A világhálót használók aránya szeptemberben 35 százalékot tett ki az észt lakosság 15 és 74 év közötti korosztályán belül, ami 7 százalékpontos növekedést jelent az augusztusban regisztrált adatokhoz képest -- közli az Emor észt közvélemény-kutató adataira hivatkozva a BBC. A számok különösen magasnak tűnnek, figyelembe véve, hogy az észtek mindössze 43 százaléka jut valamilyen módon egyáltalán számítógépközelbe, otthoni géppel pedig csak 19 százalékuk rendelkezik. Az internetet használók táborának növekedésével persze fellendült az on-line reklámok piaca is, a leglátogatottabb észt honlapok adatai alapján a hirdetők szeptemberben az augusztusi hasonló adat kétszeresét, mintegy 2,37 millió koronát (132 ezer dollár) költöttek kampányaik internetes jelenlétére -- adja hírül a BNS balti hírügynökség.
Az észtek internetfüggősége elősegíti az elektronikus kereskedelem fellendülését is: egyre több innovatív helyi vállalkozás teszi elérhetővé szolgáltatásait a világhálón, ezen belül is a leglátványosabb fejlődést a pénzügyi szektor produkálta. A Sampo biztósítótársaság ügyfelei április óta az interneten is megköthetik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, az on-line konstrukció értékesítése ráadásul 45 koronával olcsóbb, mint a vele megegyező tartalmú, csak éppen az irodában aláírt szerződésé. A cég tervei szerint hamarosan az utazási, a baleseti és az ingatlanbiztosítás is elérhető lesz honlapján. Szintén a háló segítségével terjeszkednek az ingatlankereskedelemben érdekelt észt vállalkozások: speciális, általában lízingcégek bevonásával kialakított ajánlataik ma népszerűbbek a lakosság körében, mint a hagyományos banki hitelek. Pedig az észt bankok szintén gyorsan felvették az internet által diktált tempót. Jelenleg négy pénzintézet nyújt a világhálón elérhető banki szolgáltatásokat, s az idén szeptemberben már több mint 227 ezer számlatulajdonos intézte banki ügyleteit a virtuális "bankfiókokban", egy hónap alatt 15 ezer fővel emelkedett az on-line ügyfelek száma. A látványos sikerek nyomán a külföldi befektetők kedvelt célpontjává váltak az internetben és az elektronikus kereskedelemben érdekelt észt vállalatok, legutóbb a finn Done vásárolta fel a mobil-helymeghatározó rendszerek és térgeometriai alkalmazások fejlesztésével foglalkozó észt Regiót.
Észtország 2001-es költségvetése 260 millió koronát (14,7 millió dollár) irányoz elő informatikai célokra. A digitális aláírás bevezetése és a közigazgatásban használt túlkoros számítógéppark felújítása mellett kevés jut valódi fejlesztésekre. A pénzhiánynál is jóval nagyobb gondokat okoz a közszféra informatikai szemléletének elmaradottsága, az ügyfélorientált megközelítés és az intézmények közötti együttműködés hiánya. Linnar Viik, az észt kormányfő informatikai tanácsadója elismeri, hogy az üzleti szféra arányaiban jóval többet tesz az információs technológiák meghonosításáért, mint a tallinni kormány. Míg a vállalkozások kiadásainak átlagosan 5 százaléka irányul informatikai fejlesztésekre, az észt állami költségvetésen belüli arány jövőre is 1 százalék alatt marad. A fejlett nyugati országokban 3 százalékra tehető ez az adat, az információs szuperhatalom Egyesült Államokban viszont meghaladja az 5 százalékot is.
Fellendülőben az e-gazdaság a Baltikum északi felén Az internet a mindennapok részévé vált Észtországban, a kis balti állam e téren sokkal inkább hasonlít a skandináv szomszédokra, mint a közép-európai régió többi országára. Az internethasználó észtek táborának viharos sebességű bővülése jótékony hatással van az elektronikus kereskedelem fejlődésére. VG-összeállítás-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.