Bár a kormány keddi, vonatkozó döntése nem titkos, "hivatalosan" nem lehet megtudni részleteket az ISPA-programok éves bontásban megjelenő költségeiről és a magyar szerepvállalás teljes és évente jelentkező várható nagyságáról.
A Világgazdaság úgy értesült, a kormányt arról tájékoztatták: az eddigi brüsszeli döntések szerint a legkésőbb 2007-ben befejeződő programok magyar társfinanszírozásához 247,2 millió euró (65,51 milliárd forint) kell. Később az összeg nő, hiszen remélhetően az idén és a következő években is újabb forrásokat szavaz meg számunkra Brüsszel, amelyhez biztosítani kell a magyar finanszírozást is.
Mint ismert, a kabinet keddi döntése értelmében szabad utat kapott a közlekedési és a környezetvédelmi ISPA-programok magyar társfinanszírozása. A kormány a Magyar Fejlesztési Bankot bízta meg, hogy dolgozzon ki növelhető keretű készenléti hitelmegállapodást, a részletekről azonban semmilyen információt nem hajlandók adni az érintettek.
Nincs nyilvánosságra hozható döntés -- kaptuk kérdéseinkre a választ Németh Zsolttól, a PHARE-ügyekért felelős tárca nélküli miniszter sajtófőnökétől. Az EU Boros Imrét hatalmazta fel a tájékoztatásra. Ezt itthon úgy értelmezik, hogy csak ő nyilatkozhat ISPA-ügyben.
Az EU-bizottság egyébként eddig összesen 271,1 millió euróról (71,9 milliárd forint) döntött javunkra a többéves lefutású programokhoz. A csatlakozásra váró tíz országnak évente 1040 millió eurót szán az előcsatlakozási alap, melynek 7-10 százalékát nyerheti el Magyarország. A bizottság által tavaly befogadott projektek teljes, többéves beruházási költsége 518,5 millió euró (137,4 milliárd forint). A projekteket előkészítő környezetvédelmi és közlekedési tárca arra számított, hogy Brüsszel a programok 75 százalékát finanszírozza majd, de az EU döntései átlagosan csak 60 százalékot biztosítanak.
S hogy az idén mennyi uniós és magyar forrásra van szükség? A kormányt úgy tájékoztatták, hogy Magyarországnak 20,09 milliárd forintot kellene bitosítania a programokhoz 2001-ben, az ISPA-tól pedig 88 millió euró (23,58 milliárd forint) érkezhet. Boros Imre, a PHARE-ügyeket koordináló tárca nélküli miniszter azt nyilatkozta az MTI-nek, hogy 15-15 milliárd forintot különítettek el a 2001--2002-es költségvetésben az EU által biztosított támogatások társfinanszírozására. Ilyen címen azonban csupán egymilliárd forint szerepel a büdzsében (a győri és a debreceni környzetvédelmi programok magyar finanszírozása), a költségvetési tervezéskor ugyanis még csak ezeket a projekteket fogadta el az EU. A miniszter vélhetően a költségvetési tartalékra gondolt, ám erre már eddig is számtalan más igény merült fel. Laptársunk az idei költségvetésben 3,1 milliárd forint elkülönítéséről számolt be, ez az összeg azonban a két program (többéves) beruházási összköltsége, beleértve az ISPA-támogatást is.
Ha az uniós mechanizmusokat is számba vesszük, akkor kétséges, hogy az ez évre tervezett teljes összeget (külföldi forrást és magyar költségvetési pénzt) igénybe tudjuk venni. Az EU által eddig jóváhagyott hét környezetvédelmi és öt közlekedési program közül ugyanis eddig csupán egyetlen -- a debreceni hulladékgazdálkodási projekt -- pénzügyi memorandumát küldte meg Brüsszel. Ha ezt mindkét fél aláírja (nálunk erre a Pénzügyminiszter közigazgatási államtitkára jogosult), akkor lehet meghirdetni a nemzetközi pályázatot, s akkor kaphatjuk meg az ISPA-tól az első előleget, a megítélt támogatás 10 százalékát. A pályázat lefutása legalább hat hónap. Az első kivitelezővel megkötött szerződés aláírása a feltétele annak, hogy a következő 10 százalékos ISPA-előleget megkaphassuk. Ezt követően már csak számla ellenében, azaz az elvégzett munka után juthatunk az EU-támogatáshoz, negyedéves elszámolási rendszerben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.