BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A munka termelékenységének alakulása

A magyar gazdaság termelékenységének alakulásáról és nemzetközi összehasonlításáról a Központi Statisztikai Hivatal első tanulmánya az 1990-1998 közötti időszakra vonatkozott. Az újabb elemzés ennek folytatása: a rendszerváltás utáni éveket dolgozza fel, de hosszabb távra is visszatekint. Középpontjában - az egy lakosra jutó GDP-ből kiindulva - az egy foglalkoztatottra jutó GDP, e leggyakrabban alkalmazott munkatermelékenységi mutató vizsgálata áll.

Az Eurostat legfrissebb számításai szerint a magyar gazdaságban az egy lakosra jutó bruttó hazai termék (GDP) 2000-ben (vásárlóerő-paritáson) az Európai Unió átlagának 50,7 százalékát tette ki. Magasabb e mutató értéke a tagországok között utolsó helyen álló Görögországban (66,9 százalék), és a tagjelölt országok közül négyben: Cipruson (78,0), Máltán (65,6), Szlovéniában (67,6), valamint Csehországban (56,0) is.

>> A termelékenység és a GDP összefüggései

Az egy lakosra jutó GDP országok közötti különbségét - és ugyanígy két időszak közötti változását - két fő összetevőre bontják a szakemberek:

- a foglalkoztatottságban, egy lakosra jutó munkaráfordítás-ban, és

- az egységnyi munkaráfordítással létrehozott GDP,

azaz a munka termelékenységében mutatkozó különbségre. A magyar gazdaságban a rendszerváltást követő időszakban a foglalkoztatottság jelentősen csökkent, a munkatermelékenység viszont jelentősen nőtt.

A rendszerváltás utáni első években a GDP számottevően visszaesett, de a később megindult és felgyorsult növekedés eredményeként 2001-ben 8 százalékkal meghaladta az 1989. évi szintet. Ugyanebben a 12 évben azonban az Európai Unióban 29 százalékkal, az Egyesült Államokban 41 százalékkal növekedett a GDP, míg szűkebb régiónkban a magyarországihoz hasonlóan alakult. Az Európai Bizottság jelentése a volt KGST-országokat együttesen vizsgálva igen jelentős, 25 százalékos visszaesésről számol be.

A munkatermelékenység színvonala az elmúlt években ugyan közelebb került a fejlett országokéhoz, de a foglalkoztatottság rohamos csökkenése - az erőforrá-sok kihasználatlansága mellett - súlyos társadalmi feszültségeket is okozott. 1997-től a termelékenység már a foglalkoztatott létszám gyarapodásával növekedett. A növekedési pálya ilyen irányú folytatása lenne kívánatos a következőkben is.

A termelékenység változásának iránya és mértéke alapján az ágazatok három csoportba oszthatók:

- a termelékenység jelentősen növekedett az iparban (évi 7,1 százalék), a szállításban, illetve a hírközlésben (5,9), valamint a mezőgazdaságban (5,8);

- kisebb a növekedés a közigazgatásban, az oktatásban, az egészségügyben (2,3 százalék) - e tevékenységi körökben az értelmezés és a mérés több bizonytalansági tényezőt tartalmaz -, továbbá az egyéb szolgáltatások ágazatában (2,1);

- csökkent a kereskedelemben, a vendéglátásban (0,9 százalékkal) és az építőiparban (0,3 százalékkal).

A termelékenységnek ebből az - ágazatonként erősen eltérő - alakulásából adódott össze az egészében kedvező, átlagosan évi 3,3 százalékos növekedés.

>> A kis- és középvállalatok jelentősége

A magasabb termelékenység kialakulásának - az előbb felsoroltakon kívül - nem kevésbé fontos és a jövő szempontjából különösen nagy hatású további forrása volt a piacgazdasági versenykörnyezet kialakulása, és a külföldi működőtőke beáramlása az országba.

A kis- és középvállalatok a rendszerváltás küszöbén a munkahelyek mintegy egyharmadát, a 90-es évek közepére közel kétharmadát biztosították. A kis- és középvállalatok térnyerésének feltétele ugyancsak a piacgazdasági versenykörnyezet létrejötte volt. Bár azt a mintegy 2 millió munkahelyet, amelyek a nagyvállalatoknál megszűntek, csak kis részben pótolhatták, még így is jelentősen mérsékelték az átalakulás feszültségeit. A kétharmados arány hasonló az Európai Unió átlagához, és máig kiemelkedő fontosságú a foglalkoztatás szempontjából. Ugyanakkor nem feledkezhetünk meg arról, hogy a kisvállalatoknál - és Magyarországon még a középvállalatok jelentős részében is - jóval alacsonyabb a termelékenység színvonala, mint a nagyvállalatoknál.

Ezért a kis- és középvállalati politika fontos feladata, hogy megfelelő eszközökkel külön is segítse a termelékenység, a versenyképesség növelését e vállalati körben.

