Magyar gazdaság

A régiónk lett az autóipar fellegvára

A szomszédos országokban az autóiparnak van a legnagyobb súlya a gazdaságban, az ágazat egyben a legnagyobb foglalkoztató is. Ráadásul további növekedés előtt áll még Ukrajnában is, ahol gyakorlatilag egyszereplős a személyautó-gyártás.

A környező országokban, az elmúlt években tapasztalt látványos gazdasági bővülés egyik legfontosabb motorja az egyre bővülő autóipar volt. A nagy külföldi gyártók gyakorlatilag ellepték a régiót, a beszállítókkal együtt százereknek adnak munkát. Romániában két nagy autógyártó van jelen, Szlovákiában négy míg Szerbiában egy üzem, a Fiat gyárt járműveket. Ukrajnában Skodákat szerelnek össze kis számban, ott inkább a buszgyártás mutatja a növekedés jeleit.

Csökkenti a létszámot a Volkswagen Szlovákiában

Szlovákia négy autógyára, a pozsonyi Volkswagen, a nagyszombati Peugeot Citroen, a zsolnai KIA Motors és a nyitrai Jaguar Land Rover tavaly összesen több mint 1,08 millió gépkocsit gyártott, ami abszolút csúcsnak számít

– jelentette a Szlovák Autóipari Szövetség (ZAP). Alexander Matusek, a ZAP elnöke közölte, az autógyártás a teljes szlovák ipar 46,8 százalékát teszi ki, az ország kiviteléből pedig tavaly 35 százalékkal részesedett.

Az ezer főre jutó legyártott autók száma elérte a 198 darabot, ezzel Szlovákia megőrizte világelsőségét (Magyarország idevágó mutatója 60 körüli, az európai uniós átlag pedig 40), miközben az októbertől üzemelő negyedik autógyár, a nyitrai Jaguar Land Rover még nem indította be teljesen a gyártást. Az ágazat legnagyobb munkáltatója továbbra is a Volkswagen, amelynek 13 700 alkalmazottja van. Azonban nem kizárt, hogy

az ágazat elérte a maximumát, ugyanis a pozsonyi VW 2019 elején bejelentette, fokozatosan mintegy 3 ezer fővel csökkenti állományát, ebből négyszázan visszatérnek az Audi Hungariához.

A Jaguar most futtatja fel a termelését, a napjainkban 1500 főt foglalkoztató társasághoz az idén további 850 személyt vesznek fel. Ha pedig az évi 150 ezer gépkocsira tervezett kapacitást felfuttatják 300 ezerre, akkor az indiai Tata Group kezében lévő telephely 2800-ra növeli a foglalkoztatottak számát. A Jaguar munkásainak fizetése 997 és 1740 euró között mozog – eredetileg 900 eurónál kezdődtek volna a bérek, ám az ágazatban tapasztalható magasabb fizetések, továbbá az általános munkaerőhiány miatt a társaság felfelé srófolta a bértarifát.

A pozsonyi Volkswagennél a bérek 1800 euró, a Peugeot Citroennél 1400, a KIA Motorsnál pedig 1200 euró környékén mozognak, miközben 2018-ban Szlovákiában az átlagbér 1010 euró volt.

Egyszereplős az ukrán személyautógyártási piac

Ukrajnában tavaly soha korábban nem tapasztalt mélységbe zuhant az autógyártás, az év folyamán csupán 6600 járművet gyártottak. Személyautóból 5660 darabot, ami 22 százalékos visszaesés az azt megelőző évhez képest. Valamennyi személyautó a Csap–Záhony ukrán–magyar határátkelőhelytől alig néhány kilométerre fekvő tisza­salamoni Eurocar gyártószalagjairól gurult le, ahol Skoda-modelleket szerelnek össze.

Haszongépjárműből 132 darab került le a szalagokról, ami 73 százalékkal kevesebb a 2017-es adatokhoz képest. Tavaly 824 autóbuszt gyártottak Ukrajnában, ami 2,5 százalékos növekedés. Az idei év első hónapjában élénkült a személygépkocsi-gyártás. Ez idő alatt 893 jármű gurult le a szerelőszalagokról, ami 53,7 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában.

Ám továbbra is az Eurocar gyára a piac majdhogynem kizárólagos szereplője, ahol 73 százalékkal növelték a termelést, januárban 828 autót szereltek össze. Az országban ez az egyetlen teljes kapacitással működő, gépjárműveket gyártó cég. Korábban a zaporizzsjai ZAZ-gyárban volt élénk az autógyártás, itt Daewoo-modelleket gyártottak, de miután a 2014-es politikai fordulat után gyakorlatilag megszűnt a gépjármű-hitelezés, az üzem gyorsan leépült.

Forrás: AFP

A folyamatot gyorsította, hogy az elmúlt években több százezer használt autót vittek be a szomszédos EU-s országokból, jellemzően Szlovákiából, Lengyelországból és Litvániából, amelyeket külföldi rendszámokkal használtak. Tavaly például 116 800 ilyen járművet regisztráltak, kétszer többet, mint az azt megelőző évben. Az elektromos autók vámmentesen vihetők be Ukrajnába, de az EU-val kötött szabadkereskedelmi egyezményből következően legkésőbb 2026-ban végleg megszűnik az uniós tagállamokban vásárolt járművekre kivetett magas ukrán vám.

