Magyar gazdaság

Elsők vagyunk az EU-ban a nagyprojektek tekintetében

Több magyar nagyprojekt EU-támogatása ügyében szeptember elején várható hivatalos bejelentés az Európai Bizottság részéről.

Eddig összesen 21 nagyprojekt támogatási kérelmét nyújtottuk be Brüsszelben, ezek közül tíz kapta meg az EU-jóváhagyást. „Ezzel a projektszámmal Magyarország az első helyen áll az összes tagállam körében, és messze megelőzi a térség többi országát” – értékelte lapunknak a magyar nagyprojekt-teljesítményt Varga István nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter. Egyúttal jelezte, hogy a kormány további kérelmek rövid időn belüli brüsszeli benyújtását tervezi. Ugyanakkor megjegyezte azt is, hogy két környezetvédelmi és két közlekedési nagyprojekt esetében 2010-re húzódhat a beadás.

A környezetvédelem területén eddig hat nagyprojektünk kapott zöld jelzést az EU-tól, és további négy kérelem esetében várjuk a kedvező döntést. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) illetékesei abban bíznak, hogy a már említett makói és győri kérelem szeptemberi jóváhagyása mellett október elejére a székesfehérvári szennyvíztisztítási-csatornázási beruházás és a Mecsek–Dráva rekultiváció támogatását is szentesíti az Európai Bizottság.

Várható, hogy az NFÜ a közeljövőben kiküldi a tiszai hullámtér árvízvédelmi nagyprojektje támogatási kérelmét is. A Kis-Balaton komplex vízgazdálkodási programjának II. üteme a tervek szerint szeptemberben kerül a kormány elé, és leghamarabb október végén juthat el Brüsszelbe. Egyes vélemények szerint még az év vége előtt van remény a dunai árvízvédelmi program támogatási kérelmének a kiküldésére. Egyidejűleg hazai belső viták árnyékolják be a Szamos– Kraszna árvízszintcsökkentő tározó beruházásának a kilátásait.

A közlekedési nagyprojektek közül elsőként Debrecen, majd Miskolc villamosfejlesztése és Szeged elektromos közlekedési beruházása kapott zöld utat Brüsszelből.

További kérelmek benyújtása várható a záhonyi térség vasúti infrastruktúrájának a fejlesztésére, a Szajol–Püspökladány vasútvonal rekonstrukciójára. Az elővárosi fejlesztések közül a Budapest–Esztergom vonalszakasz első üteme felújításának uniós támogatására a kérelem benyújtása 2010 elejére várható. S ugyancsak a jövő évben valószínű a Budapest–Szolnok–Lökösháza III/1. projekt dokumentációjának a beadása is. Ez a legfontosabb páneurópai, IV. számú kiemelt vasúti folyosó Békéscsaba–Lökösháza közötti részének kétvágányú kiépítését célozza meg. Így gyakorlatilag a folyosó magyarországi teljes szakasza kétvágányú lesz.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

környezetvédelem közlekedés támogatás Európai Bizottság NFÜ Nemzeti Fejlesztési Ügynökség nagyprojekt Brüsszel gazdasági miniszter Európai Unió vízgazdálkodás
Kapcsolódó cikkek