valamint a párizsi klímaegyezményből való kilépés – olyan ESG-ellenes üzleti hangulatot alakítanak ki, amely jelentősen ösztönzi a greenhushingot. Az irányváltás nem okoz meglepetést: az elmúlt években több republikánus állam is saját anti-ESG kampányt indított. Texasban például egy 2021-es törvény ellen indítottak alkotmánybírósági eljárást, mondván, a jogszabály a klímatudatos vállalkozások „büntetésére” alkalmas. Az állam republikánus főügyésze, Ken Paxton egyes amerikai bankok városi kötvényügyletekből való kizárásával fenyegetőzött, egészen 2025 januárjáig, amikor is az USA hat legnagyobb bankja kilépett a Net-Zero Banking Alliance-ből, egy ENSZ által támogatott kezdeményezésből, amely arra ösztönzi a pénzügyi intézményeket, hogy zéró kibocsátásúvá váljanak. Ron DeSantis republikánus floridai kormányzó 2023-ban megtiltotta, hogy az állami és közpénzből gazdálkodó alapok befektetési döntéseik során ESG-szempontokat is figyelembe vegyenek. Hasonló intézkedéseket hoztak a szintén republikánus Indiana és Kansas államokban is.
Trump hivatalba lépésével számos amerikai vállalat, amely korábban tevékenységük klímára gyakorolt pozitív hatását hangsúlyozta, az anti-ESG környezethez alkalmazkodva megváltoztatja zöld kommunikációját.
Például a LanzaTech, egy CO2 megkötésére és vegyi alapanyagokká való átalakítására specializálódott vállalat a Trump-adminisztráció hivatali ideje alatt a légköri CO2-szint csökkentése helyett a munkahelyteremtést és a gazdasági növekedést emeli ki a külső kommunikációban. A greenhushing abban is megjelenik, hogy a vállalatok kevésbé hajlandóak nyilvánosan kifejezni a dekarbonizálás iránti érdeklődésüket, annak ellenére, hogy a cégek nagy része továbbra is aktívan keresi az alacsony kibocsátású technológiákat.
A Trump-hatás egyik kitűnő példája a párizsi klímaegyezményt támogató vállalatokat összefogó America Is All In koalíció. A koalíció eredetileg We Are Still In néven indult 2017 júniusában, miután Trump bejelentette, hogy kilépteti az Egyesült Államokat a párizsi klímaegyezményből. A kezdeményezésben több mint ezer állami, városi, üzleti és egyetemi vezető vett részt, köztük az Apple, a Siemens és a Walmart, akik vállalták, hogy Trump lépése ellenére folytatják kibocsátásuk csökkentését. 2024 novemberében a koalíció nyíltan bírálta Trump energia- és klímapolitikai terveit, azonban a választások utáni hetekben a legfőbb vállalati támogatók visszaléptek a csoporttól: a párizsi klímacélokat megerősítő decemberi nyílt levelet a Walmart, a Siemens és az Apple sem írta alá. Ez utóbbi politikai igazgatója, Lisa Jackson, a koalíció társelnökségétől is visszalépett januárban, egy időben Trump beiktatásával.
Az átalakulófélben lévő jogi és politikai környezet hatására egyfajta ESG-paradoxon alakult ki, amelyben a vállalatoknak egyensúlyt kell találniuk, hogy mind a greenwashing, mind a greenhushing negatív hatásait elkerüljék. Ezt nehezíti, hogy a legtöbb nagyvállalat az Egyesült Államokban és Európában egyaránt folytat tevékenységet, így különböző sztenderdeknek kell megfelelniük. A visszafogottabb kommunikáció ellenére ugyanakkor a fenntarthatósági beruházások továbbra is folytatódnak: 2024-ben a vállalatok 76 százaléka növelte nettó zéró költségvetését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.