A minimálbér és a garantált bérminimum közötti különbség várhatóan tovább fog csökkenni a következő években, sőt ezek „összeolvadása” is bekövetkezhet azzal, hogy a szociális partnerek és a kormány által kötött megállapodás alapján a legalacsonyabb munkabér 2026-ban 13 százalékkal 328 600 forintra, 2027-re 14 százalékkal 374 600 forintra emelkedik, amely növekedési dinamikától – a gazdasági lehetőségek figyelembevételével – a garantált bérminimum növekedése vélhetően elmarad. A minimálbér-felzárkóztatási program eredményeként a rendszeres bruttó átlagkereset 50 százalékát (mint indikatív referenciaértéket) elérheti a minimálbér, amellyel hazánk megfelelne az Európai Unióban biztosítandó megfelelő minimálbérekről szóló Irányelv rendelkezéseinek is. A két bérelem közötti tendencia már most is világosan látszódik az elmúlt hét év adataiból. Legutóbb, 2025-re vonatkozóan a 9 százalékos minimálbér emelés mellett 7 százalékos garantált bérminimum emelés valósult meg.
A két kötelező legkisebb bértétel közötti különbség csökkenése „devalválja” a szakképzettség értékét, amely széles körű elégedetlenséget válthat ki a szakképzett munkavállalók és a szakszervezetek körében és demoralizáló hatása lehet a munkaerőpiaci szabályozás tekintetében is (a piac „megoldja”, de a szabályozórendszer le van maradva).
A garantált bérminimum a középfokú végzettséghez, képzettséghez kapcsolódó munkakörhöz kötött. A munkakör betöltéséhez szükséges képesítést jogszabály, annak hiányában kollektív szerződés, vagy ezek hiányában a munkáltató állapítja meg. A tevékenység gyakorlásához szükséges szakképesítést az ágazati miniszternek kell külön jogszabályban meghatároznia. Amennyiben nem írja elő jogszabály a munkakör betöltéséhez szükséges képesítést, akkor a munkáltató maga dönti el, hogy az adott munkakört milyen végzettséggel, képzettséggel rendelkező munkavállalóval tölti be. Megjegyzést érdemel az is, hogy a jelenlegi szabályozás húsz év után számos jogtechnikai kérdést hordoz magában (különösen annak kapcsán, hogy mi tekinthető középfokú végzettségnek, szakképzettségnek), ami a jogbiztonság szempontjából sem a legszerencsésebb megoldás az eltérő jogértelmezések miatt. A bizonytalanság az üzletmenet és a munkavállaló-munkaadó kapcsolata szempontjából is hátrányos, így nem segíti a versenyképességi felzárkózást sem.
A javaslat szerint az kormánynak a munkavállalói és munkáltatói érdekképviseletek együttműködésével kellene meghatározni azokat a nemzetgazdasági szektorokat, amelyekben az ágazati munkaügyi kapcsolatok bázisán és a gazdasági szereplők javaslata alapján – a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma jóváhagyását követően – kormányrendelet határozná meg a legalább középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igénylő munkakörök listáját (jegyzékét) és ágazati garantált bérminimumát. Leegyszerűsítve tehát ágazatonként valósulhatna meg az a bértárgyalás és béralku folyamat, amely ma országosan egységesen határozza meg a minimálbér és a garantált bérminimum mindenkori szintjét.
Az új rendszerben mindaddig megmaradna a szabályozásban az országos, egységes garantált bérminimum, mint legkisebb közös ágazati szakmai bérminimum, amíg minden ágazatban nem tudnának a szociális partnerek megállapodni egy ágazati garantált bérminimumban. Az adott ágazati szakmai bérminimum pedig értelemszerűen nem lehetne alacsonyabb, mint ennek mértéke. A javaslat a versenyszféra területén 10–15 nemzetgazdasági ágazatban bevezetett és évente felülvizsgált rendszerrel számol, amely hozzájárulna a keresetek dinamikusabb emelkedéséhez és a szakmai bérminimumok ágazati sajátosságokhoz való igazításához. Az egyes ágazatok folyamatosan alakíthatják ki saját garantált bérminimum szintjüket, amely aztán évről évre felülvizsgálatra kerülne az ágazatok munkaadói-munkavállalói tárgyalásai során.
Fontos kiemelni, hogy a jelenlegi munkajogi szabályozás már most is megfelelő keretet biztosít a javasolt rendszerhez, így az akár jelentős jogszabályi átalakítások nélkül is bevezethető lenne. A változás nem érinti az ágazati párbeszéd bizottságok hatálya alá tartozó megállapodásokat (ilyenek jelenleg néhány helyen léteznek, pl. villamosenergiaipar) és természetesen az egységes, országos minimálbért sem.
A javaslattal (a koncepció lehetséges megvalósításával), a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma foglalkozik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.