>> A külföldi tőke szerepe

A termelékenység szempontjából is kiemelkedő jelentőségű volt a magyar gazdaság számára a rendszerváltást követően a külföldi működőtőke nagyarányú beáramlása. A külföldi érdekeltségű vállalatok a magyar gazdaságban a bruttó hozzáadott értéknek 1992-ben 20, 1995-ben 39, 2000-ben 49 százalékát hozták létre.

A külföldi működőtőke beáramlásának három fő hatását általában abban látják a szakemberek, hogy

- hozzájárul a gazdaság élénkítéséhez, annak növekedéséhez,

- a külföldi tulajdonnal működő vállalatok magasabb termelékenységgel dolgoznak, és

- e magasabb termelékenységi tényező a többi vállalatra is kedvező hatással van.

Az első két hatás erőteljesen érvényesült a magyar gazdaságban is, a harmadik már kevéssé. A külföldi érdekeltségű vállalatoknál sokkal magasabb a termelékenység, mint a hazai tulajdonúaknál. Ez utóbbiaknak két és félszerese, a külföldi többségű tulajdonú vállalatokban azonban már háromszorosa. Ez jóval nagyobb különbség, mint amilyet eddig más országok gazdaságában érzékeltek. A külföldi befektető általában a nagyobb tőkeigényű, és ennek révén is magasabb munkatermelékenységet mutató tevékenységeket részesíti előnyben.

A 90-es évek hazai termelékenységnövekedésének jelentős hányada - az említett összehasonlítási korlátot is figyelembe véve - egyértelműen a külföldi tulajdonú vállalatok térnyerésének tulajdonítható. A gazdaság egészségesebb fejlődését szolgálná azonban - a kutatók megítélése szerint - az így kialakult, úgynevezett duális struktúra mérséklődése.

A magyarországi vállalatoknál megmutatkozó nagy termelékenységbeli különbségekre bizonyos magyarázatot ad, hogy a hazai feldolgozóiparban legnagyobb az eltérés az egy foglalkoztatottra jutó állóeszköz-állományt, a "tőkeintenzitást" tekintve.

A hazai tulajdonú vállalatoknál e mutató 1998-ban csupán 31 százaléka volt a külföldi tulajdonú vállalatokénak. Cseh- és Lengyelországban 70 százalék, Szlovéniában 60, Észtországban 41. Ez összecseng a KSH elemzőinek saját számításaival, amellyel összehasonlították az egy foglalkoztatottra jutó saját tőkét és jegyzett tőkét a hazai és külföldi tulajdonú vállalatoknál. A hazai tulajdonú vállalatoknál mindkét mutató jóval alacsonyabb a külföldi tulajdonú cégek mutatóihoz viszonyítva - az egész gazdaságot nézve 60, illetve 41,6 százalék, a feldolgozóipart nézve 43,8, illetve 32,8.

>> Alacsony szintű kutatás-fejleszés

A termelékenységnövekedés egyik alapvető forrása a kutatás-fejlesztés és az innováció. Az Európai Unió 2001. évi európai versenyképességi jelentése 12 EU-tagország 1365 és az Egyesült Államok 833 feldolgozóipari nagyvállalatának - összesen 2198 vállalatot felölelő minta - 1989-1998. évi adatait elemezte. E vállalatok 47 százaléka jelentett k+f ráfordítást, mégpedig jellemző módon az EU-országok vállalatainak 33, az egyesült államokbelieknek 70 százaléka. A mutatók az amerikai cégek jobb eredményeit jelzik, de kimutatható az is, hogy az erőteljesebb k+f tevékenységet végző európai és amerikai vállalatoknál egyaránt nagyobb a termelékenység évenkénti növekedése. Egy 2001-es OECD-tanulmány 16 ország adatait elemezve arra a következtetésre jut, hogy "a teljes termelékenység növekedésének hajtóereje minden országban az üzleti világ, valamint a közületek által és a más országokban végzett k+f." Ez utóbbi megállapítást azért tartják fontosnak a KSH kutatói, mert arra a felismerésre utal, hogy az importált gépek, anyagok, félkész termékek a technológiai transzfer lényeges csatornái.

A k+f ráfordítások a bruttó hazai termékhez viszonyítva 1988-ban 2 százalék felett voltak, a mélypont 1996-ban 0,67 százalék, majd ez az adat 2000-re 0,82 százalékra, 2001-re 0,94-ra emelkedett. Különösen alacsony a vállalatok által finanszírozott k+f aránya. Úgy tűnik, a magyar kreativitás e forráshiányt részben pótolni tudja, tudományos teljesítményünk az adatokhoz képest jóval kedvezőbb megítélésű. Emellett a hazai technikai színvonalat a külföldi tőke jelenléte és az import révén megvalósuló technológiatranszfer is erőteljesen meghatározza. Az első magyar felmérés adatait az unió innovációs felmérése mellé állítva azt jelzik, hogy az EU átlagához viszonyítva

- az innovációt bevezető vállalatok aránya Magyarországon minden nagyságkategóriában határozottan alacsonyabb (legkevésbé a nagyvállalatoknál) és

- nálunk jóval nagyobbak a vállalati nagyságkategóriák szerinti különbségek.