Az országban tavaly 78 387 új járművet értékesítettek, ez csak 2,35 százalékkal marad el a 2017-es adatoktól. A népszerűségi lista élén a Toyota áll 9631 darabszámmal, a japán gyártót a Renault, a VW és a Skoda követi 5 ezer feletti értékesítésekkel.

A Fiat Szerbia legnagyobb exportőre

Szerbia legnagyobb exportőrének a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) számít. A torinói székhelyű Fiat szerbiai leányvállalatának dolgozói tavaly sztrájkkal harcoltak ki mintegy 7 százalékos béremelést. Átlagosan most 42 500 dinár (114 750 forint) a nettó átlagbér.

Az FCA 67, a szerb kormány 33 százalékban tulajdonosa a vegyesvállalatnak. Mintegy 2500 dolgozója van a cégnek, de a szerbiai beszállítókon keresztül még 8-10 ezer munkahely köthető hozzá.

Maga a vegyesvállalat 2012-ben 3500 dolgozóval kezdte meg a működését, és akkor minden munkahely után 10 ezer eurós állami támogatást kapott. Az FCA kivitele évekig meghaladta, az utóbbi két évben már csak megközelítette az egymilliárd eurót. Átlagosan 100 ezer járművet gyártottak évente Kragujevacon. A gyártósorokról 2018 februárjában gördült le az ötszázezredik autó.

Sajtóértesülések szerint 2019 második felében már új típust is gyártanak majd Szerbiában. Ez minden bizonnyal a hibrid meghajtású Fiat 550L lesz. Korábban a cégvezetés már jelezte, hogy ez a modell alkalmas arra, hogy elektromotorral is felszereljék.

A szerbiai autóipar jellemzője, hogy szaktudást alig igénylő munkakörökben dolgozó munkavállalókkal gyártatnak alkatrészeket más országban működő gyártósorok ellátásához. A Szerbiában bejegyzett mintegy száz, autóiparhoz köthető vállalat éves bevétele azonban így is jelentős, 3 milliárd euróra becsülhető. Többnyire műanyag alkatrészeket, üléshuzatokat, kábeleket gyártanak az üzemekben, de készítenek az országban akkumulátorokat és gumiabroncsokat is. A legtöbb autóipari beszállító külföldi tulajdonban van, és többnyire csak betanított munkásokat foglalkoztat.

Jól fogynak a romániai SUV-ok

A rekordok éve volt 2018 a romá­niai autóiparban:

a termelés abszolút, az értékesítés pedig tízéves csúcsot döntött. Az ágazat teljes tavalyi árbevétele meghaladta a 25 milliárd eurót, az több mint 30 százalékát tette ki. A csaknem hatszáz céget tömörítő autóipar tavaly a romániai 15 százalékát állította elő.

A trend folytatódására minden esély megvan, idén ugyanis félmilliónál több személygépkocsi készülhet az országban. A két

autógyár, az Automobile Dacia és a Ford Romania szerelősorairól tavaly 480 ezer jármű gördült le, ami 16 százalékkal haladja meg a korábbi, 2013-as 411 ezres rekordot. A 2017-hez viszonyított növekedés hozzávetőleg 30 százalék volt. A Dacia két év csökkenést követően tornázta fel a termelést 335 ezer egységre, míg a kisebbik piaci szereplő, a Ford egyetlen év alatt szinte megháromszorozta a termelést, 49 771 darabról 145 ezerre. Utóbbinál az EcoSport modell számított zászlóshajónak, a Dacia esetében pedig a Duster volt a növekedés motorja.

A termékek zöme ugyan exportra ment, de a belföldi kereslet is szépen gyarapodott. A tavalyi év első 11 hónapjában 171 345 új személygépkocsi talált gazdára, ami a legnagyobb mennyiség az elmúlt tíz évben, 2017-hez képest pedig 20 százalékos növekedés. Robbanásszerűen nőtt az elektromos és a hibrid járművek eladása is, köszönhetően a tekintélyes összegű állami szubvenciónak.

Fiat lett a Zastavából

 

Az 1953-ban a Jugoszláv Szövetségi Köztársaságban Zavodi Crvena Zastava néven alapított üzem az egykori Jugoszláv Királyság területén működő, a hadsereg számára teherjárműveket gyártó Vojno Tehnicki Zavod jogutódja volt. A környező országokban csak Zastava néven ismert üzemben gyártották a Zastava 101-es és a Yugo típusú személyautókat. Mivel azonban fegyvert is gyártottak, az üzemet 1999-ben a gépei lebombázták. 2006-tól Zastava 10 néven Fiat Puntókat gyártottak szabadalom alapján, majd 2008-ban felfüggesztették a járműgyártást, az üzemet a Fiat vette át, és megkezdte a Fiat 500L modell gyártását.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

autóipar Régiós autóipar
Kapcsolódó cikkek