>> Gyors bruttó állóeszköz-felhalmozás

A műszaki haladás igen jelentős közvetítője a korszerű gépek, berendezések beruházása, az ezekben megtestesülő új technika.

A bruttó állóeszköz-felhalmozás a rendszerváltást követő első években a bruttó hazai termékhez hasonlóan esett vissza, ezt követően azonban annál lényegesen gyorsabb ütemben növekedett. Ez döntően a külföldi működőtőke beáramlásából származott. Az egy foglalkoztatottra jutó bruttó állóeszköz-felhalmozás kiugró növekedést mutat (a teljes 12 éves időszak átlagos növekedési üteme 5,1 százalék), és ezért a munkatermelékenység növekedésében meghatározó szerepe volt. Ennek okait olyan többtényezős termelékenységi indexekkel lehetne közelebbről megvizsgálni, amelyek a bruttó hazai termék változását a munka- és tőkeráfordítások együttes alakulására vetítik, a munka- és a tőketermelékenység megfelelően súlyozott átlagos növekedését mutatják.

>> Az EU színvonalától lemaradva

A termelékenység színvonalát nemzetközi összehasonlításban elemezve kimutatható, hogy a tagjelölt országokkal egybevetve nálunk a legmagasabbak egyike, de az EU-tagországokétól jelentősen elmarad.

Az Európai Gazdasági Bizottság tanulmánya az egy lakosra jutó GDP szóródása alapján 1989-2000 között az EU és a közép-európai átmeneti gazdaságok között kisfokú közeledést mutat ki, az összes átmeneti gazdaság esetében viszont távolodást állapít meg. Adataik ezt alá is támasztják, feltételezve, hogy a

hiány- és a piacgazdaság mutatóit sikerült számításaikban összehasonlíthatóvá tenni. (E tekintetben bizonyos fenntartással élnek a KSH szakértői.) Az EGB-jelentés adatai szerint

- 1950 és 1989 között csak Bulgária és Jugoszlávia relatív helyzete javult, a többi öt országé gyengült (Magyarország: 61,9 százalékról 50,8-re),

- 1989 és 2000 között csak Lengyelország mutatói javultak (kevéssé), a többi országé kedvezőtlenül alakult (Magyarország: 56,7 százalékról 52,9-re),

- 2000-ben valamennyi ország messzebb volt az EU-színvo-naltól, mint 50 évvel azelőtt (Magyarország relatív pozíciója 61,9 százalékról 52,9 százalékra csökkent).

A felzárkózás feladatainak megoldása tehát jórészt még előttünk áll, és minden valószínűség szerint ezeket majd csak az Európai Unió tagországaként tudjuk és fogjuk elvégezni.

>> Versenyképességből közepes

A termelékenység és a versenyképesség kapcsolatát vizsgálva az elemzők megállapítják: minthogy a magyarországi bruttó bérek színvonala messze elmarad a fejlettebb országok bérszínvonala mögött, a munkabér járulékos költségeinek az átlagosnál magasabb aránya ellenére a versenyképesség szempontjából teljes "egység-munkaerőköltség" mutatónk kedvező a régió országaihoz viszonyítva. Ez a külföldi tőke számára is vonzerő volt, de a reálbérek most tapasztalható erőteljesebb növekedése e pozíció megtartását csak akkor teszi lehetővé, ha ez a munka termelékenységének a reálbérekénél nagyobb növekedésével párosul.

A versenyképességet jellemző mutatók részletesebb vizsgálata, így az Európai Unió adat-összeállításai azt jelzik, hogy az EU-átlagérték - igen jelentős országok közötti különbségekkel - változatlanul jelentősen elmarad az Egyesült Államok mögött, de egyes EU-országok (mint például Finn- és Írország) gyorsan törnek előre. A sor végén többnyire Portugália, Görög- és Spanyolország található; ahol szerepel magyar adat, az ez utóbbiakhoz áll közel. Az országok versenyképesség szerinti rangsorolásaiban Magyarország általában a 25-30. közötti jó közepes helyet, a régió országait nézve az elsők közötti minősítést kap.

A lisszaboni stratégiai célkitűzés megvalósításának 12 célját vizsgálva a Világgazdasági Fórum által közölt értékelés szerint 10-ben a tagjelölt országok sorában a három legjobb között vagyunk; nem szerepelünk ezek között a szociális gondoskodás és a környezetvédelem értékelésében. A legjobb három ország között Cseh-, Észt-, Magyarország, Szlovákia és Szlovénia váltakozva szerepel.

Rangsorolásunk sehol sem az első (a legjobb), de ötször a második, ötször a harmadik helyen vagyunk. Mindez egybevág a korábbi, a régió országait tekintve kedvező, de az Európai Unió célrendszeréhez képest erős lemaradást jelző értékelésekkel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.